Ga naar inhoud

Max snelheid VFR800 RC79


milwel traamen
 Delen

Aanbevolen berichten

Even een rondje Sauerland gedaan deze week. En natuurlijk ook even op de Deutsche autobahn mijn rechterhand vrij spel gegeven. Nu viel me op dat de max snelheid zo rond de 220 op de teller ligt. Ik had het idee dat dit toch echt hoger moet liggen voor de VFR800 RC79. Ongeveer op de 250 dacht ik. Nu merkte ik ook op dat de toerenteller bleef steken op 9000 toeren. Nu kan ik voor het laatste het mis hebben. Kon het maar twee keer echt goed proberen. Toch heb ik het vermoeden dat ik wat vermogen mis. Nu vroeg ik me af. Wat is de max snelheid van de RC79. Zou graag de ervaringen van andere RC79 rijders horen. De motor is import. Dus het zou kunnen dat hij begrensd is. Ik heb ook zitten zoeken, maar kan van begrenzing van de RC79 weinig vinden. Is er iemand die me hier wat meer info kan geven. Info of er RC79 modellen zijn met begrenzing en hoe dit gedaan is. Mijn dank is groot.

 

Groet,

 

Milwel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de snelheid gemeten op de snelheidsmeter van de motor? Of op GPS? 

Als de snelheidsmeter acuraat is (dus geen grote afwijkingen heeft) dan zit je volgens verschillende testen toch heel dicht bij de topsnelheid zoals ie afgeleverd wordt af fabriek. 

 

143 mph = 230 km/h. 

88440426_Aantekening2020-08-10140404.thumb.jpg.7ab1597eeab2777027602c69ac7cde0f.jpg

 

De oudere modellen zijn sowieso minder geknepen en hebben meestal een hogere topsnelheid. Ik vermoed dat jouw motor aardig aan de prestaties voldoet die je er van mag verwachten (indien OEM). 

Als het een Duitse Import is, dan zou er nog een soort van begrenzing op kunnen zitten. Bij de FI en VTEC is dat eenvoudig te verwijderen. Ik weet niet of dat bij de F anders is (ECU?).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet vergeten dat het heel warm is en dat je motor dan minder goed kan presteren. Ben zelf momenteel ook wat aan de zwaardere kant wat ook niet helpt.:39:

 

De mijne loopt op de teller zo'n tot de 230 a 240 afhankelijk wat ik bij heb.

 

Na correctie is dit 220 a 230km/h echte. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn heel wat factoren die je topsnelheid kunnen beïnvloeden. Een paar zijn al benoemd.

 

Bij warm weer zijn er minder zuurstofatomen aanwezig in de lucht aangezien deze is uitgezet door de warmte. De motor presteert dus minder. Wel één voordeel: je zal normaal gezien minder verbruiken.

Hoe hoger je je bevindt, hoe minder zuurstofatomen er aanwezig zijn in de aangezogen lucht. Om je een idee te geven: op 2000 meter hoogte is dat maar 80% van dat op zeeniveau. 

Misschien een (daarom niet zichtbare) helling op je teststrook.

Tegenwind.

Zelfs met de 1200F gaat het al veel langzamer van de 220 km/u naar de 250 km/u. Zelfs met 173 pk. De motor moet veel harder werken bij deze snelheid. Je hebt dus een lange strook nodig. De kleinste aarzeling in je gas geven scheelt je honderden meters.

Bagage? Extra gewicht? Je pak? Het zijn allemaal factoren die je optrek snelheid gaan vertragen.

 

Kortom, hopelijk kan je hiermee het één en het ander uitsluiten om de oorzaak te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hierboven geschreven info over weer type, bepakking, koffers enz nam ik al mee. Ik vergelijk het met mijn vorige motor. 98pk 222km/u op de gps. Deze motor 106pk en op de teller 220. Wat neerkomt om ongeveer 200km/u. Valt te vergelijken dus met de 98pk alleen dan nog langzamer. En ja de motor komt uit Duitsland. Dus heb het vermoeden dat hij op 100pk bergrends is. 220 op de teller lijkt mij te weinig, lijkt me. Dank voor de reacties. 

aangepast door milwel traamen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe de 800F begrensd wordt in Duitsland. Op de 800fi was het heel eenvoudig met een plaatje; met één schroefje te verwijderen en voila! 

