Ga naar inhoud

Kokende koelvloeistof


Mark640
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal! 

 

Ik ben enige tijd stil geweest hier, lekker meegelezen. Ondertussen al vele kilometers erbij gezet op de VFR, zo'n 15.000 :)

Gisteren tijdens de rit van werk naar huis, en nadat ik 2x vrij lang stil had gestaan of zeer langzaam had gereden voor een spoorwegovergang, ging het raampje van een busje naast me bij het stoplicht open en kreeg ik te horen: 'Hey maatje, er komt allemaal groen spul uit je motor gelopen'...

 

Ik keek naar beneden en zag een klein plasje koelvloeistof liggen, en het druppelde nog behoorlijk eruit. 
Omdat ik zo goed als thuis was en de temperatuurmeter niet abnormaal hoog stond (net boven midden) ben ik doorgereden en thuis de motor op de oprit gezet. Vriendinlief al gebeld dat ze ff met een bakje naar buiten moest komen om de rest van de koelvloeistof op te vangen, maar er kwam geen druppel meer uit. Motor draaide nog, paar minuten laten draaien, de fan gaat keurig aan/uit en de temperatuur bleef gewoon goed.

 

Na het uitzetten hoorde ik echter de koelvloeistof koken:

Kokende koelvloeistof
 

Heb er gisteravond nog even de kappen af gehad, en een lekkage kan ik nergens ontdekken, alles ziet er keurig droog uit. Gezien de plek waar de koelvloeistof eruit liep heeft de VFR er koelvloeistof uitgegooid via het overdrukventiel. Nivo in het reservoir is ook nog keurig in orde.

 

Maand of 3 geleden is de VFR weggeweest voor een beurt, daarbij is ook de koelvloeistof ververst. Ik heb hier gisteren wat topics doorgenomen en het meest waarschijnlijke lijkt me nu dat er ergens lucht in het systeem zit, dus ik ga morgen even met de tips hier ontluchten en bekijken of er voldoende vloeistof in de radiateur zit. Toen ik gisteren na het afkoelen in de slangen kneep voelde ik duidelijk vloeistof er doorheen gaan.

 

Vreemde is alleen wel dat het gisteren niet bijzonder warm was, en ik hiervoor met vele hogere temperaturen ook nog heb gereden en nergens last van heb gehad, of misschien niet gemerkt?

Zit ik een beetje in de goede denkrichting?

 



 

aangepast door Mark640
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zit je in de goeie denkrichting. Er zat - of zit - vermoedelijk nog lucht in het systeem. Dus goed ontluchten en zorgen dat er weer voldoende koelvloeistof in zit. Je kunt voor de zekerheid ook de temperatuur van de koelvloeistof meten, want die temp-meters van de VFR750 staan niet bekend om hun nauwkeurigheid.... Als het dan niet goed is, dan wordt het verder zoeken.....   Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even alle slangen goed nakijken op scheuren, en de klemmen controleren.
Er kan best niet goed ontlucht zijn bij het laatste onderhoud.
Meestal moet je even een stukje rijden om al het lucht er goed uit te krijgen en dan weer bij te vullen.
Ook de dop van de radiateur even controleren, dat die nog goed afsluit.

Nu werd toevallig mijn VFR ook loeiend heet na een stukje van 12 kilometer langzaam rijden. Tot blazen van de fan aan toe.
Koelvloeistof was ook wat te laag in mijn motor, bijvul tankje was half vol.

Meteen de tank en cabs eraf gehaald. Thermostaat eraf gehaald.
Die bleek dus stuk werkte niet meer, hierdoor werd het geheel dus te warm.
En als het te warm word gaat het koken......en gooit het de vloeistof eruit.

Dus ook je thermostaat even controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thermostaat die stuk is kan ook gewoon dicht blijven......heb er meerder liggen de ene blijft open en de  anderen gaan gewoon niet open.

Vervuiling in het bovenste pennetje zorgt hier o.a. voor.

 

Maar nog even de temperatuur meter van de VFR 750, mijne stond op 3/4 kwart en de fan ging blazen. Dus niet eens in de buurt van het rode gebied.

 

Tenslotte nog even de radiator aan de voorkant controleren. Kan zo maar dichtzitten met vliegen en troep, zeker als dit al in geen jaren is schoongemaakt.

Dan heb je ook slechte koeling van rijwind.

 

 

aangepast door Mhiam
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook de dop zijn van de radiateur moet natuurlijk wel op druk blijven het systeem

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hetzelfde bij mij onlangs ook het geval (bij mijn andere fiets, niet de vfr). Verdenk in eerste linie de thermostaat, radiateurdop of lucht, bij geen uiterlijke lekkage.

 

In mijn geval heb ik thermostaat getest (was akkoord), daarna systeem op druk gezet (zijn setjes te koop voor ca. 70,-, bijv. deze  koelsysteem tester, is een overdruktester en daarbij zit tevens een vulsysteem om deze middels vacuüm te vullen. Het laatste is handig, blijft er nooit lucht achter in het systeem. Is wel chinees spul, maar voldoet voor de enkele keer dat ik hem gebruik).

 

Bij mij bleek uit de overdruktest dat er o.a. minuscule lekkages zaten in de slangaansluitingen die verdampte voordat het druppels werden (had de radiateur vorig winter gedemonteerd en schoongemaakt, in het kader van een koelvloeistofwissel en de slangklemmen nét niet strak genoeg aangedraaid). Naderhand nog steeds kokende vloeistof.. Grrr… Vervolgens radiateurdop gewisseld (let wel op dat je dit niet doet met warme motor (!) kans op verbranding nl) en het koken was over.

 

Overigens, indien tijdens de overdruktest je druk verliest, en het is niet naar buiten, kan dus ook inwendig zijn.. Er zijn co meters te koop voor op de radiateurdop, kun je testen of er uitlaatgassen in de koelvloeistof komen. Dit is een indicatie voor een koppakking o.i.d. vanuit de verbrandingskamer...

 

Succes, en we horen graag een terugkoppeling van het uiteindelijke probleem....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een update beloofd, bij deze. Vanmorgen koelsysteem ontlucht volgens de tips hier, en heel klein beetje bij moeten vullen. 

 

Zojuist 45 minuten gereden, af en toe bewust ergens stil gaan staan, zodat temperatuur opliep en de fan aan sloeg. Bij thuiskomen nergens koelvloeistof eruit gegooid, geen lekkages te zien en, het belangrijk, geen kokende koelvloeistof meer.

 

Lijkt dus opgelost, dinsdag weer met de VFR naar het werk dus!

 

Dank heren voor de hulp! 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...