Ga naar inhoud

Spannings regelaar ontlasten?


 Delen

Aanbevolen berichten

Op het forum lees ik veel berichten over spanningsregelaars die tijdens lange/warme ritten zouden falen.

 

Helpt het om meer spanning/stroom te verbruiken zodat de SR dat niet hoeft om te zetten in warmte?

 

Bijv. een usb lader is iets anders op verlichting aansluiten i.p.v. direct op de accu?

 

Of heeft dit geen effect?

 

Heb zelf een 800FI uit 2001 met 24Dkm op de teller en weet door alle berichten niet helemaal wat wijsheid is.

Altijd met lampen aan lijkt mij dan het beste, geen led installeren want dat verbruikt minder en blijft het overschot groter lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de SR is het zo, hoe meer er direct verbruikt wordt hoe beter het is voor de SR. Met een usb lader help je wel iets maar zet geen zoden aan de dijk want stroom verbruik is minimaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je beschermt je SR het beste door ervoor te zorgen dat deze goed zijn warmte kwijt kan.
Ik heb op mijn 98 fi een alu plaat achter de SR gezet met daarop 2 heatsinks.
Hierdoor kan de SR de warmte goed afvoeren.
Ik heb daarna geen problemen meer gehad.

Verstuurd vanaf mijn HTC U11 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat ik er een MOSFET SR opgezet had, deed de OEM (zonder koelribben) het 50000km gedaan.

 

Ik had er een Pentium 2 (wie kent ze nog..) heatsink op gezet.  Maar imho was het extra verbruik van de meegeschakelde 2e koplamp, running lights, etcde echt hielpen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf heb nu geen problemen alles draait en werkt goed. Ben aan het kijken hoe ik de SR het minste werk kan laten doen.

 

Zodat hopelijk er het langst plezier van kan hebben.

 

Ik weet dat het frame best warm kan worden van het blok, maar ook de zon.

 

Hoe warm precies durf ik niet te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt een paar dingen preventief doen. 
1. inderdaad veel stroomgebruikers aanzetten. 
2. Extra koeling door een grote aluminium plaat achter de SR te monteren. Koelpasta er tussen. Extra heathsinks en ventilatortje van oude pc monteren. 
3. voltmeter of Haidiehotziedok monteren zodat je laadstation kunt bewaken. 
4. neem een reserve SR mee als je daar rustiger van slaapt. 
 

Ik heb 2 en 3 toegepast voor de gemoedsrust. Maar vergeet niet dat ze lang niet allemaal stuk gaan. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Eric zei:

Maar vergeet niet dat ze lang niet allemaal stuk gaan

 

Klopt, Ik heb geen problemen gehad in 11 jaar met 2 800fi's. De laatste (jouw model, 2001) had zonder enige modificatie na 80.000 km nog steeds de originele SR. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De motortoerentallen waarmee je rijd zijn ook van belang. De hoeveelheid elektrische energie die de dynamo levert is gerelateerd aan het toerental.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hallo Heb sinds vanmiddag weer VFR 800FI 

Lang gezocht en mooie gevonden!

Nu zitten daar ook 2 ledlampen in en  Accu Lithium Ion! gemeten spanning is 14.4 volt! SR voelt na paar minuten redelijk heet!

die lampen ga ik morgen vervangen door normale 2x 55 watt

Wat is jullie ervaring met die accu's? geen brandgevaar? 

 

Gr manz

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, manz zei:

Wat is jullie ervaring met die accu's? geen brandgevaar? 

Li-ion of LiFePo4 (Lithium ijzerfosfaat)?
Die laatste heet vaak "Lithium ion met LiFePo4 technologie" i.v.m. pattenten o.i.d.

Li-ion gaat goed maar als er een ongelukje mee gebeurd waardoor er een gat in komt dan krijg je wat je in die filmpjes ziet maar dat komt minder snel voor dan wat je volgens die filmpjes zou denken volgens mij.
De LiFePo4 is een chemisch stabiele verbinding en daar kan je rustig een staaf doorheen rammen, niet testen want dat is zonde want dan moet je een nieuwe kopen :39:
Zo een wil ik zelf ook maar het is me nog wat onduidelijk bij gebruik in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...