Ga naar inhoud

1200X met DCT


frank.hubers
 Delen

Aanbevolen berichten

9 minuten geleden, Paske zei:

...
De 2e generatie DCT op de VFR1200F is al een stuk beter, dan de eerste versie. (ik heb ze beide gehad)
...

 

Ter info, je kijkt naar een X, deze heeft nooit de eerste generatie DCT gehad die de F had, maar is gelijk met de 2e generatie uitgekomen.

Dus daar hoef je niet op te letten wanneer je een X zoekt.

Uiteraard zijn er wel andere verbeteringen doorgevoerd op latere versies zoals meer standen op de TC. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan idd kloppen voor de X, ik gaf het alleen maar even mee.
Dit scheelt al een extra frustratie minder mocht je voor de DCT gaan :thumpup:
Heb net een poosje gezocht, maar kan het betreffende filmpje van Honda niet onmiddellijk vinden.
Daar kon je het verschil tussen een manueel geschakelde en een DCT VFR1200F op een testbank zien, met bijrijder.
Bij de manueel geschakelde zie je de helmpjes bijna steeds tegen elkaar botsen, en bij de DCT niet.

aangepast door Paske
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel van de voorgaande opmerkingen onderschrijf ik. Als VFR 1200 F DCT rijder doe ik graag aanvullend een duit in het zakje:

 

Inmiddels heb ik 50K km achter de rug met de DCT, ik zou niet meer terug willen, zeker nadat @sabsteef  zijn magie op de ECU heeft losgelaten. Nu rij ik met mijn vriendengroep waarbij allen op lichtere motoren Speed triples etc rijden. Sommige rijden aardig door. Als het snel gaat en bochtig wordt kan je door alle handelingen afgeleid worden. Wat mij specifiek hierbij helpt is dat er door de DCT voor de bocht, minder handelingen verricht hoeven te worden. Denk hierbij aan: koppelen schakelen, voetpositie, zithouding. Je kan desgewenst gaan verzitten en via de flipper je versnelling kiezen, sturen, gassen klaar! Bij voortgezette rijopleidingen leert men meestal om tijdig klaar te zijn met schakelen remmen etc. voor de bocht. De DCT geeft daar dus extra ruimte in. De bak is zelfs zo goed dat je in de bocht kan schakelen, niet altijd aan te raden natuurlijk :oops:En als er wat sportiever gereden wordt, rij ik altijd op manueel, de bak heeft mij in 50K nog nooit verrast met een misser. Ik switch dan meestal tussen automatisch en manueel. Als we dan de bebouwde kom in rijden, laat ik hem op automaat rustig door hobbelen, ook handig tegen de eventuele geluidsoverlast.

 

Plus:

* Geen afleiding voor de bocht, klaar om te sturen en je aandacht is hiermee bij de bocht (en de volgende).

* Geen eventuele gewrichtsklachten door intensief koppelen, file rijden gaat lekker, hoewel (zie verder bij Min)

* Super kort schakelmoment

* Gas terug nemen bij schakelen is niet nodig

* Zit volgens mij geen ''slipper clutch'' op, maar ik heb de achterkant nog niet in beweging gehad bij terugschakelen, dat komt omdat de DCT altijd het juiste toerental kiest bij schakelen

 

Er zijn altijd minpunten te vinden, voor mij wegen die niet op tegen de nadelen.

Min:

* Soms mis ik toch de koppeling, dat is dan het geval bij krap manoeuvreren, straatje keren, haarspeldbocht. Dit wordt dan ingegeven doordat ik bijv. de bocht verkeerd ingeschat heb, of naar net iets meer zekerheid zoek en graag de mogelijkheid zou hebben de motor iets te laten ''slippen'' dmv de koppeling. Het hierbij gebruikelijke laten ''slepen'' van de achterrem luistert voor mij zeer nauw, bij te veel input op de achterrem ontkoppelt de motor automatisch, waardoor je de trekkracht verliest, in de bovenstaande situaties is dat dat natuurlijk ongewenst!

* Als je (te) lang wacht met terug schakelen voor de bocht, dan geeft de motor het gevoel recht door te gaan. Dit omdat deze bij het terugschakelen automatisch gas bijgeeft. Hoe hier handig mee om te gaan is gewenning en door mij opgelost door bij hogere toerentallen en sportievere rijstijl, op manueel te rijden en zorgen dat ik tijdig teruggeschakeld heb.

* file rijden; langzaam rijden met de automaat gaat prima, stapvoets rijden minder. In het ergste geval moet je bijremmen. Met de voorrem is oncomfortabel. De voetrem is logisch, echter bij te veel inpunt hiervan ontkoppeld de motor automatisch en verlies je je trekkracht. 

 

Tot zover, hoop dat je er wat aan hebt!

 

grt. Wouter

aangepast door Wouter595
spelvauten
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Wouter595 zei:

Als het snel gaat en bochtig wordt kan je door alle handelingen afgeleid worden.

