Ga naar inhoud

Vette vraag...


Marcel G
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste forum vrienden,

 

Ik heb een vette vraag....

 

Wat ik mij afvraag is wanneer welke soort vet te gebruiken? Als ik er op google dan kom ik allerlei soorten vet tegen zoals koper vet, lithium vet, keramisch vet, universeel kogellager vet, schroefasvet en nog meer.

 

Is er een soort/ type vet dat in de meeste, zo niet alle gevallen toepasbaar is? Ik vermoed wel dat het niet zo simpel is en iedere klus om een specifieke soort vet vraagt. Alleen hoe maak ik de juiste keuze? 
 

Mijn kwaliteiten en vaardigheden als monteur zijn bescheiden. Toch voer ik af en toe simpele klusjes uit waarbij ik dan wel graag het juiste product gebruik. Zo overweeg ik een middenbok aan te schaffen en zelf te installeren. Het lijkt mij dat daar ook wat vet bij nodig is om het soepel te laten lopen maar zie dus door de bomen het bos niet. Het internet biedt niet echt een uitkomst omdat daar veel meningen en adviezen te vinden zijn wat het niet makkelijker maakt om de juiste keuze te maken.

 

Dus wie beter te raadplegen dan de experts op dit forum 😃

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor een keramische pasta gaan voor montagedelen en een goede waterbestendige kogellagervet voor bewegende delen.
Let wel op dat je geen vet gebruikt op wielmoeren en bouten voor je remmen.
 

aangepast door Ray
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks :thumpup:.

 

Waarom deze keuze? En waarom valt het lithium vet af? 

Zijn er nog specifieke merken of leverancies waarop te letten? Of gewoon ff gaan shoppen bij de lokale motorshop of op het web? 
 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de meeste toepassingen komt het niet zo nauw.

Voor bouten/moeren die vast moeten zitten en wel ooit weer los gebruik ik kopervet (de echte, op koperbasis. Tig jaar geleden door mijn vader in grootverpakking meegenomen van de akzo).

Voor dingen die moeten bewegen gebruik ik meestal standaard kogellagervet. Lithiumvet heb ik ook, geen idee meer waarom ik die ooit heb gekocht.

 

Voor vertandingen van (bmw) cardanassen heb ik nog staburag vet. Dat soort toepassing vraagt namelijk wel om een specifiek smeermiddel.

 

Dus met 3 blikjes vet kom je een heel eind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kopervet is ouderwets.

Ten eerste is het een kliederzooi en ten tweede kan het wanneer je met verschillende materialen te maken hebt juist averechts werken.
Keramische pasta heeft dezelfde voordelen en kan zelfs wat meer hitte aan maar mist de nadelen. Het is ook voor alle materialen geschikt en daarom de keuze.
Het kogellagervet mag duidelijk zijn waarom die keuze en omdat de motor een open constructie heb is een waterbestendige variant gewoon een verstandige keuze.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik bij mij op de zaak alleen nog een dun laagje kopervet op de achterkant van de remblokken als ze blijven piepen.
Keramisch vet heeft bijna alle andere functies overgenomen.

Daarnaast gebruik ik nog ca. 10 andere soorten vetten waarvan de belangrijkste zijn:
1. Lithiumvet (voor lagers)
2. Red Rubber grease voor remdelen en kuiprubbers
3. Motorex wit vet (voor wielassen)
4. Vaseline (voor o.a. accupolen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, AFS Motorparts zei:

Ik gebruik bij mij op de zaak alleen nog een dun laagje kopervet op de achterkant van de remblokken als ze blijven piepen.

Remklauwen en zuigers zijn ook vaak van aluminium gemaakt en dus is kopervet niet slim.

Om piepende remmen te voorkomen heb ik in de tijd dat ik nog dealer was de remblokken aan de achterzijde heel lang voorzien van een laag Bison Kit contact lijm.

Was wel een koddig gezicht, een hele rij remblokken die lagen te drogen in de vensterbanken van de werkplaats.

VFRikus

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de voorraad kopervet, die ergens in de jaren 70 huize voodoo sr. is binnengebracht, is nog lang niet op. Dikker smeren dan maar. :schater:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...