Ga naar inhoud

Hoe hoort de slang van de koelvloeistof overloop te lopen op een VFR800FI/RC46?


kimjansen
 Delen

Aanbevolen berichten

Na jaren niet meer actief geweest te zijn op het forum en schandalig weinig km's gereden te hebben heeft m'n motor een beurtje gehad en ben ik langzaamaan weer meer het rijden aan het oppakken.

 

Nu wilde ik een TomTom gaan monteren en zag wat 'raars' aan de voorzijde tussen de kappen: een slang die binnen de 'kooi' (als je het zo noemen kunt) van de koelventilator loopt. Hij is na het onderhoud zo teruggekomen, oeps!

 

Helaas verbaasde het me niets: er zaten ook al beschadigingen aan het frame en de lak en start slecht... Omdat ik uitermate te spreken was over de deskundigheid en zorg van een andere zaak (onder dezelfde franchise vlag) in de buurt van m'n vorige woonplaats is mijn vertrouwen na deze constatering helemaal weg.

 

 

"Wat loopt die slang toch raar":

1771120045_WhatsAppImage2020-08-04at16_19_14.thumb.jpeg.acbcb20dd4beacd0fe66f40910445dc2.jpeg

 

Dit kan niet de bedoeling zijn geweest:

307793015_WhatsAppImage2020-08-04at16_19.14(1).thumb.jpeg.faaaaeff7067136d8d3f394a731d56af.jpeg

1919343110_WhatsAppImage2020-08-04at16_19.14(2).thumb.jpeg.c0fed6cffaa5298ae334f9a7ab4a99b9.jpeg

 

Ik heb het idee dat de slang nog wel 'ok' is, al ga ik het wel vervangen tzt...

 

Nu de hamvraag: hoe hoort deze slang wel te lopen? Hij hangt nu een beetje diagonaal over de voorste cilinders en dat ziet er in mijn ogen niet des-Honda's uit.

 

In de Haynes manual kan ik alleen vinden: "Onthoud hoe hij liep"... Kan iemand mij vertellen hoe het hoort te zitten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt niet heel veel uit hoe die zit. Als die maar nergens klemt en tegen zit. 

 

Ik zou zelf de routing een beetje aanpassen zodat die weer een netjes loopt. Eventueel een andere kopen zodat je iets meer speel ruimte hebt kan altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

welcome back Kim! :zwaai:

 

7 uren geleden, kimjansen zei:

Na jaren niet meer actief geweest te zijn op het forum en schandalig weinig km's gereden te hebben heeft m'n motor een beurtje gehad en ben ik langzaamaan weer meer het rijden aan het oppakken.

 

Nu wilde ik een TomTom gaan monteren en zag wat 'raars' aan de voorzijde tussen de kappen: een slang die binnen de 'kooi' (als je het zo noemen kunt) van de koelventilator loopt. Hij is na het onderhoud zo teruggekomen, oeps!

 

Helaas verbaasde het me niets: er zaten ook al beschadigingen aan het frame en de lak en start slecht... Omdat ik uitermate te spreken was over de deskundigheid en zorg van een andere zaak (onder dezelfde franchise vlag) in de buurt van m'n vorige woonplaats is mijn vertrouwen na deze constatering helemaal weg.

 

 

je bedoelt toch zeker niet die bij mij om de hoek? daar kom ik ook niet meer... :pfft:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op je laatste foto is de slang bijna "door", gevalletje shaving! 

 

1090855595_Schermafdruk2020-08-0519_39_58.thumb.png.390359016c2fda49a4e47d55d6e3d42d.png

 

Misschien dat onderstaande wat helderheid biedt:

399332144_Schermafdruk2020-08-0519_37_28.thumb.png.56856b4e62c6ace3bea422c85914c464.png

 

Siphon tube:

 

507642632_Schermafdruk2020-08-0519_53_11.thumb.png.31ca6e539ecbcee850943162ec597d59.png

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ben ook echt niet blij met deze actie dus... Ik dacht nog: ach zo goed als Rockanje zal wel lastig zoeken worden, maar zo'n leiding op deze manier terugsteken :pompomdown:. Vrijdag toch maar eens persoonlijk deze ervaringen daar gaan delen en kijken of ze metertje nieuwe slang te koop hebben daar...

 

De clip uit de manual helpt me zeker een beetje verder!

 

Ik kom er net achter dat ik naast de Haynes manual toch een Honda Service Manual in de boekenkast heb staan :oops:... Ben er dus duidelijk een tijdje uit geweest haha.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago, Bazz said:

welcome back Kim! :zwaai:

 

 

je bedoelt toch zeker niet die bij mij om de hoek? daar kom ik ook niet meer... :pfft:

Thanks Bas!

 

Ja nou eigenlijk had ik daar wel goede ervaringen mee, maargoed ook mede omdat een echte VFR/RVF liefhebber daar nog in de werkplaats stond natuurlijk. Ik was bij de Zeeuwse variant beland en dat is dus niet bevallen; maak ik op dat die bij jou om de hoek met dat verlies ook behoorlijk heeft ingeboet en ik beter ook niet bellen kan voor de volgende beurt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, hoewel ik snap dat het niet zo nauw komt zou ik het wel erg op prijs stellen als iemand het geheim van de 'originele' loop van het slangetje kan verklappen :coolsmiley:. Een fototje van achter het voorwiel wordt erg gewaardeerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat mij over de "siphon tube", in de WPH is het ook niet heel duidelijk waar het bedacht is om te lopen achter de radiator en in de buurt van de fan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad moeilijk te achterhalen hoe die exact loopt. Deze dus:

1182530055_Aantekening2020-08-05213933.thumb.jpg.c895231eb8ecbb55eca4ef497383fce6.jpg

 

Bij mijn motor is die slang achter het achterwiel niet te zien. Zie foto's. Die slang loopt kennelijk veel hoger over (onder airbox??). 

794074728_Aantekening2020-08-05214502.thumb.jpg.19340de51a925ed42641b4d75bf23cc9.jpg1367605137_Aantekening2020-08-05214554.thumb.jpg.076d71d93933887448f0dd680020c3e1.jpg2096612548_Aantekening2020-08-05214638.thumb.jpg.b6d511aaae46f61caeb8771bb4d68957.jpg

 

Hier houdt mijn zoektocht op :whistle:   

Anders zou ik mijn motor moeten demonteren en dat komt nu even niet uit.......:coolsmiley:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel! Het is me al wel een beetje duidelijk dat die ver weg bij de uitlaatbochten en ventilator moet blijven dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorin je manual (hfdst 1, pagina 1-28 & 1-32) staan ook diverse illustraties met de loop van de leiding. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, kimjansen zei:

Thanks Bas!

 

Ja nou eigenlijk had ik daar wel goede ervaringen mee, maargoed ook mede omdat een echte VFR/RVF liefhebber daar nog in de werkplaats stond natuurlijk. Ik was bij de Zeeuwse variant beland en dat is dus niet bevallen; maak ik op dat die bij jou om de hoek met dat verlies ook behoorlijk heeft ingeboet en ik beter ook niet bellen kan voor de volgende beurt?

wij hebben die liefhebber nog samen een laatste eer bewezen... ik dacht ook dat het goed zat tot Johan hem een beurt gaf.. :blink:

 

als ik nu op korte termijn iets nodig heb ga ik wel naar Zuidland, die vertrouw ik wel en hoor ik goede recensies van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...