Ga naar inhoud

Olie lekkage..


Sandervfr
 Delen

Aanbevolen berichten

Op 16-9-2020 om 09:16, AFS Motorparts zei:

Het lekken van K&N-oliefilters zou al een aantal jaren voorbij moeten zijn. Ze hebben de productie aangepast en de oude filters teruggehaald van de markt. Maar in theorie kan je nog een heel oud filter tegenkomen. Het ging om een serie filters uit (ik meen) 2015.....

Helaas lees ik op de engelse forums en facebook ook dikke ellende met ook nieuwe K&N Oliefilters, mss is er nog veel oude voorraad overal.

 

Domme vraag, waarom geen origineel filter? Die gebruik ik al sinds ik de machine heb en ze zijn nauwelijks duurder dan imitatie.

aangepast door Wackywabbit
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al jaren de Hiflo zonder de oplasmoer.
Best kans dat de originele ook van Hiflo is of Champion want originele slijtageonderdelen zijn vrijwel altijd een gewoon product in een andere verpakking.
Omdat die dingen zo goedkoop mogelijk geleverd moeten worden kan het zelfs zijn dat de OEM slechter is dan het origineel maar het meeste komt van dezelfde productielijn. Zo zijn de OEM Honda remblokken gewoon van Nissin alleen heeft Honda blijkbaar een hele slechte deal gesloten met de leverancier van verpakkingsmateriaal :39:

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry @Ray, maar ben het pertinent oneens met jouw gegeneraliseerde stelling, dat een fabrikant zelf betere dingen levert van hun eigen lijn, dan ze aan honda leveren (1 op 1 vergelijk op eenzelfde moment van hetzelfde product)

 

Ik heb jaren geleden eens op uitnodiging een fabriek van Honda mogen bezoeken, en de kwaliteitskeuringen zijn vele malen hoger dan bij de toeleveranciers, ook diegene die namens een merk hun producten mogen leveren... VB. van een 'batch' van 10.000 draadbomen, mogen er 10 bij een interne kwaliteitscontrole van Honda afgekeurd worden. Zijn het er meer, word de gehele batch afgekeurd. Er word gecontroleerd in dit specifieke geval  (draadbomen) op diameters, kleurvastheid van de draden, stroomdoorvoer, en nog vele zaken meer, zelfs met röntgenfoto's  word de kwaliteit van de stekkers beoordeeld door Honda, of deze wel voor 100% correct is gekrompen of gedrukt t.o.v. de draad... 

Dit soort minimale afkeurcijfers zie je echt niet bij een toeleverancier zijn eigen lijn, die houden hogere marges aan.. Gevolg? Rare zaken kunnen zich voordoen....

Een bevriende troubleshooter (freelance werkzaamheden voor een importeur) voor een groot Duits merk kreeg een keer een auto, waar de dealer geen raad mee wist. Lang verhaal kort, een imitatie luchtfilter welke een paar % meer lucht doorliet, waardoor de luchtmassameter op hol sloeg en alles ontregelde... 

 

Mijn vorige CBR (sc 24, daarmee getracht in 2018 een auto te doorboren, nie gelukt) had met uitsluitend ori remblokken, nog steeds de eerste schijven (met ca. 145.000 km) weliswaar wat dunner, maar nog binnen de marges voor afkeur. BIj imi blokken zie je vaak (ik zeg niet altijd!) dat de blokken de schijven ook vernielen... Ook in het verleden wel eens met motorcoureurs gesproken over het gebruik door hun van ori remblokken, terwijl ze gesponsord werden door een imi remblokken fabrikant. Verkochten de coureurs zwart door aan particulieren, omdat er niets beter remde dan het origineel..

 

 Wil niet zeggen dat Honda het niet altijd bij het juiste eind heeft, getuige de spanningregelaars.. Eigenlijk moet ik dit soort 'kapen' van het topic niet doen, en laten we elkaars onenigheid dan per PB voortzetten..

 

Maar weer on-topic, het verschil tussen een imi filter en een origineel filter is in dit geval nog geen € 5,-, waarom niet het origineel? Dit soort problemen ben ik namelijk met originele filters nog nooit tegengekomen of gehoord (en ik heb er meer dan gemiddeld gemonteerd). Onkundige montage wél (carterringen niet of dubbel, te strak, geen schone pasvlakken, ralgedraaide carters, aftappluggen al dan niet gelast, en noem alle "huzarenstukjes" maar op)...

 

@Sandervfr, inmiddels het probleem al verholpen? zo ja, dan weer heerlijke kilometers gewenst, en Duitsland is mooi, of niet dan? 😉 

 

groet'n,

 

