Ga naar inhoud

Help! Overleden accu?


Robert-Jan
 Delen

Aanbevolen berichten

Op 25-8-2020 om 09:26, AFS Motorparts zei:

Heel vreemd dat een nieuwe accu niet voldoende lading heeft voor jouw klokje en tellers.
Zodra je er zuur in gooit is deze namelijk standaard al 60 tot 70% geladen, en zou zeker al 12,5V moeten afgeven.....

 

Accu lijkt inderdaad Dead On Arrival. De accu is na drie dagen aan een lader hangen niet boven de 10,46 Volt gekomen. Inmiddels erachter gekomen dat de accu is geleverd aan het bedrijf waar ik hem gekocht heb op 28 maart 2018 (stickertje). Vanmiddag mag ik die accu terugbrengen en zorgen ze voor een nieuwe. Vervelend, maar kan gebeuren.

aangepast door Aficior
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de week de spanning gemeten met een redelijk geladen accu uit maart 2015. Bij 5.000 omw/min kwam de multimeter niet boven de 12,55 Volt. Niet goed dus.

 

Ik neem dan ook aan dat het de Stator is.

Nieuwe is onderweg inclusief bijbehorende pakking.

 

Ik vertrouw volledig op jullie ervaring en adviezen en die van JohanVFR (die mijn motor begin dit jaar geïnspecteerd en verzorgd heeft).

Zodra het spul binnen is kan ik het gaan monteren. Ik verwacht het pakketje volgende week te mogen ontvangen.

 

Ik baal alleen nog dat ik nu niet in gelegenheid zal zijn deel te nemen aan de VFR Noord-Holland Clubrit aanstaande zaterdag. Stond al een tijd in mijn agenda en ik verheugde mij er zeer op. Het was mij zelfs gelukt die datum vrij te houden. (#%$@$#*&). Nu ja, volgende keer beter.

 

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat het de stator is.

In theorie zou het ook nog je SR kunnen zijn, ook al is dat niet de meest waarschijnlijke optie.

Je had nog kunnen meten aan de draden die uit de dynamo komen, dan had je 100% zekerheid gehad over je dynamo.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Statorcover eraf halen en je ziet het meteen.

Op de middenbok zal er een klein beetje olie uitkomen maar dat zal niet meer zijn dan een kopje.

Je hebt wel kans dat de pakking beschadigd raakt maar als de stator stuk ik dan zal die er toch af moeten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben al contact gehad en ik had je graag geholpen want ik heb service hoog in het vaandel

Echter ben ik afgelopen dinsdag geopereerd aan "carpaal tunnel syndroom" en de zenuw in de elleboog (telefoonbotje) is vrijgemaakt.

Hierdoor ben ik erg onthand en kan nu niet sleutelen

@Aficior  nogmaals sorry

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Geachte forum,

 

Ik werd kort na mijn laatste bericht geconfronteerd met zieke collega's, waardoor de werkdruk wat toe nam. Aansluitend zelf ook door ziekte geveld, maar gelukkig blijkt het alleen een griep geweest te zijn en geen Covid-19. (Getest). Door al die drukte kwam het er niet van om netjes het verhaal af te maken.

 

De nieuw aangeschafte accu was een Dead On Arrival. Ik heb het ding 48-uur aan de lader gehad, maar er gebeurde helemaal niets. Deze is geruild voor een nieuwe accu die wel goed was. Deze was zoals het hoorde  te zijn.

 

In de tussentijd ook een nieuwe stator besteld. Ik vond hier op het forum dat JohanVFR die besteld bij een partij in Groningen, dus wat goed genoeg is voor Johan zal zeker goed genoeg zijn voor mij. Online besteld.

Na enige werkdagen viel mij op dat ik maar geen update kreeg via de e-mail van een verzending, dus die meneer even telefonisch benaderd. Bleek helaas dat de stators nog in Groot Brittannië lagen en niet binnen twee dagen bij mij zouden zijn. Dat werd een probleem, want ik had juist vrij gevraagd voor die dag.
De meneer wist mij te vertellen dat hij vermoedde dat Johan nog wel een nieuw exemplaar op zijn plank zou hebben liggen. Of ik niet met Johan zou kunnen ruilen?

 

Johan benaderd, maar die was net op dat moment aan het genieten van wat rust samen met zijn vrouw in hun mooie caravan. Enfin, Johan was bereid om even naar huis te rijden, dus in de auto gesprongen en op naar Zwolle. Van Johan zijn nieuwe stator in ontvangst genomen en met de leverancier afgesproken dat hij de door mij bestelde en betaalde stator aan Johan zou doen toekomen, zodra hij deze ontvangen zou hebben. Zo gezegd, zo gedaan.

