Ga naar inhoud

Stuur scheef Crosstourer


demek
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste mensen, ik doe even beroep op de techneuten op dit forum .

Ik ben nu enige maanden in het bezit van een Crosstourer (SC70 van 2015).

Super fijne machine met nog maar weinig km op de teller (8000 km).

 

So far so good. ER is echter 1 ding waar ik me behoorlijk aan stoor, het stuur staat scheef.

De vorige eigenaar gaf aan dat de motor een keer bij het tanken van de standaard is gevallen.

Hierbij is de koppelingshendel vervangen (en er zitten een paar krasjes op de linker valbeugel).

 

Als je op de motor zit dan is het optisch zo dat de linker stuurhelft verder naar voren staat dan de rechter.

Let op, hij zijn geen mega grote afwijkingen, maar het stoort mateloos als je het eenmaal weet :(

En onder het rijden trek het onbewust toch je aandacht.

 

Ik heb preventief beide Risers vervangen, incl. de rubbers. Net een proefrit gemaakt, de afwijking zit er nog steeds (twijfelde aan mijzelf, maar mijn toermaat had dezelfde ervaring).

De motor staat gegarandeerd recht op de weg (geen afwijkingen in vork of frame).

 

Eén van jullie een idee wat ik verder nog kan doen om dit probleem te verhelpen(behalve verkoop of de andere kant op kijken 😉

 

Dank voor de reacties en groet uit een warm Duitsland ☀️

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niets spannends, slechts een licht getordeerde vork.
As van het voorwiel iets lossen en de onderste kroonplaat. Dan een paar keer goed in de veren duwen en de boel weer vastdraaien zou het moeten oplossen.
Moet ik zelf ook even doen maar heb een vers setje rubber onderweg dus heb de boel straks toch los.
Bij mij was er echter wel heftigers voor nodig dan gewoon omvallen :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een mogelijke oorzaak met een eenvoudige oplossing. Bij mij zijn de beide voorpoten er uit geweest voor een set van Wilbers. Hierdoor zit het stuur nu ook iets scheef. 

Is de genoemde oplossing niet afdoende dat is de motor niet gewoon omgevallen tijdens het tanken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het niet zo zijn dat het in de stuurhelften zit?

heb met een cbr hetzelfde gehad en kreeg het er ook niet uit, en het bleek toch in de stuurhelft te zitten. 
men ja, als je het eenmaal weet/ziet dat er een afwijking inzit dan blijf je er naar kijken en erger je jezelf er steeds meer aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top, dank voor de reacties, ga per omgaande de tip van Ray uitproberen.

Uiteraard had ik ook al gedacht aan iets anders dan alleen omvallen.

Maar de motor is echt smetteloos en er is aan de voor zijde niets los geweest of vervangen (behalve de koppelingshendel).

 

Nogmaals dank, ik laat uiteraard even weten of dit geholpen heeft 👍

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Inmiddels de tijd gehad om e.e.a te demonteren.

Gestart met de oplossing van Ray, dat bracht echter geen soelaas.

Vervolgens ook de grote bout van de bovenste kroonplaat iets los gedraaid.

Toen kwam er meer beweging in het geheel.

In mijn optiek staat het stuur nu recht (vandaag 200 km gestuurd), volgens mijn sleutelmaat is er nog een minimale afwijking (waar ik mee kan leven).

 

Dus nogmaals dank voor alle tips, mijn rijplezier is weer verhoogd 😉

Volgende stap is een afspraak met Sabsteef om een optimale mapping te maken (afspraak is al gemaakt).

 

Groet,

Ron

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet eigenlijk de bovenste kroonplaat even los halen, op een vlakke ondergrond leggen en kijken of deze volledig vlak is, als je hem dan kan wiebelen is hij getordeerd en zou ik een andere zoeken, de bovenste is aluminum en buigt bij een val soms. 

 

Ik heb hier zelf een jaar of 3/4 mee gereden, diverse monteurs naar laten kijken, ook bij een bekende veren specialist maar niemand die mij dit laatste adviseerde, of hier naar gekeken heeft. Uiteindelijk na uren en uren op internet gaf iemand mij deze tip,  en ja deze bleek ca 1mm getordeerd te zijn. 

Als een vork na demontage, en op de juiste volgorde terug monteren van de vork niet vanzelf op de juiste plek valt is er iets niet recht, je kan dit vaak wel forceren maar dit brengt spanning op onderdelen waar deze niet voor bedoeld zijn waardoor het veer gedrag van je motor beïnvloed kan worden. 

 

Als de kroonplaat niet recht is en je forceerd dit, trek je de poot krom waardoor de motor moeilijker gaat inveren en de vork blijft 'plakken' 

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor deze update, ik zet hem op de lijst voor de winter klussen 👍

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...