Ga naar inhoud

TPS vervangen


VFRdaan
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste mede rijders. Alles wijst erop dat mijn trottle position sensor de geest gegeven heeft.  (RC46 2001 95000km)

 

Versnelt of houdt in terwijl de gashendel positie gelijk blijft. Sinds vorige week regelmatig uitvallen, fi lampje aan, knippercode 8 (TPS). Daarna weer starten, maar weinig gas response. Boven drieduizend toeren of wanneer ik de koppeling op laat komen valt ie weer uit. 

 

Nu kan ik een TPS bestellen, maar ik vraag me af of het afstellen een beetje te doen is. Weet iemand ook de juiste spanningen bij volledig dichte gaskleppen en de spanning bij volledig geopende gaskleppen?

 

Graag hoor ik jullie ervaringen, als die er zijn.

 

Alvast bedankt.

 

Vriendelijke groet Daniel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer ik de spanning meet heb ik 0,4V tot 4,1V. De spanning loopt mooi geleidelijk op en neer met de gashendel. Wanneer ik ohms meet op de sensor verspringt ie erg veel of gaat ie omhoog terwijl ik de gashendel langzaam dichtdraai. Dit is vooral op het punt halverwege (3,2K ohm).

 

Ook is het doormeten lastig, omdat ik niet altijd last heb van de bovengenoemde symptomen. Lijkt erop dat als ik een tijdje gereden heb 15-25 km dat het probleem zich dan vaak voor doet. Vanmiddag viel hij uit, bij thuiskomst direct tank en luchtfilter eraf en gemeten met als resultaat zoals hierboven beschreven.

 

Ik zal morgen de voeding nog eens meten id, misschien dat de referentiespanning varieert, zeker gezien de 4V bij max uitslag. Meestal zal dit iets hoger liggen toch? Richting 5V.

aangepast door VFRdaan
verkeerde grootheid genoemd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekijk de bedrading ook maar eens goed.

VFRikus

edit: zit ook nog een connector in de kabelboom en meet op de ECU

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...