Ga naar inhoud

1200X met DCT


frank.hubers
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemiddag VFRers,

 

Na meerdere VFRers gehad te hebben (RC24-RC36-RC46) ben ik op zoek naar iets nieuws

Ik rij op dit moment me VFR 800 Vtec een geweldige motor (staat te koop is wel Duits kenteken)

Ben ik vorige week wezen proefrijden op een 1200F wat een kanon geweldige motor.

Maar daar stond ook een 1200X ook op proefgereden en moet zeggen dit is me zeer bevallen.

De keuze is gemaakt om op zoek te gaan naar de X. (ook i.v.m. rug en pijn in me handen)

Nu zit ik dat deze ook te verkrijgen is met DCT.

Nu zit ik in dubio je moet op de X al veel minder werken in de bochten als op een 1200F.

Maar ook nog een keer niet te hoeven schakelen daar moet ik aan wennen:huh:

 

Wat zijn jullie ervaringen met de DCT?

Gaat het motorgevoel niet weg, is toch altijd heerlijk om zelf te schakelen.

Aan de andere kant rij ik met auto ook automaat en moet zeggen dat is geweldig.

Thanks voor jullie tips.

 

Groet Frank 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is en blijft persoonlijk, maar ik vond het heerlijk.

 

Ik zou nu niet meer zonder willen. Geen nadelen ondervonden. 

Ook in situaties waar het niet handig is, zoals bv file rijden, even snel op manueel en dan kun je 'flipperen' echt heerlijk

Grote voorstander hier. (ruim 123k ervaring nu op de DCT)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel of geen DCT is uiteraard persoonlijk. Velen zeggen. Op een motor moet je zelf schakelen of Niet meer schakelen haalt de fun uit het motorrijden. Dat kan. Ik zie het anders

Ik heb de meeste DCT modellen van Honda gereden (behalve de GoldWing en de 1200F) en ik moet zeggen dat ik de 1200X met DCT de beste combinatie vind. Volgens de heren journalisten is de combi 1200F met DCT het minst geslaagd.

 

De DCT haalt absoluut niet de fun uit het motorrijden. Het geeft een bepaalde rust maar ook een bepaalde kick. De 1200X met DCT gaat als een dolle van zijn plek. Daar valt niet tegenaan te schakelen.

Ik merkte zelf dat ik een soort van hekel begon te krijgen aan terugschakelen. Opschakelen ging op gevoel en gaat nog steeds goed maar het terugschakelen vertikte ik regelmatig gewoon waardoor in de derde versnelling voor het stoplicht stond. Ook begon last te krijgen van de zware koppeling van een non-DCT 1200X. Dus de keuze voor een DCT was gauw gemaakt. Geen seconde spijt.

 

Nadelen:

- Het haalt de fun uit het motorrijden omdat je niet meer hoeft te schakelen (volgens andere mensen).

- Na een flinke acceleratie blijft de automaat net te lang in een te lage versnelling hangen.

 

Voordelen

- Het geeft rust

- Het gaat als een dolle van de plek

- DCT is adaptief. Het past zich dus aan het rijgedrag.

- Je kan met de flippers altijd op of terug schakelen.

- In stand manueel zal de DCT niet opschakelen en loopt dus gewoon de toerenbegrenzer in. Terugschakelen doet de DCT wel automatisch maar dan wel wanneer het niet anders kan. Dit komt dus dicht tegen zelf schakelen aan.

- Er is optie om ook nog schakelpook voor de voet te (laten) monteren. De bedrading ligt er al. Het is dus makkelijk zelf te monteren.

- DCT is droomcombinatie met Cruise Control. 

- Ideaal bij file rijden.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op meerdere klantenmotoren met DCT en vergelijkbare systemen van andere merken gereden.
Voor mijzelf is het een ellende. Ik hou er helemaal niet van.....
Laat mij maar zelf bepalen wanneer ik schakelen wil of juist niet. 
Daarnaast vindt ik het gewoon saai.

Maar ik ben ouderwets in deze zaken. Ik wil geen automaat (ook niet in mijn auto's), ik wil geen tractiecontrole, ik wil geen actieve vering enzovoorts.
Voor mij is dit soort dingen zelf doen, zelf controle hebben, zelf instellen een behoorlijk deel van de lol die ik er in heb.
Ik dacht vroeger hetzelfde over injectie tegenover carburateurs en over electronische ontsteking tegenover contactpuntjes, dus ik verander wel langzaam..... :357:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen ASF,


Thanks voor je bericht ook daar kan ik wat mee dat gevoel heb/had ik dus ook[emoji38]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door crossrunner
quoten van voorgaand bericht niet nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij ook wel wat.

