Jump to content

VFRSebastiaan

Spannings regelaar ontlasten?

Recommended Posts

2 uren geleden, voodoo zei:

Ho, stop, volgens mij werkt het zo niet!

Als ik het goed heb levert de stator een constant amperage en een variabel voltage. Worden de voltjes te hoog, dan sluit de SR de stator kort. Dat zou inhouden dat de SR het heetst wordt bij het toerental waarbij het hoogste voltage wordt geleverd. En dus onafhankelijk van de afname. En dan maakt het dus ook niet uit of je je lampen aandoet.

Dit klopt niet. De stator levert elektrische energie gerelateerd aan het toerental. Om de dynamo te testen meten we toch ook met de stekker los dik 70 Volt?

Die spanning wordt zo hoog omdat er geen stroom loopt. OP het moment dat er stroom afgenomen word zakt de spanning. Wat de SR doet is de spanning via een zware weerstand aan massa leggen, zodanig dat de spanning zakt tot de gewenste 14.2 Volt. Om die reden sneuvelt een SR ook bij langdurig hard rijden zoals Vroembert al aangaf. Het bijschakelen van extra gebruikers helpt dan ook terdege de SR te ontlasten.

Vergelijk het met de oude fietsdynamo. Als je harder trapte werd het licht feller. Weerstand van het lampje blijft gelijk, maar de dynamo levert meer energie, dus spanning stijgt en daardoor het amperage ook.

VFRikus

hier nog beter uit gelegd. https://www.fluke.com/nl-nl/informatie/blog/elektrisch/wat-is-de-wet-van-ohm

Als dat zo is zetten we er toch gewoon een weerstand tussen? 

'Probleem' opgelost.

50 minuten geleden, VFRikus zei:

Wat de SR doet is de spanning via een zware weerstand aan massa leggen, zodanig dat de spanning zakt tot de gewenste 14.2 Volt.

Dit klopt ook niet.

Wat de spanningsregelaar doet is door middel van 3 thyristoren of mosfets de stator kortsluiten. Een kortgesloten stator kan geen spanning leveren.

Door dit vele malen per seconde te doen wordt de spanning op 14.2 volt gehouden.

Het vele schakelen zorgt voor de warmte. Bij een hoog toerental wordt er vaker geschakeld.

En als crossrunner gelijk heeft helpt extra lampjes aan dus niets.

Jazeker helpt dat want bij een hogere belasting zal de spanning minder hoog worden en hoeft er minder geschakeld te worden.

Nomnomnom... :popcorn:

• Like 1
  • Haha 1

5 uren geleden, voodoo zei:

Nee, ik bedoel het verwarmingselement om vermogen te kunnen affakkelen buiten de SR of stator.

Een koelelement is ook een verbruiker die vermogen nodig heeft om te koelen.

Alleen als je koelelement een elektrisch aangedreven variant is.
Een koelelement kan ook een aluminium plaat zijn of een luchtkanaal die rijwind over de SR geleid.

56 minuten geleden, Cyberob zei:

Nomnomnom... :popcorn:

Hahaha, ja, ik geloof ook dat we allemaal net niet helemaal weten hoe het werkt. :beer:

• Like 1

34 minuten geleden, Ray zei:

Alleen als je koelelement een elektrisch aangedreven variant is.
Een koelelement kan ook een aluminium plaat zijn of een luchtkanaal die rijwind over de SR geleid.

Uiteraard.

22 hours ago, ariesblade said:

Ik wil niet de topic kapen :39:

@AFS Motorparts Zou je kunnen delen wat voor productnummers dan geschikt zijn voor de vfr800fi?

Kijk bij Carmo, daar haal ik ze ook vandaan. En ja, je mag ze natuurlijk via mij bestellen..... :357:
https://www.carmo.nl/index.php?main_page=index&cPath=4318_4288_20

• Like 1

23 uren geleden, voodoo zei:

Hahaha, ja, ik geloof ook dat we allemaal net niet helemaal weten hoe het werkt. :beer:

dit is zo'n beetje de jaarlijks terugkerende discussie... :popcorn::popcorn:

Oh, dan zal ik me rond 16 juli 2022 weer melden alhier. :tease:

• Like 1

Posted (edited)

Ik heb een VFR800Fi en paar jaar geleden een Regulator/Rectifier type RR53 van Electrex (uit UK) gekocht. Deze heeft al een heatsink en hierop een platte fan op 12 Volt gemonteerd.  Er is dan nog net ruimte tussen achterkuip en de fan zodat er een luchtstroom langskan. De spanningsregelaar wordt nu niet meer heet.  Hopelijk blijft die spanningsregelaar nu langer werken,  gaat al 2,5 jaar goed tot nu toe.  Op het moment dat de motor op contact wordt gezet, gaat de fan draaien.    Twee teflon pluggen van Fisher over de lengte doorknippen en deze in de heatsink ribben steken, tussen rib en teflon plug-" stukje"  kun je dan een spaanplaatschroef door de hoek van de Fan behuizing er zo in schroeven en het zit allemaal heel goed vast.  Door het aandraaien van de schroef zet het teflon iets uit waardoor het gaat klemmen.  Prima oplossing !

Edited by edk
  • Like 1

• Similar Content

• By Ed Gnoj
      Afgelopen vrijdag en vandaag (maandag) bij het starten van mijn VFR reset mijn tijd naar 01.00 am en tripmeter naar 0. Motor startte vanochtend een beetje lastig maar wel in 1x, vrijdag geen rare dingen met starten en 's avonds zonder problemen weer naar huis. Accu staat rijdend vast op 12.6 (met handvatverwarming aan). Als de motor niet loopt staat de voltmeter op 11.6. Ik ben helaas niet in het bezit van een multimeter dus doormeten is wat lastig. Accu is een paar maanden terug al eens geheel ontladen geweest na het ombouwen licht/knipper naar LED en afgelopen winter tijdens niet rijden gewoon aan de lader. Verder rijdt ik elke dag woon-/werkverkeer zonder problemen.
      Iemand suggesties waar te beginnen?
    • By Camilo
      Goedemiddag!

Ik heb een Honda VFR 800Fi uit '98, deze staat al een jaar of twee min of meer stil. Nu heb ik hem gepoetst en hij start meteen (blijft natuurlijk een Honda ;-P ). Er is alleen één probleem, de koppeling doet niets meer, ik voel geen druk en kan hem dus ook niet in de versnelling schakelen zonder dat de motor direct afslaat. 

Is er hier iemand op het forum in de buurt van Almere die mij hiermee (tegen betaling uiteraard) kan helpen? Ik vindt het leuk om te sleutelen maar dit  gaat mij even boven de pet.

Alvast bedankt voor de reacties! :-)

Groeten Camil
    • By VFR Albert
      Toen ik nog een VFR had heb ik hier op het forum een topkofferrek van iemand overgenomen. Maar inmiddels heb ik mijn VFR800fi verkocht en dat topkofferrek heb ik uiteindelijk dus nooit gemonteerd. Het mag naar een volgende VFR, vraagprijs is gelijk aan wat ik er voor gegeven heb : 80 euro. Zie de foto's, volgens mij is ie in keurig nette staat. 

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien