Ga naar inhoud

Aansluiten Rider550 voeding


Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Ik ben eigenaar geworden van een TOMTOM rider 550!:pompomdown:

 

Echter, ik heb de ballen verstand van elektronica en al helemaal voor op de motor. Toch wil ik het leren en leren begrijpen.


Hoe sluit ik in hemelsnaam de voeding van de Rider 550 aan op mijn motor? Ik lees over verschillende punten, accu, lampen etc. Hoe verbind je dat kabeltje met iets wat stroom geeft?

 

Ik hoor het graag als iemand goede tips heeft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het makkelijkste is op de accu aansluiten, daar kun eigenlijk ook niks fout, + op de + en de - op de -. 

 

Waar een hoop mensen overin zitten is dat ze graag de voeding vanaf een geschakelde + pakken omdat deze pas stroom gaat leveren als je de motor op contact zet en je zo het risico van de accu leegtrekken kunt voorkomen, vaak zijn dit de draden van de lampen(nadeel is dat je deze kabel moet gaan strippen om de andere draad eraan te verbinden).

 

Met een navigatie hoef je hier niet zo bang voor te zijn, deze gaat pas stroom verbruiken als je de nav. in de houder stopt en aan zet. Vaak als je de motor weg zet om wat te drinken haal de nav vaak er weer af.

 

Op de accu aansluiten is wat mij betreft de way to go. Is het makkelijkst, geen gedoe en binnen een half uurtje ben je klaar. Je kan de voedingsdraad onder langs de tank weg werken en zo richting het balhoofd brengen waar je houder hebt zitten.

 

*typo

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem aangesloten op het achterlicht.
Het licht staat bij mij altijd aan en dan is het ook nog geschakeld via het contact. Maar als je het licht uitzet, dan heb je dus geen spanning op je navigatie.

Maar zoals ik zei, ik heb altijd het licht AAN.

Ik heb de draad netjes gesoldeerd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook op het achterlicht. Omdat ik de navi toch vaker op mn motor wil kunnen laten zitten (als de stalling veilig is). Maar rechtstreeks op de accu kan inderdaad ook prima; zeker als je de navi toch altijd al meeneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Navi al sinds jaar en dag direct op de accu en in de garage blijft de Garmin ook standaard op de motor en nog nooit problemen gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier net zoals bij Ray rechtstreeks op de accu en nooit problemen. Mij stoort het dat je anders de Garmin binnen de x aantal seconden wakker moet houden als je het contact afzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de f aan een geschakelde draad en op de x direct aan de accu, kan allebei. Mijn voorkeur is direct op de accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...