 

Was leuk om Johan weer even te zien. Natuurlijk nog wat tips van hem gekregen en mijn plan van aanpak aan hem kunnen toetsen. Perfect! Ik snap nu overigens wel zeer goed waarom hij fysiek even niet in staat is om aan motoren te sleutelen. De artsen hebben hem echt flink te pakken gehad. Ik wens hem van harte een spoedig herstel toe.

 

Donderdags dus begonnen aan mijn motor. Deze had ik woensdagavond reeds in de garage afgeleverd waar ik het klusje uit zou gaan voeren. Dit omdat er voor donderdag veel regenbuien werden voorspeld. Achteraf geen spijt van gehad. Het viel met bakken uit de hemel. Nu kon ik lekker met de auto er naartoe en werken aan een droge en koude motor.

 

i-Pw5HwQr-X2.jpg

 

Met behulp van mijn Haynes handboek de kuipdelen gedemonteerd en al snel de stekker gevonden waarmee de stator verbonden was. Dat was overigens niet al te moeilijk.

 

20200903_101453-X2.jpg

 

20200903_102018-X2.jpg

 

Daarna 2 x 2,5 kwadraat aan de kabel van de stator verbonden met tyraps en de kabel rustig van rechts naar de linkerzijde getrokken tussen de cilinders door. Ging prima. Deze kabel zou ik later weer gebruiken om de kable van de nieuwe stator tussen de cilinders door weer naar rechts te trekken.

 

20200903_145019-X2.jpg

 

Daarna de stator gedemonteerd.

 

20200903_144726-X2.jpg

 

Stator gedemonteerd.
Daarna de restanten van de pakking verwijderd en de behuizing lekker gereinigd.
Aansluitend met een wetsteen de vlakken gevlakt.
Nieuwe stator gemonteerd.

 

Daarna nieuwe pakking erop, maar deze eerst aan beide zijden heel licht ingesmeerd met wat vaseline. Dit zou in een toekomstige situatie het verwijderen moeten vereenvoudigen. (Ze doen het bij Porsche ook, dus laten we hopen dat het bij Honda ook werkt).

 

Vanaf nu heb ik helaas geen foto’s meer gemaakt, maar nadat ik de stator weer had gemonteerd, heb ik de stator-kabel met behulp van mijn twee stroomdraden weer rustig terug getrokken door het blok heen naar de andere zijde van het frame. Dit met beleid en soms, wanneer de kabel ergens bleef hangen of haken, zachtjes een beetje van links naar rechts bewegen. Binnen 45 seconden zat de kabel zoals ik het wilde hebben.

 

Ik heb aan de rechterzijde het restant van de verbrande de connector uit elkaar gehaald en de draden met de daaraan nog aanwezige pennen gereinigd. Deze pennen heb ik nu rechtstreeks in de nieuwe connector van de nieuwe stator geschoven en flink in de zuurvrije vaseline gezet. Daarna natuurlijk weer die kunststof sok erover.

 

Daarna mijn accu weer aangesloten en de motor gestart. De spanning over de pennen is nu met lopende motor 13,6 Volt. Volgens mij voldoende om de accu te laden.  Aansluitend de kuipdelen weer gemonteerd.

Inmiddels heb ik gelukkig weer een kleine 65 kilometer met de motor gereden. Alles lijkt prima te werken en hij start weer met één tikkie/drukje.

 

Ik ga binnenkort bestellen de navolgende connectoren:

 

Ampliversal%20SuperSeal-XL.jpg

 

Ik vind het toch wel netjes wanneer het weer makkelijk los kan en ik wil wel eens proberen of deze connectoren echt zo goed zijn als AMP beweerd. Heb ik lekker nog wat te doen binnenkort.


Iedereen super bedankt voor het meedenken en voor degene die hier ooit nog wat aan heeft, veel succes met het herstellen.

 

Hartelijke groet,
Aficior

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn een paar leuke karretjes daar in die garage :)~
Maar goede connectoren of niet, ik adviseer toch de draden te solderen want dat is toch nog steeds de beste verbinding.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de foto lijkt het inderdaad op een (bijna) overleden stator. Ik moest laatst ook weer mijn motor alleen aanduwen. Bij vertrek een beetje moeite met starten, maar wilde na het tanken niet meer starten. Rennen,  erop springen, uiteraard een beetje verkeerd terechtkomen :shock:, maar wel starten:schater:.
Hoop dat het bij mij wel de accu is, sinds ik de motor heb aangeschaft de accu nog niet hoeven vervangen, stator 2 maal.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...