Als dat zo is dan rij je naar mijn mening te hard want dan rij je harder dan je kan verwerken.
Ik ben zeker geen moraalridder als het om snelheid aangaat want ik rij zelf ook altijd te hard maar wanneer ik de snelheid niet door de wetgeving laat bepalen dan doe ik dat door de situatie en mijn eigen beperkingen op dat moment.
Ik zeg dus "op dat moment" omdat je niet altijd in dezelfde mentale staat op de motor zit. Je moet dus ook niet blind uitgaan van dat je die bocht normaal met X snelheid neemt dat dat nu ook kan. Zo zijn er momenten waar ik soms als een oude oma rijd terwijl ik daar normaal als een professioneel coureur rondrijd.
Vooral het mee willen/moeten komen met je reisgenoten is een grote oorzaak van ongelukken.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Wouter595 zei:

* Soms mis ik toch de koppeling, dat is dan het geval bij krap manoeuvreren, straatje keren, haarspeldbocht. Dit wordt dan ingegeven doordat ik bijv. de bocht verkeerd ingeschat heb, of naar net iets meer zekerheid zoek en graag de mogelijkheid zou hebben de motor iets te laten ''slippen'' dmv de koppeling. Het hierbij gebruikelijke laten ''slepen'' van de achterrem luistert voor mij zeer nauw, bij te veel input op de achterrem ontkoppelt de motor automatisch, waardoor je de trekkracht verliest, in de bovenstaande situaties is dat dat natuurlijk ongewenst!

Dit is inderdaad een ding die als je eerste mist als je de overstap naar de DCT maakt. 

Je moet dit inderdaad op vangen door te (leren) rijden met een slepende achterrem in die situaties. En je moet er op leren vertrouwen dat de DCT de motor niet laat afslaan. Dat is immers de onderliggende reden dat je met de vingers aan de koppeling of met een iets slippende koppeling een lastige manoeuvre uitvoert 

Dat het gebruik van een slepende rem nauw luistert bij de 1200F, heb ik bij de 1200X niet zo ervaren. De 1200X is laagtoeriger dan de 1200F. Blijkbaar laat de X zich daarom makkelijker afknijpen.

Doe dit soort manoeuvres niet met de voorrem. Voor je gevoel kan je die beter controleren dan de achterrem maar een DCT "voelt" niet dat de voorrem wat ingeknepen wordt en laat de koppeling redelijk lomp opkomen. Gevolg een stuiterend en wegglijdend voorwiel. De voet op de achterrem "voelt" de DCT veel beter aan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor al deze mooie berichten, ik ga vandaag maar eens op zoek waar ik kan proefrijden op een DCT maakt me echt nieuwsgierig, heb er zin in.
Thanks VFRers

Groet Frank


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De X vanaf My16 heeft:

- Meerdere TC standen

- 3 sportstanden op de DCT (S1, S2, S3)

- Automatisch uitschakelbare knipperlichten

- Eenvoudig in hoogte verstelbare ruit

- Standaard afgeleverd met een hogere ruit

- Ongetwijfeld weer wat verbeteringen doorgevoerd aan de software van de DCT

 

Meerdere TC standen

Wat moet ik daarvan zeggen. Ik heb de TC eigenlijk nog in in werking gezien of gevoeld.

 

3 sportstanden op de DCT (S1, S2, S3)

Gewoon omdat het kan. In mijn ogen overbodig als je vooral alleen rijdt. Als je, zoals ik, relatief met z'n tweeën rijdt zie ik er wel voordelen in. Alleen rij ik in S2 en met z'n tweeën in S3. Vanwege het extra gewicht vind ik het prettiger als motor net wat hoger in de toeren blijft. Stand S2 komt volgens mij het meest overeen met de Sportstand van eerdere generaties.

 

Automatisch uitschakelbare knipperlichten

Meestal een zegen. Soms een vloek. Het reageert o.a op afremmen en versnellen. Als je niet genoeg of snel genoeg afremt, gaan de knipperlichten na 10 sec weer (ongewild) uit.

Mij is geleerd om op de snelweg voordat je de uitvoegstrook oprijd de knipperlicht in te schakelen en pas weer uit te schakelen als er een doorgetrokken streep aan linkerkant verschijnt. Deze situatie kent de Honda software niet en daarmee is het knipperlicht uit voordat of amper nadat je uitvoegstrook bent opgereden.

 

Eenvoudig in hoogte verstelbare ruit

Dit is een duidelijk verschil met de 4 bouten van de voorgaande bouwjaren. Of het een voordeel is, moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

 

Standaard afgeleverd met een hogere ruit

De standaard ruit vanaf MY16 is hoger dan de standaard ruit van de voorgaande jaren maar is wel kleiner de toerruit van de voorgaande versie. Er is voor MY16 geen aparte toerruit vanuit Honda leverbaar geweest. Mijn voorkeur is toch de lage ruit van de voorgaande bouwjaren. Die is er van o.a MRA ook voor MY16.

 

Gratis tip van de zaak.

De mooiste versies vind ik persoonlijk de versies met het zwarte frame. Deze heeft ook een zwart motorblok.

