Ga naar inhoud

Ventilator laten draaien?


milwel traamen
 Delen

Ventalor laten draaien?   

13 leden hebben gestemd

  1. 1. Ventilator laten draaien?

    • Ventilator laten draaien tot motor is afgekoelt.
      3
    • Sleutel er meteen uit. Motor koelt zelf wel af.
      10
    • Ik wacht tot 103
      0
    • Ventilator? Koelen? Gas op die lolly
      0


Aanbevolen berichten

Vraagje voor de mede forumleden. Mij valt het op dat bij vrijwel iedere rit de motor bij het parkeren + 100 graden is. De ventilator slaat aan omdat dit vaak nog net een beetje warmer word. Klimt op naar de 107 graden en daalt dan weer. De ventilator staat al die tijd aan. Nu vind ik het irritant om te wachten tot de motor de 100 graden bereikt en de ventilator afslaat. Vraag dus. Wat doen jullie? Ventilator een paar minuten laten draaien tot hij automatisch uit gaat bij 100 graden. Of op 107 graden de sleutel eruit en weglopen. (hij koelt zelf wel af). Graag jullie input.

aangepast door milwel traamen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het toevallig zo uitkomt laat ik de motor soms wel op contact staan maar doe het niet speciaal. Ik mag er toch vanuit gaan dat de fabrikant hier over nagedacht heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan er weinig over vinden wat nou "goed" is. Vandaar de vraag. En fabrikant die er over na heeft gedacht. Zou kunnen maar dan zou ik ook verwachten dat er iets in de manual staat. Of ik heb niet goed gelezen.

aangepast door milwel traamen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft het niet veel nut om de ventilator te laaten draaien, alles wat hij doet is het water in de radiator afkoelen. De rest van het hete koelwater wordt niet afgekoeld omdat de waterpomp niet meer aan staat, er is dus geen circulatie meer. Dus ventilator aan of uit, de motor zelf koelt net zo snel af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stationair draaien is heter dan rijden dus uitzetten.
De motor even laten draaien bij aankomst is alleen van belang bij zware turbo's omdat die ander vastlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de motor niet draait dan heeft die hele ventilator geen zin.
Geen motor geen pomp dus er wordt alleen wat water gekoeld wat in de radiateur zit maar nergens meer gaat koelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals JeFour al zegt. Je koelt alleen de radiateur. Het water in het blok koelt minimaal omdat de waterpomp niet loopt.

Ray geeft hetzelfde antwoord.

aangepast door Athome
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij vergelijk je niet dezelfde dingen. De temperatuurmeter van de koelvloeistof is een andere dan de temperatuursensor die de ventilator aanstuurt. Ze zitten bovendien op een andere plek in het koelsysteem / radiateur(en). Tenminste wel bij mijn 800fi uit 2001. Bij het stoppen van de motor stopt ook de koelvloeistofpomp en stopt dus de actieve circulatie. Vaak zie ik dan ook de temperatuur op het dashboard een beetje stijgen zelfs.

Wat ik doe hangt af van de situatie ter plekke. Was de temperatuur aan het stijgen en slaat de ventilator aan dan laat ik de motor nog heel even aan, zodat de pomp draait en er circulatie is. Daarmee koelt de motor nog actief af. Eventjes maar hoor en dan gaat het contact uit en stopt ook de ventilator. Was de temperatuur al aan het dalen dan stop ik de motor gelijk, contact uit en ventilator ook gelijk uit/

Link naar reactie
Delen op andere sites

TS zegt dat de ventilator doordraait als de motor van het contact gaat. Totdat de motor tot 100 graden is afgekoeld. 
 

Werkt dat zo bij een 800F ? 
dan zal Honda-san daar toch wel over nagedacht hebben? 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een bewuste keuze. Nadat een motor gestopt is zit er nog veel warmte in de cilinderkoppen en die warmt het koelwater verder terwijl de vloeistofstroom gestopt is.

Door de mij al vaker aangehaalde thermosyphon werking blijft er nog wel een kleine circulatie in stand en die zorgt er voor dat het door draaien van de fan zin heeft.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijwel elke rit bij het parkeren de motor warmer dan 100 graden?
Geef jij nog een paar minuten vol gas voordat je hem wegzet?
Af en toe, of zelfs regelmatig, dat kan best wel. Maar "vrijwel elke rit" lijkt mij wat veel.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...