 

De vraag is alleen of bij handmatig gebruik het 100% betrouwbaar is. En blijf ie ook echt in de versnelling staan als je de toerenbegrenzer nadert of gaat ie dan als nog automatisch opschakelen? Ik heb zowel op het circuit als in de bergen met motoren gereden die een quickshifter en een autoblipper hadden maar soms kwam je dan met terugschakelen toch onbedoeld in zijn vrij terecht wat op cruciale momenten bijna een hartverzakking opleverde als je dan juist  vertrouwt op de motorrem. 

aangepast door Bazz
apart bericht met enkel de quote verwijderd.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

100% zeker dat de DCT in de versnelling blijft staan. Ik heb dit op een NC750X een paar geprobeerd (toerenbegrenzer ligt daar niet zo ver weg). Terugschakelen gaat echt op het allerlaatste moment, als de motor af laten slaan nog de enige optie is. In de bergen bij heuvel af in manueel blijft de motor gewoon in de gekozen versnelling staan. Je blijft dus gewoon je motorrem houden. In standje automaat wil de DCT bij een afdaling nog wel eens opschakelen. Toerental loopt op, relatief weinig versnelling en weinig gasinput. Dat betekent gewoon een hogere versnelling. Ik moet wel zeggen dat een NC750X hier gevoeliger voor is dan een 1200x. Door het bullige motorblok, blijft de DCT bij de 1200X ook in stand automaat langer in de versnelling staan bij een afdaling.

 

DCT is niet te vergelijken met een quickshifter. Bij DCT is op- of terugschakelen ook echt schakelen. Enige voorwaarde is dat je dan nog wel in een rijdbaar toerental terecht komt. Dus de 6e versnelling bij 20 km/u kan je vergeten. Bij een quickshifter wordt er d.m.v een onderbreking in de ontstekking een rustig moment in de bak gezocht en dan geschakeld. Komt dat rustig moment niet, dan wordt er dus niet geschakeld of niet correct geschakeld. Ik heb de DCT nog niet op misschakelen kunnen betrapen.

 

Nadeel van DCT t.o.v gewoon schakelen zou de snelheid van schakelen kunnen zijn als je snel van 6 naar 1 wil. DCT heeft daar gevoelsmatig net wat meer tijd voor nodig. Voor circuit gebruik zou een DCT dus tegen kunnen vallen (geen ervaring).

Ik heb het voetpedaal ook op mijn DCT zitten. Ik dacht daar vooral in de Bergen veel gebruik van te maken. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Met 2 personen op de motor in automaat S3 (meest gretig voor hogere toeren), doet de DCT in 95% van de tijd gewoon wat ik er van verwacht. Soms gaat de afdaling in een te hoge versnelling of schakelt net een versnelling te weinig terug of op. Dan moet je dus corrigeren. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Athome zei:

 Bij een quickshifter wordt er d.m.v een onderbreking in de ontstekking een rustig moment in de bak gezocht en dan geschakeld. Komt dat rustig moment niet, dan wordt er dus niet geschakeld of niet correct geschakeld. 

Da's nie waar.

Althans, ik heb mijn qs daar nog niet op kunnen betrappen. Maar goed, opschakelen zonder koppeling lukt me ook zonder qs prima.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een quickshifter doet echt niets meer dan de ontsteking onderbreken op het moment dat de rijder de schakelpook bedient.
Niets rustig moment zoeken en ook niets schakelen want de rijder schakelt op het moment dat hij/zij wil (of moet ik tegenwoordig "het" zeggen?).
Op en af schakelen doe ik ook regelmatig zonder koppeling. Bij opschakelen moet je iets druk op het pookje zetten en dan even snel het gas iets dichtdraaien en dat is precies wat de QS ook doet alleen dan steeds op het exact juiste moment in de beweging van de pook, niet het juiste moment in de bak want dan zou je juist het probleem waarvoor de QS is bedacht veroorzaken i.p.v.oplossen.
Bij terugschakelen moet je juist iets gas bijgeven als hij laag genoeg in de toeren zit. Ook weer heel kort en weinig en het schakelen doe je dan als je het gas weer loslaat.
Geef je teveel gas dan gaat hij bokken maar je moet net even de druk van de motorrem halen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er moet ergens rust komen en het onderbreken van de ontsteking is daar een methode voor. Ik weet niet of alle Quickshifter ook werken. Er zullen vast meer methodes zijn.

