Ga naar inhoud

Mysterieuze uitval motor opgelost


 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn broer had de laatste tijd het probleem dat onderweg de motor soms een paar seconden uit viel, om na 1 of 2 seconden weer op te pakken. Hierbij ging het FI lampje branden. Foutcodes uitlezen maakte de IAT-sensor tot verdachte, hoewel een defecte sensor niet tot afslaan zou moeten leiden in onze optiek. Desondanks doorgemeten en tevens de noodstop gecheckt. We dachten zelf eigenlijk meer in de richting van een massaprobleem, dus de massapunten langs gelopen en opnieuw bevestigd, ook al zag alles er prima uit. Het beruchte massablok achter in de kabelboom niet overgeslagen. Het probleem was daarmee niet weg, het bleef soms een paar honderd km weg maar dan gebeurde het toch weer. Onlangs na een pauze tijdens een toerrit wilde hij niet meer starten, waarbij de br. pomp zich ook niet meer liet horen bij contact aan zetten. Na een paar keer proberen hoorde je de pomp wel weer, startte hij en sloeg direct weer af. Elke keer ging het FI-lampje branden als hij weigerde. Na een paar keer proberen leek het een goed idee het br. pomprelais te checken. Een beetje rommelen hieraan veroorzaakte dat de pomp weer ging draaien. Het leek niet het relais zelf te zijn maar de draadjes rondom het relais. Kappen eraf en nauwkeuriger zoeken bracht aan het licht dat bij beweging in de kabelboom een vonk oversprong bij de barosensor, iets verder naar achteren. Hier bleek een draadje blank te liggen dat af en toe het frame kon raken. Deze sensor is (ook) flexibel in rubber opgehangen en na 90.000 km trillingen was een klein deel van de isolatie van de draad pal onder de sensor weg gesleten en kon de kern in contact komen met het frame, hierbij kortsluiting veroorzakend en het FI lampje triggerend.

Makkelijk te verhelpen dus en de motor rijdt weer probleemloos. Wellicht dat anderen ooit gebaat zijn bij dit verhaal.

 

aangepast door V4hier
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Was er hier ook niet iemand met een vergelijkbaar verhaal maar daar was er een draad onder de tank aangetast.

 

Hoe dan ook. Blijkbaar is het bij een motor op leeftijd en/of hoge kilometerstand niet onverstandig om bij hele vage storingen de bedradingen eens na te kijken.

 

 

Bij een Aprilia die ik in bezit gehad heb (overigens vrij nieuw en een lage kilometerstand maar wel Italiaans). Heb ik ook 2 vage dingen gehad.

 

Het eerste was het steeds weer activeren van de alarmlichten. Als ik de knipperlichten knop indrukte (voor het uitschakelen normaal gesproken) gingen de alarmlichten weer uit om even later weer in te schakelen. Een tijdje later waren er aanwijzingen dat het gebruik van de koppeling hier invloed op had. Toch eens goed zoeken. 

Er bleek aan de koppelingshendel ook een schakelaar te zitten. Hiervan waren de beide draden eraf gevallen en kwamen al rijdend regelmatig tegen elkaar. Dit liet de electronica flippen met activerende remlichten tot gevolg.

 

Het andere was het steeds lastiger kunnen starten van de motor. Als de motor eenmaal liep bleef deze ook wel lopen. Op een gegeven moment kon het starten wel 5 minuten duren, Alle stekkerverbindingen achter de kuip los gemaakt, schoon geblazen en weer in elkaar gedrukt. Probleem opgelost.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

zo heeft iedereen wel bijzondere dingen meegemaakt, toen ik een weekend had uitgeschreven voor mijn collega's  richting Zell (mosel) is mijn motor toen nog een V-tec in de brand gevlogen door het afbreken van een beugeltje van 2 euro (slang van achter demper tegen uitlaat ) dit is door Bruggeman motoren in Nieuw Vennep keurig en goedkoop weer opgelost wel ongeveer 3000 euro schade en ruim 8 maanden later kwam er een probleem met ergens kortsluiting en ABS uitval dus overal zoeken en alle bedrading nakijken maar niet kunnen vinden en dan wordt je het zat als het weer voorkomt dus naar Bruggeman gereden en die zei volgende week krijg ik een stage loper in de werkplaats en is een mooi studie object voor hem een week de motor kwijt geweest maar hij had het gevonden een draadje van 10 cm bij de koplamp waarde 2.50 euro.

Kosten taart en gevulde koeken :schater::thumpup: en de opmerking van dit zijn de dingen waar ze van leren en een goede monteur van worden.

maar je wordt dan toch je motor zat en was in de tijd dat we met het 15 jarig bestaan van de club  al op de 1200F hadden gereden en vond ik meteen een mooie motor maar het demo model wel bij hem laten staan tot september en toen heeeeel leuk zaken kunnen doen omdat ik wist dat ze al drie maanden ervoor moesten dokken richting Honda.

het Demo model zat alles op alleen wilde ik niet de topkoffer (omdat ik altijd alleen rij ) en dat geen gezicht vindt.

dus gekocht met 84 KM op de teller en nooit spijt van gehad.

 

Gr Nico

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, V4hier zei:

in de kabelboom een vonk oversprong bij de barosensor, iets verder naar achteren. Hier bleek een draadje blank te liggen dat af het frame kon raken. Deze sensor is (ook) flexibel in rubber opgehangen en na 90.000 km trillingen was een klein deel van de isolatie van de draad pal onder de sensor weg gesleten en kon de kern in contact komen met het frame, hierbij kortsluiting veroorzakend en het FI lampje triggerend.

 

 

Heb je misscien een foto van de sensor en de plaats hiervan? Mijn VFRretjes hebben ook beiden bij 100000 km gelopen, dus ik wel dit wel even checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een foto heb ik helaas niet, maar het gaat om deze sensor aan de rechterzijde van het frame achter.

 

 

Knipsel.JPG

aangepast door V4hier
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus net zo vaag als mijn toerenteller probleem, doet nog steeds raar en alleen als hij in de zon heeft gestaaan.[emoji28][emoji28]

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, gisteren was het een warme dag en na het starten merkte ik een tik op in het blok. Na even te hebben gelopen was deze tik weg. Wat me wel opviel was dat als ik in de 4de of 5de versnelling zat en dan de koppeling introk de motor afsloeg.  Erg vreemd toch? Dit zou dus ook een bedradings probleem kunnem zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...