Ga naar inhoud

Weerstand aansluiten led richtingaanwijzers.


 Delen

Aanbevolen berichten

@Ray Je hebt helemaal gelijk... Ik deed alleen de aanname dat TS de weerstanden al had, dan hoef je niet per se een ander relais te steken... of op zoek te gaan naar een lastafhankelijk relais...

Idd is elke verbinding een potentiele storingsbron, maar voorkomen kun je het nooit helemaal... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tukker ik heb zo een all in achterlamp gekocht remlicht/stoplicht en pinkers. Ik heb alles aangesloten zoals het ook op de orginele achterlicht module is aangesloten. Met de 3 pin contact stekkers. Nu is er uiteraard mits het geheel led is een probleem (snel flashen van de knipperlichten). 

 

@Ray vermogensonafhankelijke relais das een mond vol. Dus met deze kan ik perfect beide gebruiken halogeen en led. Moet je hier ook voor gestudeerd hebben of is dit plug and ride 😁? En heb je een link? Dan bekijk ik deze eens. Want die weerstanden moet ik in een kleine plaats proppen en worden ook zeer warm. 

 

Bedankt alvast

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jemig, een weerstand parallel over een ledje is toch alleen theoretisch een storingsbron. Maak je druk zeg. 

En ts geeft aan niet zo handig te zijn met elektriek, dan lijkt me de oplossing met de weerstand beter dan een ander relais.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, voodoo zei:

En ts geeft aan niet zo handig te zijn met elektriek, dan lijkt me de oplossing met de weerstand beter dan een ander relais.

Leg me dat eens uit. Een weerstand solderen (keer 2) is minder moeilijk dan een stekkertje lostrekken en weer insteken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat die weerstandjes gestekkerd zijn en je niet op zoek hoeft te gaan naar het relais. Een relais dat wellicht niet plug and play is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Timow zei:

En heb je een link?

https://www.mpartz.nl/knipperlichtrelais-led-honda-kawasaki-suzuki-yamaha-2-en-3-polig-p-599?gclid=Cj0KCQjwl4v4BRDaARIsAFjATPmKP1TTBeK0pkx9jVw2iEW6ImnQpWX-7WAgebD_-UYl1y0u8bOIM0IaAhhOEALw_wcB
 

Wel even de stekker controleren maar deze zou moeten werken op die van jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RayHelemaal gelijk, dit relais is vermogens onafhankelijk en is plug and play

Niet moeilijk doen met weerstandjes, relais wisselen en klaar

Knipperralais is te vinden achter topkuip

 

Edit, relais is ook te koop bij iedere motorzaak

aangepast door Johan
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/6/2020 at 5:41 PM, Tukker said:

@RoelNL knipperlicht relais voor LED gaat niet werken.. Voor zitten nog de halogeen lampen in, of je moet die ook vervangen voor led... Dan werkt het pas...

 

@Timow Weerstanden kopen, maar welke ligt aan de wattage van de LED knipperlicht. Het totaal van de wattage moet 21Watt zijn (per knipperlicht), dan werkt je standaard knipperlichtrelais wél, in combi met je halogeen voorste knipperlichten.

 

Bijv.: Ik heb op mijn andere fiets (CBR 1000) vóór in de topkuip de halogeen knipperlichten zitten, en achter LED (ivm kofferrek). De wattage van het LED knipperlicht is (per kant) 2 Watt. 21W - 2W = 19W te weinig aan stroomopname. Je moet dus een weerstand hebben van ong. 7,5 Ohm (in mijn voorbeeld), en ik heb deze gehaald van louis Weerstand 7,5 Ohm. 2 in totaal, aangezien je beide kanten wilt voorzien van aparte LED neem ik aan? Dit omdat je normalerwijze 2 stuurdraden hebt (voor beide kanten van de knipperlicht 1 voor links en 1 voor rechts)

Sorry, dit is klinkklare onzin onjuist.
Ten eerste zitten er geen halogeenlampen in standaard knipperlichten, dat zijn gewone gloeilampjes.
Halogeen ga je alleen in koplampen en eventueel in mistlampen/breedstralers enzovoorts vinden.

