Ga naar inhoud

Olie lekkage..


Sandervfr
 Delen

Aanbevolen berichten

Goede avond iedereen!

 

Ik ben Sander uit Tilburg, de vfr800 vtec uit 2002 is DE motor voor mij. De motor is nu anderhalf jaar in mijn bezit en ik vind hem fantastisch rijden. Echter heb ik een klein probleem..... vorig jaar heb ik voor een trip naar het Sauerland een nieuw oliefilter gemonteerd (K&N) en de olie ververst. Na 600 km rijden begon de motor olie te lekken bij het filter ( een bekent topic als het gaat om de K&N filters) na de trip heb ik deze filter dus ook meteen vervangen voor een hiflo filter. Hier heb ik de rest van het jaar prima mee gereden (vooral korte stukjes van Max 1 uur). Nu had ik gisteren het idee om naar de Eifel te knallen en daar een dagje rond te rijden. Dit ging de eerste 4 uur goed. Na dat ik een paar andere Hollandse motorrijders probeerde bij te houden ging ik even aan de kant staan om wat te drinken... En Jahoor! De motor lekt wéér olie... ik heb heel wat gesleuteld aan mijn 1ste motor en daar nooit problemen gehad met het oliefilter. Kan iemand mij verder helpen? Is dit domme pech, is dit het filter of is dit misschien iets anders? ( Carter ontluchting heb Ik gecontroleerd en die is helemaal open). Dus lieve mensen help een mede Vfr eigenaar weer te rijden zonder zorgen!

FD8DF844-97C7-48B2-A287-3A2ACDC6B172.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je nog andere foto’s? Met bovenstaande is het gissen.

Heb je beide zijkuipen al verwijderd voor een beter zicht op de herkomst? 

De drains, net voor je zijstandaard zijn droog?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betere foto’s zijn wel nodig hoor om iets zinnigs te kunnen zeggen.

De oliebron moet met een beetje speurwerk goed te vinden zijn en dan weten we al snel meer.

Oliefilters worden overigens nog wel eens veel te vast aangedraaid met latere lekkages vandien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ja, dan vermoed ik dat je het filter er niet correct gemonteerd hebt (pasvlak schoon, laagje verse olie op rubber ring en filter vast op 26Nm of handvast en een 1/4 slag).

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oliefilter te vast zal niet gauw voor lekkage zorgen, wel problemen met losdraaien.

Denk eerder aan een te vast aangedraaide aftap stop en een scheur in het carter.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of er zitten twee pakkingringen op. Soms blijft de oude zitten bij verwijderen van het filter, en dan draai je de nieuwe er op met als resultaat 2 afdichtringen....

Het lekken van K&N-oliefilters zou al een aantal jaren voorbij moeten zijn. Ze hebben de productie aangepast en de oude filters teruggehaald van de markt. Maar in theorie kan je nog een heel oud filter tegenkomen. Het ging om een serie filters uit (ik meen) 2015.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het inderdaad direct van het oliefilter komt dan vermoed ik ook dat er bij de montage iets fout is gegaan.

Te droog en te strak is nooit goed voor rubbers zoals we allemaal wel weten. Dat kan voor onregelmatigheden zorgen (verschuiving en/of scheurtjes) en dat willen we niet in onze rubbertjes, toch?  :wijsneus::coolsmiley:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend de kappen verwijderd, heb hem net warm laten draaien om te kijken of er weer iets zou lekken, in de foto’s het resultaat. Ook bij de hiflo filter lekt de moer boven op het filter ( ik heb hier het filter niet mee aangedraaid...) iemand suggesties voor een filter zonder een moer...

9D810218-4E9B-47C8-90E2-CFB60D78BC64.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

"gelukkig" dat het alleen het filter is. Maar wel levensgevaarlijk.

Zoals hier al vaker is aangegeven op dit forum gewoon een filter nemen zonder moer.

Geen enkel risico nemen.......ze kunnen best goed zijn maar je zal maar een slecht exemplaar hebben.

 

https://www.nr1motor.nl/motoronderdelen/motorfilter/oliefilter.html

 

http://www.japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=637_714_716&language=nl

 

 

Moet wel zeggen dat opvallend veel van die filters tegenwoordig een moer hebben......

 

aangepast door Mhiam
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, Sandervfr said:

Dit word het nieuwe filter, net even opgehaald bij een motorzaak in de buurt😁 bedankt voor de reacties. Nu hopelijk lekker rijden zonder problemen 💪🏽💪🏽

 

Als ik mij goed herinner heeft de Champion COF104 dezelfde aansluitingen en maten als de HiFlo HF204RC en zijn ze inderdaad uitwisselbaar.
HiFlo verkoopt filters met en zonder opgelaste moer. De benaming is hetzelfde, alleen heeft de versie met opgelaste moer de toevoeging RC (van race).

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...