Ga naar inhoud

Stuur/wiel zwabbert (?)


Ed Gnoj
 Delen

Aanbevolen berichten

Recentelijk ging ik even mijn rug strekken terwijl ik rond de 50km reed, gas los, handjes los... begon mijn stuur ineens te zwabberen! Heel raar, niet eerder meegemaakt. Paar keer opnieuw geprobeerd maar het gebeurde niet meer. Totdat ik een week, 2weken later weer eens rechtop ging zitten maar nu rond de 70... gas los, handjes los... jahoor, begon wéér te zwabberen!!! Wtf?!?! Het rare is dat het soms gebeurd, andere keren rijdt ‘ie strak als een speer. Snelheid maakt ook niet veel uit heb ik gemerkt, met handen vast zit er geen trilling in het stuur... 

Iemand een idee wat het kan zijn? Misschien voorwiel een loodje verloren?

aangepast door Ed Gnoj
Spelling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan verschillende oorzaken hebben, een gewichtje kan maar dan heb je ook trillingen als je de handen aan het stuur hebt.
Wiellagers (zowel voor als achter) kunnen een oorzaak zijn maar ook een veelvoorkomende oorzaak is een versleten balhoofdlager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk of je balhoofdlager is versleten of moet aangedraaid worden. Als je een bok hebt ga s op je duo zitten zodat je voorwiel vrijkomt. Draai nu je stuur van links naar rechts. Voel je in het midden weerstand is je balhoofdlager naar zn grootje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de banden kunnen er invloed op hebben, hoewel de vfr daar redelijk ongevoelig voor lijkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals door anderen al gezegd, dit is de top 3 van mogelijke oorzaken:

 

1. Balhoofdlager

2. Wiellagers

3. Banden

 

2 en 3 delen wat mij betreft de tweede plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijkste oorzaken zijn al genoemd. Een vorige VFR van mij heeft het wel een keer gehad door een gecupte voorband; maar die begon altijd te sjimmie-en als ik het stuur los liet. 

Oftewel: hoofdverdachte is balhoofdlager...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovenstaande mogelijkheden zijn inderdaad de eerst verdachte oorzaken.
Maar ook speling op achterbruglagers of achterwiellagers kunnen dit veroorzaken.

Bij een 17 Inch voorwiel zal je bij ca. 70 km/u de meeste problemen hebben, en dan weer bij 140 en 210 km/u.
Dit heeft te maken met de eigenfrequentie waarmee je het wiel in resonantie brengt.
Simpelweg dynamisch balanceren in plaats van statisch balanceren kan jouw probleem ook al vaak oplossen. Soms tijdelijk, soms voorgoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...