 

550687969_Aantekening2020-08-11170933.jpg.a28d14225843dde70e30016ecd87c94c.jpg

 

Maar wellicht is het bij de F met de ECU geregeld. 

 

 

aangepast door Eric
plaatje toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-8-2020 om 14:11, Eric zei:

Is de snelheid gemeten op de snelheidsmeter van de motor? Of op GPS? 

Als de snelheidsmeter acuraat is (dus geen grote afwijkingen heeft) dan zit je volgens verschillende testen toch heel dicht bij de topsnelheid zoals ie afgeleverd wordt af fabriek. 

 

143 mph = 230 km/h. 

88440426_Aantekening2020-08-10140404.thumb.jpg.7ab1597eeab2777027602c69ac7cde0f.jpg

 

De oudere modellen zijn sowieso minder geknepen en hebben meestal een hogere topsnelheid. Ik vermoed dat jouw motor aardig aan de prestaties voldoet die je er van mag verwachten (indien OEM). 

Als het een Duitse Import is, dan zou er nog een soort van begrenzing op kunnen zitten. Bij de FI en VTEC is dat eenvoudig te verwijderen. Ik weet niet of dat bij de F anders is (ECU?).


 

Als de specs kloppen, zou hij 56 pk hebben volgens jouw overzicht. Dan is 180 al heel wat. Als het 56 kw moet zijn, 76 pk, dan is 220 met een aanloop bereikbaar. Lijkt me, dat een 800 meer moet hebben, tenzij het een begrensde 2e hands Japanse import is.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of die 230 km/u daadwerkelijke km/u zijn (gps) of dat dit op de teller is. Op andere fora zie ik ook wat hogere snelheden. Rond de 250. Wat naar mijn idee ook overeenkomt met het aantal pk's. Wat ik al zei. 98pk op een andere sport tour motor en 222km/u op de gps. Op de teller dan rond de 240. Dat haalt mijn vfr niet. Die toch echt meer pk heeft. Enige wat nog overblijft is op de testbank en eens kijken wat de cijfers zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fabrieksgegevens zijn echte snelheden, dus zoals op de GPS. Op You Tube filmpjes zat van 800f's die ongeveer 250 op de teller lopen. Jouw motor mist (veel) vermogen of het is ėėn of andere buitenlandse versie met restricties. Loopt hij in de andere versnellingen wel lekker door? Die 220 moet je ook in vijfde gemakkelijk kunnen halen. 98 of 106 pk zal qua topsnelheid lang geen 30 km/h schelen. Vergelijken met je vorige motor is zinloos omdat naast vermogen zaken als gearing en stroomlijn bepalend zijn voor de topsnelheid.

aangepast door knalselder
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, vroembert zei:

Als de specs kloppen, zou hij 56 pk hebben volgens jouw overzicht. Dan is 180 al heel wat. Als het 56 kw moet zijn, 76 pk, dan is 220 met een aanloop bereikbaar. Lijkt me, dat een 800 meer moet hebben, tenzij het een begrensde 2e hands Japanse import is.. 

Ik denk dat er een schrijffout in de specs staat. De VFR heeft (zonder restricties) ongeveer 107pk. 

 

Volgens deze lofzang over de VFR - erg leuk om te lezen trouwens - zou de max snelheid hoger dan 220 km/h moeten zijn. 

Opvallend dat er nergens specs van een Duitse versie te vinden zijn; althans ik kan het niet vinden...

 

Dus@milwel traamen je hebt groot gelijk: meten is weten! 

 

Ik ben wel benieuwd naar de meetresultaten.....

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...