Tukker

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tukker

Ik ben enigszins bekend met aanbestedingen en weet uit ervaring dat OEM producten niet altijd van dezelfde kwaliteit zijn dan datzelfde product van de fabrikant zelf.
Een fabrikant vraagt een product met daaraan gestelde eisen waarop producenten in kunnen schrijven en vaak wint de producent die met de laagste prijs binnen de eisen blijft (Europees werkt het iets anders en wordt er met een soort van puntensysteem gewerkt).
Als een producent het product iets aanpast om goedkoper te kunnen produceren en daarbij binnen de eisen van de fabrikant blijft dan heb je een product die van mindere kwaliteit is dan het origineel maar zal omdat hij aan de gestelde eisen voldoet probleemloos door de "strenge" controle van de fabrikant komt.
De banden die standaard onder een CB500X zaten een paar jaar geleden (geen idee of het nog steeds dezelfde zijn omdat de aanbesteding iedere paar jaar opnieuw gebeurd) waren van een bekend merk en model maar vanuit het krat waren de banden na 6000km op terwijl diezelfde band normaal onder die motor probleemloos het dubbele en zelfs meer meegaan (de ervaring van een vriend).
Het gebeurd nou eenmaal alleen snap ik het niet dat fabrikanten het doen wanneer het duidelijk is wie de OEM leverancier is want je gooit dan in feite je eigen ruiten in. Zoals met die banden, als ik die eronder heb en ze zijn na 6k op dan denk ik als ik niet beter weet dat het niet een erg duurzame band is en ga ik kijken voor wat anders.
Bij producten waar geen naam op staat of onder het logo van het merk verkocht worden is het prima te begrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de vraag over banden maar even te beantwoorden:
Zodra een motorfietsfabrikant weet hoeveel van dat type motoren ze gaan produceren schrijven ze de motorbandenfabrikanten aan.
Ze specificeren de motorfiets, stellen eventueel een pre-productiemodel ter beschikking, en geven een maximaal bedrag aan dat ze willen betalen voor een set banden. De bandenfabrikanten kijken of ze iets in huis hebben dat voor die prijs geleverd kan worden, en geven soms een iets duurder alternatief.
Ze gebruiken soms productiemallen en matrijzen van bestaande banden, maar zowel het karkas als ook de rubbercoumpound wordt dan goedkoper uitgevoerd. Een bekend voorbeeld is de (eerste) Dunlop Qualifier. Kocht je ze los bij een handelaar waren ze prima (ik heb er best veel verkocht), maar als eerste montageband waren ze waardeloos. Het was dan ook een totaal ander product......
Voor bovenstaande CB500X zou het mij verbazen als ze meer dan 60 dollar voor een set banden betaald hebben.
Elke meerprijs bij productie gaat ofwel van de winst af (motoren worden net als veel andere zaken voor een psychologisch aantrekkelijke prijs verkocht), ofwel wordt aan de eindverbruikerkant door alle opslagen en belastingen twee keer zo duur. Dus 50 dollar meer kosten voor banden betekend dat de klant 100 dollar extra moet betalen, ofwel de fabriek verliest die 50 dollar (en op series van bijvoorbeeld 10.000 stuks is dat toch al een half miljoen dollar winst die je weggooit.....)

Alleen voor topmodellen motorfietsen worden de hoogste kwaliteit banden af-fabriek geleverd.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Het verbaasd met wel wat met filters met moer erop, eerst k&n en nu hiflo dus ook. 

Ik moet zeggen gebruik die dingen met moer nooit, zie er 't nut niet van, erop altijd gewoon handvast en eraf heb ik een goede filtertang voor. 

 

Verder gebruik ik al 8 Jr hiflo of champion filters.... Nog nooit een issue mee gehad. Oem haal ik nooit om dat de lokale shop hier niet echt goedkoop is, en een imi oliefilter niet onder doet kwa kwaliteit, ik ververs toch ieder jaar en rijd lang geen 10k aan kms per jaar 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, BlackVfr zei:

Ik moet zeggen gebruik die dingen met moer nooit, zie er 't nut niet van, erop altijd gewoon handvast en eraf heb ik een goede filtertang voor.

Bij de VFR is het ook niet een probleem, maar vervang maar eens een oliefilter van een 2005 VW Golf 1.6 met een BCB motor. 🙂

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja soms kom je dingen tegen dat je denk...... Hoe dan, probeer de onderste delen van de schokdemper link maar eens los te halen bij een 2003 fireblade..... Moet eerst het hele uitlaatsysteem eronder uit 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-10-2020 om 08:45, BlackVfr zei:

Ik moet zeggen gebruik die dingen met moer nooit, zie er 't nut niet van, erop altijd gewoon handvast en eraf heb ik een goede filtertang voor.

Ik verbaas me ook enigzins dat Honda voorschrijft dat je het filter met 26Nm moet aandraaien, dat is wel heel wat mee dan handvast. Ik gebruik zelf toch het liefst een filtersleutel en momentsleutel. Ik had nog niet gezien dat er zo'n filter op m'n vtec zat toen ik lakkage kreeg rijdend op de autobahn. Heb ik nog geluk gehad dat alleen de boel onder de olie zat, het kan erger:

large.507C9D60-29B7-4868-911D-1BED09577B

aangepast door V4 Rosso
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof me je achterwiel kan ook onder olie komen en dan is een bocht ineens een uitdaging kan ik je uit ervaring zeggen, gelukkig toen niet gevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, V4 Rosso said:

Ik verbaas me ook enigzins dat Honda voorschrijft dat je het filter met 26Nm moet aandraaien, dat is wel heel wat mee dan handvast

 

 

 

Het "Motorfiets Handboek" van Peter's geeft 12Nm aan..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en om de verwarring compleet te maken (of zorgen voor opheldering), dit schrijft de ori WPHB van een '90 voor:

 

1636235550_aanhaalmomentoliefiltervfr.thumb.JPG.5db1d192b3867904666fa9e3bdfd635b.JPG

 

groet'n,

 

Tukker

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt ook sterk af van model. B.v. voor de RC36 geeft zowel de Honda gebruikshandleiding alsook het werkplaatshandboek 10Nm aan. Voor de VTEC 26Nm.

 

edit: wat Tukker hierboven schrijft.

aangepast door V4 Rosso
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...