Ga naar inhoud

Probleem met opslag sporen op Zumo 390


 Delen

Aanbevolen berichten

Even een wat technisch verhaal, want ik begrijp niet hoe Garmin dit aanpakt en hoe ik het best kan oplossen.

 

Bij langere reizen houd ik graag achteraf mijn volledige track/spoor bij in mijn reisarchief. Daarvoor moet het natuurlijk wel opgeslagen worden op het toestel tijdens de reis.

Dat is met de Zumo 390 een heel gepuzzel omdat de reisgeschiedenis maar beperkt "zichtbaar" wordt bijgehouden (grosso modo de laatste 1 à 2 reisdagen). De vorige jaren ging ik dan ook aan de slag met de GPX-files in de map GPX/Archive in het interne geheugen van de Zumo. Daar worden blijkbaar veel meer sporen toch nog een tijdje bijgehouden nadat ze niet langer meer als actief getoond worden. Probleem hierbij is echter dat het om een totaal ongeordend zootje gaat, waarbij heel wat trajecten dubbel in verschillende files zitten. Kortom het kostte me uren puzzelen om de dagtracks van een meerdaagse reis netjes bij elkaar te krijgen, en dan miste ik soms nog de eerste dag(en). Waarom Garmin deze bestanden op zo'n chaotische manier archiveert, zonder dat de Zumo er zelf nog wat mee aankan, is me eigenlijk een raadsel, maar soit.

 

Daarom dacht ik het dit jaar anders aan te pakken. Ik heb elke avond de actieve sporen gedeeld via mijn SD-card en ze daarna van de Zumo gewist. Zo kon ik elke dag met een verse lei beginnen en hoopte ik een mooi complete en netjes geordende verzameling aan tracks op de SD-card te krijgen. Na een paar dagen zag ik dat de door mij opgeslagen sporen op de SD-card beschikbaar waren als je op de Zumo koos voor het importeren van een track. Logisch dat ik dacht de oplossing te hebben gevonden.

 

Jammer genoeg vind ik nu achteraf ook op de SD-card maar een beperkt aantal sporen terug (enkel de laatste dagrit van iets meer dan 600km). Ik heb geen idee waar de opgeslagen sporen van de eerdere dagen gebleven zijn. De SD-card (16 GB) heeft uiteraard nog ruimte zat en ze heeft de hele tijd in het toestel gezeten. Je kan zelf via de Zumo enkel importeren en delen, maar geen bestanden beheren op de SD-card. Dat kan enkel via de pc. Een menselijke fout is dus uitgesloten. Ik begrijp hier dus helemaal niets meer van en hoop dat iemand hiermee kan helpen. Doordat ik de sporen dagelijks gewist heb op de Zumo zat er in de Archive-map natuurlijk ook niets, dus ik heb nu gewoon geen sporen van de eerste 9 dagen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik het een heel klein beetje herken wat je vertelt. Mijn zumo 390 slaat voor 99% de livetracks (bestandjes van niks) ongelimiteerd op op het apparaat. Heel soms mist ie een stukje (die 1%) en ik weet niet waarom. :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het opslaan van tracks pas ik al jaren ook toe als ik op reis (vakantie) ben.
Hierbij neem ik een simpele computer mee waarop ik dan Basecamp en Javawa installeer. Hiervoor gebruik ik een goedkope 10 inch computer met maar 2 GB geheugen en een SD kaart. Helaas dit geheugen te klein om Windows10 zich zelf via internet te laten updaten. Ook kan ik dus direct geen nieuwe kaarten laden. Dit los ik als volgt op door de computer niet meer met internet te verbinden en de kaarten via een andere computer te laden en dan op de reiscomputer over te zetten.
Het is een beetje je behelpen maar het is een lichte, kleine computer die lang op de batterij loopt. Zo neem ik zelfs ook geen oplader mee voor kortere reizen.
Met VFRiendelijke groeten
L Coudert

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...