Ga naar inhoud

Ervaringen/Irritaties Tractie controle VFR800


milwel traamen
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

Een aantal keer heb ik al gebruik mogen maken van de Tractie controle op de VFR800. Dit gebeurd als de motor even 1 milliseconde airtime heeft. Een kleine brug in de buurt is al genoeg om de TC in te laten kicken. Nu gaat dit op zo'n drastische manier dat ik zo goed als bijna stil sta. Alsof hij in de rev limiter slaat. Ik kreeg echt een hart verzakking. Nu is dat al eerder voorgevallen (sprintje trekken) dat het systeem voor mijn gevoel echt heel snel  en te drastisch ingrijpt. Nu vraag ik me af of anderen hier ook last van hebben. Ik heb even op dit forum gezocht, maar kon zo snel niks vinden. Op het Engelse forum zijn wel wat mensen die hetzelfde ervaren. TC is niet verder in te stellen, dus aan of uit. Geen tussen mogelijkheid en reageert te snel is de ervaring. Ik schakel hem nu uit. Nu vroeg ik me af wat de ervaringen hier zijn. Wat vinden jullie van de TC.  Alvast dank voor de antwoorden.

 

Groet,

 

Milwel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring mee, maar als ik dit zo hoor is de beste optie: uit zetten. Met gezond verstand en opbouwende ervaring is het vermogen en koppel van deze motorfiets prima in de hand te houden zonder tc, lijkt mij. Wel een kwalijke zaak dat het systeem dusdanig drastisch ingrijpt dat de rijder er door verrast wordt. Dat zorgt voor onveilige situaties en zou niet zo moeten zijn vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou ook kunnen zijn dat het aan mijn rijkunsten ligt. Of hebben vfr800 bezitters dezelfde ervaring. Ik heb een beetje het idee dat over de tc niet echt nagedacht is. Maargoed ik kan het mis hebben. Vandaar de vraag. Ik ben benieuwd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sabsteef kun jij hier toevallig niet iets mee? Bij de CT heb ik het nog niet gemerkt maar mijn ex de 1200F kwam deze er ook behoorlijk "agressief" in. Zou misschien ook met de bandenkeuze te maken kunnen hebben. Hoe harder de band des te sneller hij erin komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat herken ik wel! Overigens kent de tc wel 2 standen (en uit), met 1 balkje is er prima mee te rijden, 2 balkjes grijpt veel te snel in.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel irritant zeg, ik zou hem op de droge weg lekker uit laten, en alleen bij regen gebruiken. 

 

Ik heb met droog weer nog nooit zulke uitstapjes gehad met de achterkant dat ik 't idee had tc nodig te hebben, als je gas opbouw' normaal' vloeiend opgebouwd wordt kan 't wiel in mijn ogen eigenlijk nooit grip verliezen is mijn ervaring met 't vermogen van de vfr iniedergaval. 

Ik heb 't op sommige kleine circuits wel eens dat de achterkant even gaat zoeken, maar dat is alleen wanneer je echt lomp op 't gas gaat en het asfalt wat glad is door bijvoorbeeld bomen naast de baan. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Honda "niet goed nagedacht heeft" lijkt me sterk. Ze hebben er al +25 jaar ervaring mee....

 

Wat wil je dan? Dat het systeem kan meten dat jij soms los van de grond wilt rijden? :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een toch hebben ze er niet goed over nagedacht en volgens mij niet omdat ze niet kunnen maar niet wilden want de markt was verschoven dus de focus ergens anders op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@voodoo Volgensmij kan die van mij alleen maar aan en uit. Heb je het over de 800?

 

10 minuten geleden, 748cc zei:

Dat Honda "niet goed nagedacht heeft" lijkt me sterk. Ze hebben er al +25 jaar ervaring mee....

 

Wat wil je dan? Dat het systeem kan meten dat jij soms los van de grond wilt rijden? :lol:

 

Het gaat vooral om het veel te abrupt ingrijpen en de drastische snelheidsverlaging. Dat is tijdens bijvoorbeeld inhalen echt niet fijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem dat het merk/model banden er hier ook wel invloed op heeft.

Of Honda er wel of niet goed over nagedacht heeft, weet ik niet maar het ziet er wel behoorlijk aftermarket uit op de VFR800

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banden hebben er inderdaad mee te maken maar niet in het geval wat TS beschrijft.

Ik heb het gehad met de Roadsmart 3 maar dat was doorslippen bij optrekken, TS heeft het over loskomen van het voorwiel en dat komt wel eens voor. Heb ik ook al een aantal keren met de CT gehad.

Helaas is op de CT pas in 2016 een instelbare TC gekomen want iets minder abrupt had best gemogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een 2016 model. Op die van mij kan dit niet. Is dat dan ingegaan op het 2017 model? 

Heb je daar een bron van... Manual of iets dergelijks. Kan zelf alleen de manual van 2014 inzien. Dankje. 

 

Overigens dank voor de antwoorden. Ben dus niet de enige. Optie is altijd nog om het systeem uit te zetten. 

aangepast door MichelDB
Overbodige quote verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Crosstourer maar ik had wel verwacht dat het er bij de runner al meteen op zat want die is in 2015 uitgekomen.

Ik weet niet welk bouwjaar @voodoo heeft maar hij zegt het wel te hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Ray zei:

Banden hebben er inderdaad mee te maken maar niet in het geval wat TS beschrijft.

Ik heb het gehad met de Roadsmart 3 maar dat was doorslippen bij optrekken, TS heeft het over loskomen van het voorwiel en dat komt wel eens voor. Heb ik ook al een aantal keren met de CT gehad.

Helaas is op de CT pas in 2016 een instelbare TC gekomen want iets minder abrupt had best gemogen.

Hoe de TC werkt heeft inderdaad niets met banden te maken. Wel het moment waarop de TC ingrijpt. Dus als andere banden er voor zorgen dat de TC veel later ingrijpt, kan je dit toch ook als optie zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een rc80 (dat is een 2015 crossrunner) en als jij een 2016 vfr800f hebt, dan is dat een rc79 en zou je instelbare tc moeten hebben. Knopje kort indrukken is schakelen tussen nivo 1 en 2, knopje lang indrukken is tc aan/uit.

Test-2014-Honda-VFR800_traction_control_button.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...