@Ray Wat je eigenlijk zegt is dat de kracht of spanning van de bak gehaald wordt. Dat noem ik een rustig moment.

aangepast door Athome
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die zijn er niet. Tenminste niet wanneer je een manuele bak hebt. DCT staat voor Dual Clutch Transmission, je hebt dus 2 koppelingen en als ik het goed heb is ook de bak gesplitst. Je staat in de ene versnelling en de ander staat al klaar dus i.p.v. koppelen, schakelen en ontkoppelen ontkoppel je de ene bak wanneer je andere koppelt.
Bij schakelen zonder koppelen (met of zonder QS) haal je normaal de druk van de bak af tijden het koppelen. Die druk wordt veroorzaakt door de aandrijving die de tanden van de tandwielen tegen elkaar drukken en door het gas heel kort te onderbreken terwijl je het pookje iets onder druk zet haal je die druk weg en springt hij als vanzelf over.
Het kan zonder schade alleen is er natuurlijk wel een grote maar (eigenlijk 2) want het bereik waarin dit goed werkt is klein en je moet het met gevoel doen want als je constant teveel kracht tegen het pookje zet voor het schakelen dan kan de schakelvork verbuigen. De QS voorkomt dat voor een groot deel omdat deze altijd op het juiste moment de druk wegneemt en dat is ook de reden waarom je op het circuit een paar tienden kan winnen t.o.v. zelf het gas bedienen.

 

Even meteen reageren op je edit:
Jij had het over een rustig moment zoeken maar dat is niet aan de orde maar als je het een rustig moment wilt noemen dan is het zo dat er een rustig moment gecreëerd wordt. Niet schakelen is nooit aan de orde maar met de foute timing is fout schakelen wel een dingetje. De kans dat hij in een valse vrij komt is dan vrij groot, misschien dat je dat bedoeld met niet schakelen omdat hij dan inderdaad niet in de volgende versnelling komt. Hij gaat echter wel uit de versnelling waar hij in stond vandaar dat ik persoonlijk fout schakelen een betere benaming vind maar dat is dan mijn opvatting.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

DCT is fun, en krijg of heb je niet onder de knie na een maand.


Daarom zijn er ook zoveel "tegenkantingen" van manueel rijders, na een half uurtje proefrijden.
Het knijpen in de koppeling en zoeken naar de versnelling met je voet blijft lang in je automatisme hangen.
En dit is maw dan ook het "minpunt" dat men ervaart.


De 2e generatie DCT op de VFR1200F is al een stuk beter, dan de eerste versie. (ik heb ze beide gehad)
Manueel schakel je ECHT wanneer je het zelf wil met de flippers, net zoals een manuele bak.
Je kan ook ten alle tijde, zelfs als je in een auto mode zit (D of S) met je flippers op of af schakelen,

waarna de automaat het daarna terug overneemt. Dit doet of deed de eerste generatie DCT niet,.
Die bleef in de manuele mode hangen nadat je bv met je flippers even op of af geschakeld had.
Enkel in de stad bij stapvoets verkeer en iets sneller, raad ik je aan om naar manueel over te schakelen of naar de automatische S stand.
Daar de automaat in D stand van 0 - 65 reeds in 6e versnelling zal gaan op schakelen (alle versnellingen doorlopend natuurlijk)
Hier ervaart men dan het zenuwachtige besluitloze op- en afschakelen van de computer.

Extra pluspunt van de DCT : zin in een stoplicht sprintje?
Niks om je zenuwachtig in te maken : S stand, en gassen maar.
Steeds schakelend op het juiste moment, geen wheelie toestanden enz.
Perfect lauch like a pro.....elke keer opnieuw (let op heel verslavend :?)

 

Ook komen sommige oude doorwinterde Harley rotten en andere doorwinterde rijders soms schoorvoetend vragen of dit nu echt zo makkelijk is.
Daar de heren toch nog zo graag zouden blijven verder motorrijden, maar ergens toch met een "imagoprobleem" zitten.

en ze het knijpen in de koppelingshendel zo vervelend/moeilijk beginnen te vinden door hun leeftijd of lichaamsgesteldheid.
Ik kan niks anders doen, dan ze gerust stellen, en plots heb je een pak ouder ruig volk dat je nu plots een toffe pee vinden (grapje).
Ik presenteer m'n VFR dan ook als de snelste scooter voor janetten, dan staan ze wat dom te lachen.
Zeg ik dat ze m'n schakelpook en koppelhendel deze nacht gepikt hebben.
Dan zie je ze heel hard hun wenkbrauwen fronsen, en als ik zeg dat hij er 173 paardjes inzitten heeft, dan zijn ze volledig niet meer te houden.


Heb je nog vragen, stel ze gerust.

 

aangepast door Paske
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...