Deze zijn leverbaar in de kleuren:

Zwart/Zilver of Zwart/wit. Beide zijn modellen t/m MY15. Te herkennen aan de ruit die alleen met de 4 boutjes in hoogte te verstellen is.

Zwart/Rood. Deze is vanaf MY16

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas zijn die er alleen met een grijs frame en een grijs motorblok. Een volledig zwarte (dus ook frame en blok), zou ik ook erg fraai hebben gevonden.

Of zijn er Duitsland nog andere kleurstellingen dan in Nederland.

aangepast door Athome
Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd alles zwart is schitterend, je ziet ze wel in Duitsland maar je moet zoeken maar ik heb de tijd.
Kleurstellingen anders in Duitsland dan Nederland heb geen idee.
Ik zie wel dat de motoren in Duitsland wel goedkoper zijn.
Zie hieronder niet de juiste kleur wel nieuw

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/honda-vfr-1200-x-dct-abs-crosstourer-/1454625265-305-1918?utm_source=copyToPasteboard&utm_campaign=socialbuttons&utm_medium=social&utm_content=app_ios

Groet Frank


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar deze bevalt me het beste, is alleen 650km weg van waar ik woon maar volgend weekend moet ik voor werk die kan op dus hopelijk kan ik hem dan bezichtigen rijden en misschien wel kopen[emoji2][emoji2][emoji2]


https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/honda-vfr-1200-xd-cross-tourer/1443846352-305-7609?utm_source=copyToPasteboard&utm_campaign=socialbuttons&utm_medium=social&utm_content=app_ios


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Athome zei:

De X vanaf My16 heeft:

- Meerdere TC standen

- 3 sportstanden op de DCT (S1, S2, S3)

- Automatisch uitschakelbare knipperlichten

- Eenvoudig in hoogte verstelbare ruit

- Standaard afgeleverd met een hogere ruit

- Ongetwijfeld weer wat verbeteringen doorgevoerd aan de software van de DCT

 

Meerdere TC standen

Wat moet ik daarvan zeggen. Ik heb de TC eigenlijk nog in in werking gezien of gevoeld.

 

3 sportstanden op de DCT (S1, S2, S3)

Gewoon omdat het kan. In mijn ogen overbodig als je vooral alleen rijdt. Als je, zoals ik, relatief met z'n tweeën rijdt zie ik er wel voordelen in. Alleen rij ik in S2 en met z'n tweeën in S3. Vanwege het extra gewicht vind ik het prettiger als motor net wat hoger in de toeren blijft. Stand S2 komt volgens mij het meest overeen met de Sportstand van eerdere generaties.

 

Automatisch uitschakelbare knipperlichten

Meestal een zegen. Soms een vloek. Het reageert o.a op afremmen en versnellen. Als je niet genoeg of snel genoeg afremt, gaan de knipperlichten na 10 sec weer (ongewild) uit.

Mij is geleerd om op de snelweg voordat je de uitvoegstrook oprijd de knipperlicht in te schakelen en pas weer uit te schakelen als er een doorgetrokken streep aan linkerkant verschijnt. Deze situatie kent de Honda software niet en daarmee is het knipperlicht uit voordat of amper nadat je uitvoegstrook bent opgereden.

 

Eenvoudig in hoogte verstelbare ruit

Dit is een duidelijk verschil met de 4 bouten van de voorgaande bouwjaren. Of het een voordeel is, moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

 

Standaard afgeleverd met een hogere ruit

De standaard ruit vanaf MY16 is hoger dan de standaard ruit van de voorgaande jaren maar is wel kleiner de toerruit van de voorgaande versie. Er is voor MY16 geen aparte toerruit vanuit Honda leverbaar geweest. Mijn voorkeur is toch de lage ruit van de voorgaande bouwjaren. Die is er van o.a MRA ook voor MY16.

 

Gratis tip van de zaak.

De mooiste versies vind ik persoonlijk de versies met het zwarte frame. Deze heeft ook een zwart motorblok.

Deze zijn leverbaar in de kleuren:

Zwart/Zilver of Zwart/wit. Beide zijn modellen t/m MY15. Te herkennen aan de ruit die alleen met de 4 boutjes in hoogte te verstellen is.

Zwart/Rood. Deze is vanaf MY16

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat er zoveel informatie gedeeld wordt! Als ik het goed begrijp is het 2016 model dan wel wezenlijk anders dan die van 2013. En wat ik op internet gelezen heb is de 2e generatie DCT in 2012 beduidend verbeterd ten opzichte van de 1e. Vinden jullie dit ook?  Verder had ik nog de vraag hoeveel standen heeft de tractioncontrole heeft en of je de ruit ook tijdens het rijden kan verstellen? 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste generatie DCT is alleen op de F geleverd. De tweede generatie DCT kwam samen met de X in 2012 op de markt. De X heeft de eerste generatie dus nooit gehad

 

Vanaf MY16 kan je de ruit tijdens het rijden verstellen. Daarvoor niet. 

3 Sportstanden sowieso vanaf MY16 maar MY15 of 14 had ze dacht ik ook al. Maar dat weet ik niet zeker

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...