Ga naar inhoud

Achterwiel niet in de midden... VFR800 VTEC 2003


 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo mede VFRs,

 

Vanmiddag de ketting maar eens even schoongemaakt, netjes opgespannen volgens de handleiding en weer keurig ingevet. Maar toen ik vervolgens nog eens goed keek, leek het vanaf een afstand net of mijn achterwiel zich niet helemaal in het midden van de motor bevond, tenminste als je kijkt ten opzicht van het nummerbord etc. Dit lijkt mij toch niet helemaal normaal en is mij ook nog niet eerder opgevallen. Iemand dit al eens opgevallen op dezelfde manier en zo ja waar zou dit door kunnen komen?

 

mvg

Leo

aangepast door Ldeblaauw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een VFR is het niet zo dat een vulbusje verkeerd kan zitten en als het wat anders was had dat je bij het kettingonderhoud op moeten vallen.
Blijven er volgens mij 2 opties over, gezichtsbedrog of een verbogen subframe maar zonder iets de kunnen zien is alles slechts giswerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ray,

 

Ik zal zo even een foto maken, daarvoor moeten er eerst even wat andere motoren de garage uit 😉

 

gr,

 

Leo

aangepast door MichelDB
Onnodige quote verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Ray zegt kan in feite niet dat het niet uitgelijnd staat of je lager zou kapot kunnen zijn ? Op de middenbok zetten en controleren op speling

2146262763_AchterasVFR.thumb.jpg.2e486f09df37f17d5678082ea1fec7d5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen,

 

Hier wat foto's het lijkt mij ook vanmorgen dat het achterwiel zich echt niet helemaal in het midden bevind als ik kijk naar het middenpunt van het spatbord en wellicht ook niet helemaal recht in de achterbrug hangt.... Verder nog even goed aan gesjord maar ik voel ik geen speling in lagers ed...

 

of is het allemaal gezichtsbedrog en maak ik me druk om niks... tijdens het rijden nog nooit iets vreemds gemerkt btw...

 

mvg

Leo

vfr wiel-2.jpeg

vfr wiel-3.jpeg

vfr-1.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zo kijk lijkt het gezichtsbedrog, denk dat je ook wel iets had moeten merken tijdens het rijden en slijtage van de band? 

De randen van de band zitten voor zover ik kan zien beide op dezelfde schuine plek van het spatbord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achterwiel zit vast wel goed, maar het kunststof deel boven je kentekenplaat zit aan de onderkant duidelijk iets naar links ten opzichte van de bovenkant.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, VFRikus zei:

Achterwiel zit vast wel goed, maar het kunststof deel boven je kentekenplaat zit aan de onderkant duidelijk iets naar links ten opzichte van de bovenkant.

VFRikus

Ja klopt dat lijkt echt zo heh. Maar inderdaad tijdens het rijden nooit iets gemerkt ook met handen niet aan het stuur keurig rechtuit dus dan denk ik zelf er kan bijna niet iets echt mis zijn met het achterwiel maar mijn zoon wees me er gisteren op van wat is dit nu?... Het lijkt zo net of het wiel er scheef in zit.

 

Gr,
Leo

aangepast door Ldeblaauw
Link naar reactie
Delen op andere sites

zit nog eens goed te kijken en eigen denk ik dat je uitlaat een beetje scheef zit en dat rest recht zit ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net nog even blokje om geweest en tijdens het rijden echt niks bijzonders gemerkt. Geen afwijkingen in het sturen geen rare vibraties etc Dus we houden het denk ik maar op gezichtsbedrog en een iets scheve uitlaat 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leo,

 

Om het rijwiel gedeelte te controleren moet je een lange rechte lat nemen en die aan de zijkant van de band houden en dan bij het voorwiel meten hoeveel cm ertussen zit en dit ook aan de andere kant van de band doen dan kan je zien of alles recht is ( is wel een beetje globaal ) en kan het alleen maar in het subframe liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De perfecte manier om dit na te kijken is een kruislijn laser te pakken en die voor voor naar achter erop zetten. 

Een draad spannen kan ook maar is moeilijker om te zien. 

Met zo'n laser kan je de hele lijn vanaf achterwiel tot je balhoofd en kuip ruit in een keer zien. 

 

Als ik het zo bekijk op de foto lijkt het alsof er verschil zit tussen de kont/zadel en de kuipruit, dat het achterwiel niet in lijn staat is bijna niet mogelijk, maar een subframe zoals eerder werd gezegd door Frank komt wel vaak voor (dit is het frame waar het zadel op ligt en het achter spatbord aan vast zit). 

Heb deze bij mijn 800fi ook om die reden een aantal jaar geleden ook vervangen, soms is een keer omvallen al genoeg om dit deel krom te krijgen. 

 

Persoonlijk heb ik een dwangneurose /komt mijn autisme opspelen als ik zoiets zie dus moet ik hier iets aan doen als hij van mij zou zijn omdat het niet zo hoort. Technisch hoef je er niet perse iets van te merken met rijden. 

 

Gr Rolf 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/29/2020 at 11:57 AM, de ritselaar said:

Leo,

 

Om het rijwiel gedeelte te controleren moet je een lange rechte lat nemen en die aan de zijkant van de band houden en dan bij het voorwiel meten hoeveel cm ertussen zit en dit ook aan de andere kant van de band doen dan kan je zien of alles recht is ( is wel een beetje globaal ) en kan het alleen maar in het subframe liggen.

Denk er dan wel even om dat je dezelfde kant van die lat tegen het wiel aanlegt. Als de lat iets krom is doe je dat dan dus aan beide kanten hetzelfde, waardoor de afwijkingen tegen elkaar wegvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...