Ga naar inhoud

Spannings regelaar ontlasten?


 Delen

Aanbevolen berichten

(Olie op het vuur…) 

zoveel mogelijk verbruiken want dan belast je de sr zo min mogelijk… en als je nou altijd zonder licht rijdt? ( ja ja, ik weet het, niet doen gevaarlijk etc, dit is een hypothese) , dan maakt het dus niet zoveel uit of je er leds in hebt of niet, mits je de warmteafvoer van de sr goed geregeld hebt.  
Toch?

Recentelijk heb ik alle verlichting vervangen voor led (koplamp 2x Osram)

de sr is gemonteerd op een 1 cm dikke alu plaat, die ( de sr-)  werd wel warm ( met halogeen) en word ook nu warm.

Weinig verschil dus, vaak ben je te bang….

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je lichaamstemperatuur is 37gr en een SR kan tot een graad of 70 normaal werken maar als je je hand op een SR van 65 of 50gr houdt is te warm om vast te pakken maar daar zit toch 15gr tussen.
Vanaf 65gr is het maar een paar graden tot de gevarenzone maar bij 50gr heb je al veel meer buffer.
Meten geeft een beeld van het verschil en dat zal je echt met een thermometer moeten doen en niet met je hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-6-2020 om 21:26, VFRikus zei:

 

De motortoerentallen waarmee je rijd zijn ook van belang. De hoeveelheid elektrische energie die de dynamo levert is gerelateerd aan het toerental.

VFRikus

Dat kan ik beamen, ze zijn bij mij alle vier gesneuveld na ritjes op de snelweg bij de oosterburen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee want je hoort niet zonder licht te rijden, het is niet voor niets dat het sinds 2004 verplicht is voor motoren om het licht aan te hebben zodra de motor loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het prima om zonder licht te rijden. En ja, ik durf ook zonder geel hesje! :schater:

 

En de relatie met het overlijden van de sr zie ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een motor levert de stator continue stroom in tegenstelling tot de dynamo van een auto. Taak van de SR is de wisselspanning om te zetten naar gelijkstroom en daarvan een bruikbare hoeveelheid door te laten en de rest te dissiperen oftewel om te zetten in warmte.
De SR heeft echter een maximum temperatuur die het aankan. Hoe meer verbruikers hoe minder er over is en hoe minder warmte er gecreëerd wordt dus hoe minder kans is dat deze overhit raakt en daardoor stuk gaat.
Zoals Rikus al aangaf is de opgewekte hoeveelheid stroom gekoppeld aan het toerental, hoe meer toeren hoe meer stroom er opgewekt wordt.
Ga je dus rondrijden zonder koplampen aan te zetten en lekker in de toeren rijdt dan is er dus kans dat er maximaal opgewekt wordt en te weinig verbruikt en dan komt er in deze tijd van het jaar ook nog de buitentemperatuur bij die een handje gaat meehelpen.
Er is dus wel degelijk een relatie tussen overlijden van een SR en het niet laten branden van de verlichting (niet vergeten dat dat ook een achterlicht is).
En denk niet dat je bij warm weer je SR kan gaan sparen door laag in de toeren te blijven want je koelwaterpomp is ook gekoppeld aan het toerental, die kan juist weer beter werken om je blok koel te houden bij hogere toerentallen omdat er dan meer doorstroming is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet hoe het werkt (ook dat een spanningsregelaar niet van ac naar dc omzet, daar is de gelijkrichter voor; ja, vaak zijn ze gecombineerd als rec/reg).

 

Punt blijft dat een goed ontworpen systeem heel blijft bij maximaal toerental en minimale afname. Dus rijden met het licht uit zou geen probleem moeten zijn. En ik heb ook voldoende motoren gehad waarbij het ook geen enkel probleem was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, voodoo zei:

En de relatie met het overlijden van de sr zie ik ook niet.

Als je weet hoe het werkt dan zie je de relatie dus wel.
Dat je vind dat het niet moet kunnen is een heel ander verhaal maar Honda is echt niet de enige met dit probleem hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Ray zei:

Nee want je hoort niet zonder licht te rijden, het is niet voor niets dat het sinds 2004 verplicht is voor motoren om het licht aan te hebben zodra de motor loopt.

Met alle respect, dit lijkt me ( vindt ik-) stierepoep…

Als dat namelijk zo zou zijn, dan had de motor geen lichtschakelaar gehad om het licht aan- of uit te zetten, maar dan was die weggelaten, en was het licht gewoon altijd aan.

aangepast door Bas750
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Ray zei:

Bij een motor levert de stator continue stroom in tegenstelling tot de dynamo van een auto. Taak van de SR is de wisselspanning om te zetten naar gelijkstroom en daarvan een bruikbare hoeveelheid door te laten en de rest te dissiperen oftewel om te zetten in warmte.
De SR heeft echter een maximum temperatuur die het aankan. Hoe meer verbruikers hoe minder er over is en hoe minder warmte er gecreëerd wordt dus hoe minder kans is dat deze overhit raakt en daardoor stuk gaat.
Zoals Rikus al aangaf is de opgewekte hoeveelheid stroom gekoppeld aan het toerental, hoe meer toeren hoe meer stroom er opgewekt wordt.
Ga je dus rondrijden zonder koplampen aan te zetten en lekker in de toeren rijdt dan is er dus kans dat er maximaal opgewekt wordt en te weinig verbruikt en dan komt er in deze tijd van het jaar ook nog de buitentemperatuur bij die een handje gaat meehelpen.
Er is dus wel degelijk een relatie tussen overlijden van een SR en het niet laten branden van de verlichting (niet vergeten dat dat ook een achterlicht is).
En denk niet dat je bij warm weer je SR kan gaan sparen door laag in de toeren te blijven want je koelwaterpomp is ook gekoppeld aan het toerental, die kan juist weer beter werken om je blok koel te houden bij hogere toerentallen omdat er dan meer doorstroming is.

 Mooi verhaal, lekker lang…

jij zegt dus dat er technici in Japan werken die het niet snappen! Ik zou solliciteren( cynische modus uit-)

rijden zonder licht moet gewoon kunnen, punt. Daar is het voor ontworpen, dat de sr het zwakste deel in de ketting is, so be it, maar kom wel even met feiten, en niet met een eigen verhaal. ( dikke weerstand ertussen die lekker warm word , problem solved)
 

aangepast door Bas750
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Bas750 zei:

Met alle respect, dit lijkt me ( vindt ik-) stierepoep…

Als dat namelijk zo zou zijn, dan had de motor geen lichtschakelaar gehad om het licht aan- of uit te zetten, maar dan was die weggelaten, en was het licht gewoon altijd aan.

het heeft ook niks met stieren te maken, mijn viffer van 2004 heeft ook geen lichtschakelaar, starten = licht aan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Bas750 zei:

 Mooi verhaal, lekker lang…

jij zegt dus dat er technici in Japan werken die het niet snappen! Ik zou solliciteren( cynische modus uit-)

rijden zonder licht moet gewoon kunnen, punt. Daar is het voor ontworpen, dat de sr het zwakste deel in de ketting is, so be it, maar kom wel even met feiten, en niet met een eigen verhaal. ( dikke weerstand ertussen die lekker warm word , problem solved)
 

Op dat punt waren ze inderdaad niet zo slim en het grootste probleem was nog wel de locatie waar ze de SR hebben geplaatst.
Vanaf de VTEC waar hij z'n hitte wel kwijt kon was het SR probleem voorbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, en toen kwam de stator als volgende zwakke punt :tease:voorbij bij de vtec's, I got the T-shirt.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...