Ga naar inhoud

Lekkage waterpomp VFR 1200f ?


knalselder
 Delen

Aanbevolen berichten

 

 

Bij het vorige onderhoud bij de dealer, zo'n 5000 km terug, is de koelvloeistof vervangen. Nu heb ik een gerelateerd probleem. Sindsdien (?) zweet de onderkant van de waterpomp een beetje en merkte ik af en toe een vettige vlek op de katalysator die er onderdoor loopt. Omdat daar het afvoergaatje zit maakte ik me niet al te veel zorgen, maar de laatste weken is het veel erger geworden (de hitte?) en vorige week zat de katalysator helemaal onder de witte opgedroogde spetters en was de onderkant van de waterpomp helemaal vies en vettig. Ik heb alle slangenklemmen en boutjes nagetrokken, maar niets gevonden. Nu heb ik de boel helemaal ontvet in de hoop te kunnen zien waar het lek precies zit. Ik heb de indruk dat het niet uit het afvoergaatje of tussen de cover vandaan komt, maar daar waar het pomphuis op het onderblok zit. Hopelijk blijft het bij een defecte dichtingsring. Morgen maar een keer naar de dealer want het niveau in het expansievat is in alle geval veel te laag. Omdat ik als alles goed gaat Coronagewijs 9 september voor 10 dagen naar de Dolomieten vertrek, lijkt me dat dit vooraf best verholpen wordt.

 

Iemand ervaring met deze problemen (op de 1200f) en/of advies? Kan het toch met het vervangen te maken hebben. Zou het kunnen dat het bleed hole niet goed afgesloten is. Ik heb geen idee of de waterpomp los geweest is bij het onderhoud.

 

 

 

image.thumb.png.18c86e1b64cdb8dd21c33dc6496ebfd7.png

 

s-l1600.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik sinds het begin van de aankoop constant het expansie vaatje heb moeten bijvullen. Het is ooit zelfs hier een topic geweest. Blijkbaar hadden anderen dit probleem niet. Nu is het wel zo dat ik hier gedurende twee maand per jaar wel extreme hitte heb. Maar dit deed zich ook voor bij lagere temperaturen in de winter.

Ik heb echter nooit enige afzetting van koelwaterstof gevonden zoals jij beschrijft. Waar de koelvloeistof naartoe ging, daar heb ik wem totaal geen enkel idee van. Tussen twee onderhoudsbeurten vulde ik soms tot 1 liter koelvloeistof bij in het expansievaatje. Meestal direct na de rit als de vloeistof nog uitgezet was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rechtzetting. Toch maar even de laatste factuur erbij genomen en het koelsysteem is gecontroleerd en de vloeistof alleen maar bijgevuld. Uit de onderhoudgeschiedenis blijkt dat de koelvloeistof nog nooit vervangen is. Er is een drietal keer een kwart litertje bijgevuld, in 10 jaar en 80.000 km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De diagnose: vloeistof lekt via het bleeding hole (ik bespaar jullie de vertaling van Google) omdat de mechanical seal in de pomp stuk is. Voor de pomp van de 1200 bestaat geen revisiesetje en met een reis van meer dan 4000 km voor de boeg heb ik geen tijd meer om met tweedehandse onderdelen te experimenteren. Deze maand komt er nog een nieuwe waterpomp op en dan wordt natuurlijk ook de koelvloeistof (voor het eerst) volledig ververst. Een dure grap, maar hoogst waarschijnlijk een ėėnmalige uitgave... en de VFR verdient het :kiss:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad een dure grap. Zocht wat rond (OEM onderdeel 19200-MGE-000) en prijzen zijn rond de 280€.

Klopt, revisie setje bestaat dus niet.

Eens vervangen kan je met een gerust hart op reis vertrekken. Geniet er alleszins van.

 

image.png.112ab9126c26d31c81cfd1352d894def.png

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterpompen hebben gen keerring zoals wij die kennen, maar werken op basis van wrijving en verdamping van een heel klein beetje KVS.

Daarom is regelmatig verversen ook belangrijk.

Het is daarom ook van belang om de pomp voor montage te vullen met KVS, anders is hij al stuk bij de eerste start.

VFRikus

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat het onderhoud over aan de dealer en verwacht van hen dat ze het nodige doen. Verversen wordt door de manual voorgeschreven om de 3 jaar, maar in de praktijk meten ze de koelvloeistof om de 2 jaar/24000 km en vullen indien nodig (een beetje) bij indien de vloeistof nog aan de norm voldoet. Ik heb het daarstraks nagevraagd. Op mijn suggestie dat er misschien wel een relatie is tussen die werkwijze en de kapotte pomp zijn ze niet ingegaan. Na meer dan 10 jaar en 80.000 km is dat ook moeilijk hard te maken natuurlijk.

Er zijn tegenwoordig nog zo weinig motorgarages in de streek dat ik er niet moeilijk over doe. Ze hebben me in het verleden al een paar keer prima geholpen en het zou zo maar kunnen dat een driejaarlijkse verversing me meer gekost zou hebben dan nu ėėn keer een nieuwe pomp...

Als je de instructies van Honda volgt moet voor het verversen trouwens de hele achterkant uit elkaar: uitlaat, wiel, shock en de volledige swingarm. En dat om het expansievaatje eruit te kunnen nemen. Gelukkig gaan ze daar ook van afwijken. Ik blijf er dus op vertrouwen dat ze het nodige doen om de motor tip-top te houden, zonder de geldverslindende regeltjes van Honda altijd slaafs te volgen. Of gebruik jij altijd nieuwe bouten als je de remklauwen los gehad hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen de autobranche zijn er nog legio monteurs die de pomp niet op voorhand nat maken met KVS, dus zo algemeen bekend is het nog niet.

Waarom moet het expansievat er uit voor verversen?  Aftappen op laagste punt en afvullen met een vacuüm ontluchter, dan hoeft er niets te worden gedemonteerd.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...