Ga naar inhoud

Soms moet je weten wanneer je stoppen


VFpiotR
 Delen

Aanbevolen berichten

Als je denkt dat de boutjes van de koppelingsdeksel nog een slag kunnen omdat je denk dat ze nog los zitten... niet doen! 

Na het vervangen van de startkoppeling en tijdens het plaatsen van de deksel brak ie... lekker diep ook. Bus er uit, eerste beschadiging aan het blok en bij het uitboren weer .... diepe zucht...

 

morgen maar een lange punttang bij de bouwmarkt halen  en proberen uit te peuteren.. of een linkse tap maar weet niet of het gat goed genoeg is... 

 

andere suggestie welkom natuurlijk

46537418-6B53-4742-A93F-53954B200816.jpeg

A641243C-447B-426E-B5F3-44B8E4601B53.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook soort van boren (ik weet hoe ze precies heten), die je de andere kant op moet laten draaien. Die zijn bedacht om afgebroken bouten weer te kunnen verwijderen uit een gat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk kan je het met een klein plat schroevendraaiertje deze ergens op de bout zetten zodat je grip hebt en proberen linksom terug te tikken, vraag me niet hoe ik het weet. Even goed inspuiten met kruipolie wil ook weleens helpen om hem los te tikken. met een pons even op de gebroken bout meppen om hem te laten schrikken en dan eruit tikken? Koop ook even een goede tap(M5 uit mijn hoofd) om daarna opnieuw op te tappen voor het geval je draad gaat beschadigen.

aangepast door RoelNL
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik zelden een momentsleutel maar voor wie niet dagelijks sleutelt kan ik ze van harte aanraden, ook voor de dagelijkse sleutelaars met wat minder verfijnd gevoel trouwens.
Zelfs met een verfijnd gevoel zoals ik vind dat ik zelf heb gaat het wel eens mis dus niet gebruiken is altijd een risico.
Je hebt als ik het goed zie een 2e fout gemaakt en dat is het uitboren niet goed voorbereiden. Je hebt volgens mij niet goed gecenterd en ook niet klein voorgeboord.
Ik probeer in zulke gevallen eerst een plat oppervlak te maken met een doorslag en dan zo goed mogelijk in het midden te centeren. Dan met een 3mm boortje voorboren, eventueel schuin beginnen om verlopen te voorkomen als het toch wat schuin is.
Waarom een 3mm boortje (liefst een korte)? Die is sterk genoeg om uit de hand te boren, kleiner breekt snel en groter verloopt te makkelijk zoals bij jou is gebeurd.
@Athome Dat is die linkse tap waar TS het al over heeft maar met het verlopen van het boren geen zin meer heeft.
@VFpiotR Ken je iemand met een lasapparaat? De bout voorzichtig oplassen lijkt me op dit moment de beste optie maar met een beetje geluk werkt de oplossing van Roel ook nog.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray klopt helemaal echter kon ik geen momentsleutel met een dop 8 vinden.. had ook een stemmetje in m’n kop van “hij zit vast” en toch draaien. 
 

hulpminmiddels ingeschakeld, eerst maar eens goed in de kruipeolienlaten zwemmen en van de week proberen met kleine schroevendraaier te tikken. 
 

moet lukken voor de 12e 💪🤦🏻‍♂️
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels doorslag set en kleine momentsleutel besteld 😂🤦🏻‍♂️
 

tapset ligt klaar.. 🤞

Link naar reactie
Delen op andere sites

VFpiotR,

 

Het verhaaltje zoals Ray zegt lukt in de meeste gevallen wel omdat er geen trekkracht meer op de bout staat  ( succes ) .

 

Een andere oplossing is iets ingewikkelder en moet je de spullen voor hebben carrosserie  M6 leg je over het gat en met een CO2 lasapparaat las je de bout aan de ring  vast en dan een boutje aan de ring dan draai je hem er zo uit ( al een paar keer gedaan maar heb nu geen CO2 lasapparaat meer ).

omdat de bout warm wordt zet hij uit en geeft de warmte over op het blok en als hij afkoelt  draai je hem zo los.

 

Gr Nico

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik makkelijk vind is om een gaatje in de afgebroken bout te boren en er een torx-bitje vast in te slaan.

Deze dan met een bit-houder in een rateltje er uit draaien 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een beetje mosterd na de maaltijd maar normaal gesproken draai je hem er zo uit met een kleine schroevendraaier of punt tang als je maar een klein puntje hebt is vaak al genoeg, zo heb ik er bij m'n cb250 er pas ook een uit gehaald, boren is een beetje als niets anders meer werkt.

En inderdaad goed voorbereid te werk gaan, t lastige is dat je vaak meer schade maakt dan dat t iets oplost omdat t materiaal eromheen zachter is dan waar je in boort.

 

Maar goed aldoende leert men 👍

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Boren heeft het nadeel dat het stukje bout even meedraait en achter in het gat vast komt te zitten, je ziet dan niet meer wat je doet. Idd. voorzichtig eruit draaien.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...