Ga naar inhoud

Ventilator laten draaien?


milwel traamen
 Delen

Ventalor laten draaien?   

13 leden hebben gestemd

  1. 1. Ventilator laten draaien?

    • Ventilator laten draaien tot motor is afgekoelt.
      3
    • Sleutel er meteen uit. Motor koelt zelf wel af.
      10
    • Ik wacht tot 103
      0
    • Ventilator? Koelen? Gas op die lolly
      0


Aanbevolen berichten

Laat ik dan in mijn eigen topic toch nog even terug komen op @AFS Motorparts

Ik ben het er mee eens dat het wat onduidelijk is. Ik merk regelmatig dat de motor vrij warm is. Dus boven de 100 graden. Met regelmatig bedoel ik. Van de 10 keer minstens 7 a 8 keer. Dat is nu. Het is nu redelijk warm buiten dus dat speelt ook mee. Ik merk gewoon dat de motor snel warm word. Nou is dat niet vreemd. Volledig bekuipt. Dus de motor kan zijn hitte minder makkelijk kwijt. Nu merkte ik op dat tijdens het parkeren de ventilator van de motor blijft draaien als ik dus het contact aan laat. Motor uit via jiffy. Ook als ik de motor uit zet en daarna weer aan ( op contact ) slaat de ventilator aan. Bij mijn andere motor, naked. gebeurde dit vrijwel nooit. Dat de motor van de VFR sneller warm word en blijft is duidelijk. Als ik rij zakt hij snel naar de 80 graden. Dus dat is het probleem niet. Wat is dus niet weet is waar ik goed aan doe qua de ventilator laten draaien. Gezien ik ook niet kan vinden hoe het zit in de manual. Dus bij deze. Als ik nog niet duidelijk ben laat het dan weten. Misschien doe ik zelf ook wat verkeerd. Alvast dank voor de input. Overigens mijn vriendin die een GSX1000 reed, had hetzelfde "probleem". Die zei me, waar maak je je druk om. Gewoon sleutel eruit en niet over nadenken. Ik vind het een interessant onderwerp.

 

Groet,

 

Milwel

aangepast door milwel traamen
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vergelijkt gen appels met peren maar appels met eieren ;)
Ten eerste is het geen naked maar dat is nog niet eens het belangrijkste. Het is een V4 en geen 4-in-lijn.
De VFR heeft een wat andere warmtehuishouding en wordt een stuk warmer en die warmte fluctueert ook wat meer.
Het klopt dat je fan blijft draaien als je hem op contact laat staan terwijl deze draait want je water is boven een bepaalde temperatuur dus je sensor krijgt dan nog gewoon stroom en die zegt dan simpelweg nog steeds dat de fam moet blijven werken.
As het nodig was geweest dat de fan na uitschakelen nog moet blijven draaien dan had Honda dat wel zo gemaakt.
Wat de waarden zijn bij de F weet ik niet maar het is nog steeds hetzelfde blok van de VTEC en die ging altijd bij 105gr aan en bij 94 weer uit en pas bij 125gr gaat er een rood lampje op je dashboard branden.
Het aanslaan van de fan wil wel eens iets later gebeuren maar later dan 108 heb ik nooit gehad bij de VTEC.
Nergens druk om maken en als je op plaats van bestemming bent gewoon de motor uitzetten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik hier net een VTR1000 SP-1 staan met koelingsproblemen. Ventilator sloeg niet meer aan, en hij verloor koelvloeistof.
Na enige diagnose bleek het de temperatuursensor in de linker radiator te zijn die niet werkte. Opvallend genoeg zit er alleen op de rechter radiator een ventilator, en daar zit dus geen sensor. Na vervanging van de sensor slaat de ventilator bij 104 graden aan, en dan loopt hij stationair nog op tot 107 graden voordat de temperatuur begint te dalen.
Bij bijvoorbeeld een Blackbird daalt de temperatuur veel sneller na het aanslaan van de ventilator.
Bij zowel de VTR als ook de BB gaat de ventilator meteen uit zodra je het contact afzet. Gebruik je de dodemansknop, dan draaien ze door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SP1 is (net iets) te snel in de markt gezet; want er moest een homologatie deadline gehaald worden. De SP2 had o.a. ook links ook een radiatior.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 800FI en voorheen RC36/2 hebben dit ook altijd gehad. Eerst 5 minuten door 50 km gebied, dan nog 5 minuten 30km gebied dan loopt de temp op.

Dan de tuin en schuur in draaien en begint de fan te draaien.

Ik heb het als normaal ervaren met lage snelheden weinig rijwind dus ook minder koeling.

 

Door de motor uit te zetten via jiffy of kill switch, blijft de (ecu/brein van de) motor denken dat het blok nog actief is. Vandaar dat de verlichting en fan ook nog aan blijven. Draai je de sleutel om dan gaan die allemaal uit. Lijkt mij niet erg praktisch om je sleutel nog een paar minuten erin te laten zitten als je bijv. bij een parkeerplek of terras aankomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago, 748cc said:

SP1 is (net iets) te snel in de markt gezet; want er moest een homologatie deadline gehaald worden. De SP2 had o.a. ook links ook een radiatior.  

Deze SP-1 heeft ook links en rechts een radiator. Op de linker zit de thermoschakelaar, op de rechter de ventilator.
Bedoel je soms ventilator i.p.v. radiator?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...