Ga naar inhoud

Koppeling


Klokje
 Delen

Aanbevolen berichten

Vanavond de ANWB moeten bellen. Mijn koppeling slipte zodra ik meer gas gaf. Hij heeft de boel wat ontlucht, en nu rijdt hij weer goed. Ik zie wel dat de seal bij de koppelingshendel behoorlijk smeert. Denken jullie dat als ik de koppelingsolie "laat" vervangen en deze seal het probleem opgelost zou moeten zijn? Koppelingsplaten waren nog prima aldus de monteur. Hij dacht dat er vuil in zat.

 

Ook blijft mijn achterlicht maar doorbranden. Ik ben inmiddels aan mijn derde toe. Remlicht blijft het wel gewoon doen. Zijn er ook anderen type lampjes die ik zou kunnen proberen? 

 

Ook schijnt mijn balhoofdlager aan vervanging toe te zijn. Is dit een dure reparatie?

 

Sorry voor de vele vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar is het forum voor.... vragen.
Ik ben van de juiste benamingen en doe niet mee met de huidige instelling dat als iets vaak genoeg fout wordt benoemd dat het dan vanzelf goed wordt bevonden dus ik begin even met een correctie.
Het is geen koppelingslolie maar remvloeistof. Koppelingsplaten draaien wel in olie maar dat is de motorolie, dat is ook 1 van de belangrijkste redenen dat er in een motor andere olie zit dan een auto omdat die een droge koppeling hebben (er zijn ook motoren met een droge koppeling) maar de bediening heeft dezelfde vloeistof dan de remmen (dit is dus geen olie).

 

Zweten bij de koppelingspomp is geen goed teken en een goede reden voor lucht in het systeem, volgens mij zijn hier revisie setjes voor te koop. Als je toch bezig bent is het inderdaad een slimme zet om de remvloeistof te vervangen (misschien meteen de remmen ook meenemen).
Als je het balhoofdlager moet vervangen dan zou ik meteen voor en conische gaan, stuurt beter en gaat langer mee voor bijna dezelfde prijs.
Als je het laat doen dan schat ik rond de 4 tientjes voor het lager en een uurtje of 2 aan arbeidsloon. Ik denk dat een professional het wel in een goed uur kan doen maar als je het wat ruimer aanhoudt dan kan het alleen maar meevallen maar het beste kan je even een prijs opvragen bij de dealer/garage.

 

Als het achterlicht door blijft branden dan zie ik 2 mogelijkheden. Een te hoge spanning of teveel trilling. Remlichten branden als het goed is nooit lang genoeg aan 1 stuk om hetzelfde probleem te hebben.
Aangezien de spanningsregelaar een bekend euvel is bij de VFR modellen van voor 2002 zou ik eens meten of die niet teveel laadstroom doorlaat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Ray zei:

Als het achterlicht door blijft branden dan zie ik 2 mogelijkheden. Een te hoge spanning of teveel trilling. Remlichten branden als het goed is nooit lang genoeg aan 1 stuk om hetzelfde probleem te hebben.

Aangezien de spanningsregelaar een bekend euvel is bij de VFR modellen van voor 2002 zou ik eens meten of die niet teveel laadstroom doorlaat.

Als de spanning te hoog zou zijn zou achterlicht en/of koplamp nog veel sneller stuk gaan. Stoplicht brandt in verhouding maar heel weinig.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan eens kijken of alle rubbers nog op de bevestiging van het achterlicht aanwezig zijn, ik heb wel eens zonder achterkap gereden met een zegmaar los hangend achterlicht na een reparatie toen waren beide lampjes gelijk stuk door alle trillingen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Het viel uiteindelijk redelijk mee. De koppeling was een membraam verstopt? En mijn achterlicht was een kapotte stekker. Het rare sturen kwam niet door het balhoofd. Die is wel gecontroleerd en afgesteld, maar mijn voorband was wat vierkant. Waarschijnlijk door een lage bandenspanning. Die maar wel vervangen. Ook de remblokken voor en olie direct vervangen, dus voorlopig zou ik een tijd moeten kunnen rijden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...