Ga naar inhoud

Achterrem doet bijna niks


 Delen

Aanbevolen berichten

De achterrem van mijn 800VTEC (non-ABS) uit 2005 doet erg weinig.

De zuigers komen wel naar buiten maar de vertraging is minimaal. Natuurlijk remt de achterkant minder dan voor, maar dit is volgens mij te weinig.

Ik heb al nieuwe Ferodo blokken  geplaatst, op aanraden van het bedrijf heb ik organische geplaatst.

Is iets beter geworden maar voor mijn gevoel niet voldoende.

Iemand nog wat ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet wat de staat I van je schijf, is hij nog vlk of is hij verglaasd, als hij niet vlak is zullen de blokken nog moeten in slijten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijf is nog vlak, geen beschadigingen (groeven etc). 

Ik haal de boel weer uit elkaar om te kijken of ik iets kan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn 800f doet de achterrem ook erg weinig, pas als ik echt stevig door trap op de achterrem gaat die iets doen maar dan zit ik bijna in de abs. Normaal gebruik ik bijna  alleen de voorrem en soms de achterrem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De achterrem doet inderdaad weinig. MAAARRR die stuurt ook vaak minimaal 1 zuiger van de voorrem aan. VZV ik weet, bij de non-abs 2 zuigers (net als bij de ABS). Wil je de volledige prestatie voor, rem dan achter ook volledig.

 

En test de achterrem bij rondjes draaien op een parkeerplaats. In het algemeen doet hij niet veel, tenzij je een harley of zo hebt of een dikke chopper, maar zorgt hij wel voor stabiliteit. EN dus de aansturing van 2 zuigers op de voorrem.

 

En de voorrem stuurt 1 zuiger van de achterrem aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

achterrem is toch alleen voor de stabiliteit?  als die teveel zou remmen zou bij het minste of geringste je achterband blokkeren, dat heeft ook geen zin ;)

DCBS is toch juist om dat gedoseerd te regelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, maar je hebt “niet sterk remmen” en “heel slecht remmen”. Dat laatste heb ik ook bij m’n vorige motor gehad. Verse remvloeistof (en het bijbehorende ontluchten natuurlijk) en gesinterde remblokken zorgde voor gezonde remkracht. 
 

met name de remleiding van het DCBS systeem tussen secondaire remcilinder en achterrem wordt heul vaak vergeten. Met slecht remmen als gevolg....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het slechte remmen is trouwens meer dan genoeg want ik had op de VTEC het DCBS verwijderd omdat ik regelmatig een blokkerend achterwiel had.
Ja dat lag aan mij maar ik bedoel te zeggen dat het niet nodig is om hard te remmen met achter. Je remt achter toch maar voor 20% en volgens mij is het tegengaan van duiken de belangrijkste reden om een klein beetje achter mee te remmen.
Bij voorkeur ook eerst achter aanzetten en dan voor bij gaan remmen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duiken heeft niets met de achterrem te maken. Voorremmen zijn de grootste stoppers en dien altijd eerst aangesproken te worden. Als je het andersom doet ga je gegarandeerd onderuit. En zeker met een fiets zonder ABS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

och och, de absoluutheid waarmee dit weer verkondigd wordt is tenenkrommend. :pompomdown:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dit topic gestart i.v.m. slecht remmen. Tenminste naar mening of gevoel van de vraagsteller. Niet om (als vanouds bijna) te ontaarden in een discussie hoe je "moet" remmen en remtechnieken.

 

  • Thanks 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben na 7 Jr op de vfr erg gewend geraakt aan de achterrem van de vfr, ik moet zeggen dat ik de remwerking op de 800fi erg prettig vind, je kan er behoorlijk mee vertragen, en 't verbaasd me wel wat wat Ray aangeeft over het blokkeren van het achterwiel want daar heb ik juist bij de vfr geen last van. 

 

Op m'n fireblade heb ik nu al diverse keren een gillend achterbandje gehad doordat ik iets te enthousiast op de rem trap... En er dan nog steeds nauwelijks iets gebeurt kwa remmen

 

Er  wordt trouwens wel degelijk geleerd om met beide remmen te remmen, ook bij een noodstop als je dat niet doet zal je je examen ook niet halen. 

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, vroeger moest je bij straatjekeren ook het binnenste paard afremmen en het buitenste aansporen. Wordt ook niet meer op geëxamineerd. :coolsmiley:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het remsysteem voor ook bekeken of deze werkt middels aansturing voetpedaal? (DCBS)
Als dit niet goed meer werkt kan het de verminderde vertragende werking dan voorheen verklaren.

 

---
Wat wel belangrijk is tijdens AVB (remproef) is dat je niet sneller aan komt rijden dan tijdens oefenen en toch op de streep stil willen staan . Als je netjes een "beschaafde" stoppie doet mag je nog een keer :lol:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...