Ga naar inhoud

Spannings regelaar ontlasten?


 Delen

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, voodoo zei:

Ho, stop, volgens mij werkt het zo niet!

 

Als ik het goed heb levert de stator een constant amperage en een variabel voltage. Worden de voltjes te hoog, dan sluit de SR de stator kort. Dat zou inhouden dat de SR het heetst wordt bij het toerental waarbij het hoogste voltage wordt geleverd. En dus onafhankelijk van de afname. En dan maakt het dus ook niet uit of je je lampen aandoet.

Dit klopt niet. De stator levert elektrische energie gerelateerd aan het toerental. Om de dynamo te testen meten we toch ook met de stekker los dik 70 Volt?

Die spanning wordt zo hoog omdat er geen stroom loopt. OP het moment dat er stroom afgenomen word zakt de spanning. Wat de SR doet is de spanning via een zware weerstand aan massa leggen, zodanig dat de spanning zakt tot de gewenste 14.2 Volt. Om die reden sneuvelt een SR ook bij langdurig hard rijden zoals Vroembert al aangaf. Het bijschakelen van extra gebruikers helpt dan ook terdege de SR te ontlasten.

Vergelijk het met de oude fietsdynamo. Als je harder trapte werd het licht feller. Weerstand van het lampje blijft gelijk, maar de dynamo levert meer energie, dus spanning stijgt en daardoor het amperage ook.

VFRikus

hier nog beter uit gelegd. https://www.fluke.com/nl-nl/informatie/blog/elektrisch/wat-is-de-wet-van-ohm

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, VFRikus zei:

 Wat de SR doet is de spanning via een zware weerstand aan massa leggen, zodanig dat de spanning zakt tot de gewenste 14.2 Volt.

Dit klopt ook niet.

Wat de spanningsregelaar doet is door middel van 3 thyristoren of mosfets de stator kortsluiten. Een kortgesloten stator kan geen spanning leveren.

Door dit vele malen per seconde te doen wordt de spanning op 14.2 volt gehouden.

Het vele schakelen zorgt voor de warmte. Bij een hoog toerental wordt er vaker geschakeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, voodoo zei:

Nee, ik bedoel het verwarmingselement om vermogen te kunnen affakkelen buiten de SR of stator.

Een koelelement is ook een verbruiker die vermogen nodig heeft om te koelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen als je koelelement een elektrisch aangedreven variant is.
Een koelelement kan ook een aluminium plaat zijn of een luchtkanaal die rijwind over de SR geleid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Cyberob zei:

Nomnomnom... :popcorn:

Hahaha, ja, ik geloof ook dat we allemaal net niet helemaal weten hoe het werkt. :beer:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Ray zei:

Alleen als je koelelement een elektrisch aangedreven variant is.
Een koelelement kan ook een aluminium plaat zijn of een luchtkanaal die rijwind over de SR geleid.

Uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, ariesblade said:

 

Ik wil niet de topic kapen :39:

 

@AFS Motorparts Zou je kunnen delen wat voor productnummers dan geschikt zijn voor de vfr800fi?

 

Kijk bij Carmo, daar haal ik ze ook vandaan. En ja, je mag ze natuurlijk via mij bestellen..... :357:
https://www.carmo.nl/index.php?main_page=index&cPath=4318_4288_20

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, voodoo zei:

Hahaha, ja, ik geloof ook dat we allemaal net niet helemaal weten hoe het werkt. :beer:

dit is zo'n beetje de jaarlijks terugkerende discussie... :popcorn::popcorn:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een VFR800Fi en paar jaar geleden een Regulator/Rectifier type RR53 van Electrex (uit UK) gekocht. Deze heeft al een heatsink en hierop een platte fan op 12 Volt gemonteerd.  Er is dan nog net ruimte tussen achterkuip en de fan zodat er een luchtstroom langskan. De spanningsregelaar wordt nu niet meer heet.  Hopelijk blijft die spanningsregelaar nu langer werken,  gaat al 2,5 jaar goed tot nu toe.  Op het moment dat de motor op contact wordt gezet, gaat de fan draaien.    Twee teflon pluggen van Fisher over de lengte doorknippen en deze in de heatsink ribben steken, tussen rib en teflon plug-" stukje"  kun je dan een spaanplaatschroef door de hoek van de Fan behuizing er zo in schroeven en het zit allemaal heel goed vast.  Door het aandraaien van de schroef zet het teflon iets uit waardoor het gaat klemmen.  Prima oplossing !

aangepast door edk
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Vroeger zat er op Honda MB, MT, MTX en NSR een weerstand op de verlichting schakelaar. Deze hing in de rijwind en werd zo gekoeld. Deze weerstand zit nu verwerkt in de spanningsregelaar, maar is schijnbaar niet voldoende. Gewoon altijd met je verlichting aan rijden en nog extra stroomverbruiker plaatsen. Mooiste zou zijn om de spanningsregelaar in de rijwind te hangen i.p.v. achter het zijscherm. Ga zelf kijken of ik 2 connectors (mannetje/ vrouwtje) kan kopen om de kabel uit te verlengen en spanningsregelaar voor onder de kuip te plaatsen om zo voldoende rijwind over de spanningsregelaar kan laten lopen. 

Screenshot_20220322-140036-776.png

aangepast door DIM-VFR
Voorbeeld toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...