Ten tweede is een digitaal of weerstandsonafhankelijk knipperlichtrelais totaal ongevoelig van wat je er aan hangt. Ook al zit er helemaal niets aangekoppeld of 10 gloeilampen, de knipperfrequentie blijft hetzelfde.
Alleen bij sommige motoren die maar 1 dashboardlampje hebben om aan te geven dat er een knipperlicht brand werken ze niet zomaar. Dan moet je iets aanpassen.
Daarnaast zijn er nog een paar motorfietsen waar het standaard relais ingebouwd is in het dashboard, en dus niet vervangbaar (bijvoorbeeld CBR600RR).
Bij de VFR-modellen is dit een stekkerklaar plug&play ding.

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die weerstandsonfhankeljke relais besteld. Liever plug en play dan mijn achterlicht stuk doen 😁

 

Onder het instrumentenpaneel even switchen...To be continued

 

IMG_20200707_171946-min.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AFS Motorparts

Point made, aangaande je uitleg.

Ik heb de term halogeen alleen gebezigd omdat TS hiernaar verwees in een eerdere post. Als aanhanger van KISS (Keep It Simple Stupid) wil ik het niet onnodig moeilijk maken, anders verzand je in net eenzelfde discussie als remvloeistof vs. remolie. Bij laatstgenoemde term weet 99% van alle personen alsnog dat het om het spul in het remsysteem gaat... is dus bewust zo omschreven (ook al is het technisch gezien fout idd).

De opmerking van @Ray over lastONafhankelijk is idd correct, het ON gedeelte heb ik niet (goed) gelezen, vandaar dat ik reageerde, de rest van je uiteenzetting is idd 100% correct.. Als TS echter reeds weerstanden heeft aangeschaft, krijg je het met KISS ook wel functionerend, scheelt je sleutelwerk (middenkuip, topkuip, spiegels, kuipruit, binnenverkledingen) t.o.v. een paar te maken verbindingen. en ja verbindingen kunnen storingsbronnen zijn, maar dat kunnen toegevoegde LED stralers/knipperlichten/lampen, niet-originele handvatverwarmingen,  aftermarket Xenon lampen, gearindicators, navigatie e.d. non-OEM troep toepassingen eveneens zijn.

Just my 2 cents.... sorry.. en on-topic weer.. 

@Timow: benieuwd hoe je het vergaan is en of het netjes functioneert, zoals je hoopt en hoort te functioneren..

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Tukker zei:

anders verzand je in net eenzelfde discussie als remvloeistof vs. remolie.

Dat is geen discussie, het 1 is goed en het ander niet ook al weet iedereen wat er bedoeld wordt.
Iets fouts als goed accepteren omdat iedereen het snapt is geen KISS maar MPSS... Make People Simple and Stupid en dat is momenteel al het grootste probleem waar we mee te maken hebben op dit moment.
Een druppellader is ook zoiets en hierbij DENKT iedereen te weten wat het is maar veel mensen bedoelen een conditielader. Remolie bestaat niet dus daar kan niets mee fout gaan want ja, iedereen weet wat je bedoeld dus je krijgt gewoon remvloeistof maar als je een conditielader wilt hebben en je krijgt waar je om vraagt als je druppellader zegt dan is de leverancier uiteindelijk "een waardeloze zaak".
Het meest trieste is dat ik al diverse keren advertenties heb gezien waarbij bijvoorbeeld een Optimate 4 als "druppellader" werd geadverteerd.
Goed is goed en fout is opnieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De relais zelf plaatsen was echt super eenvoudig. Zelfs voor een simpele ziel die het verschil niet weet tussen een halogeen en gloeilampje 😁

 

Ik bijlage wat foto's. Heb het na het maken van de foto vakkundig vastgemaakt. Bedankt voor de reacties. Dit forum heeft mij al meermaals verder geholpen! En de Haynes manual ook 😁

 

En nu rijden maar!😎

aangepast door Timow
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Op 7-7-2020 om 09:23, AFS Motorparts zei:


Daarnaast zijn er nog een paar motorfietsen waar het standaard relais ingebouwd is in het dashboard, en dus niet vervangbaar (bijvoorbeeld CBR600RR).
Bij de VFR-modellen is dit een stekkerklaar plug&play ding.

 

Is ook geen probleem, mijn 2003 fireblade heeft dat ook, je kan dan. Gewoon 2 pennen los halen uit de stekker die naar het dashboard loopt. En daar het relais tussen hangen, werkt het ook prima 👍

 

Een relais klinkt ingewikkeld, maar is in mijn ogen de beste oplossing, heb bij m'n blade eerst ook weerstanden geprobeerd, ze doen 't goed als verwarming maar kreeg de verlichting er niet goed mee. 

aangepast door BlackVfr
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...