Ga naar inhoud

Kleppen stellen op een 1200F


Very Fast Relaxing
 Delen

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Even een vraagje over kleppen. Mijn 1200F heeft nu ruim 25k gelopen en volgens planning wil ik de kleppen laten stellen/nalopen. Ik heb met mijn motorboer de afspraak dat ik al het plastic eraf haal en hij de kleppen stelt (dat scheelt weer en het verwijderen van de kuip doe ik liever zelf). Daar zit nu even mijn vraag. Bij mijn VTEC was het allemaal redelijk straight forward, maar bij de 1200 ligt dat w.s. toch wat ingewikkelder. Ik ben inmiddels zover dat ik de zijkant en de onderkant van het kuipwerk kan demonteren. Vraag is; is dat genoeg en moet bijvoorbeeld het kuipwerk aan de zijkant van de tank er ook af? Ik neem aan dat de tank omhoog moet om bij de achterste cilinders te komen nl. Ben benieuwd naar jullie ervaringen

 

Grt,

 

Eelco

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik redeneer net zoals jij en demonteer voor elk onderhoud de kuipen zelf. Volgens mij verwijder je ook best de kappen aan de tank. Dat is niet echt veel extra werk, maar het zijn wel de kwetsbaarste, met name de plastic nippel die vooraan in een rubber ring in de tank zit. Als je alle bouten en clips los hebt, verwijder je best de zwarte plastic driehoekjes onderaan om dan de tankafdekking van achter naar voor los te maken door ze voorzichtig wat van de tank weg te trekken en wat naar voor te kantelen.

Als je het een paar keer gedaan hebt en gezien hebt hoe het allemaal vast zit, wordt het een stuk eenvoudiger, maar voorzichtigheid en geduld blijft aangewezen.

Op YouTube staat een vrij duidelijke video en voor mezelf heb ik destijds de bijgevoegde handleiding gemaakt.

 

Kappen verwijderen VFR 1200.docx

 

 

aangepast door knalselder
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, knalselder said:

Ik redeneer net zoals jij en demonteer voor elk onderhoud de kuipen zelf

Ja voor veel motorbedrijven is de kuip van de 1200 geen gesneden koek. Het filmpje heb ik ook gebruikt voor de zijkappen, maar is niet helemaal compleet inderdaad. Je documentje is zeer welkom, gaat bij de verzameling!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tankafdekking zit voor en achteraan met een bout vast, vooraan nog een popnut aan de binnenzijde. De bovenste rand zit vast met 4 velcostrips. Het aandachtspunt zijn de clips, een gemakkelijke grote in het midden (groene pijl) en een listige, breekbare kleine vooraan in de tanksteun (rode pijl). Zie bijgevoegde foto. Hoop dat je er wat aan hebt.

26462659_IMG_20200827_1048469283.thumb.jpg.393bea59409838b447668559750f69bf.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dealer heeft de kleppen gecontroleerd op 24000 en gesteld bij 48000. Bij 72000 km oordeelden ze het niet nodig om ernaar te kijken (? Ik heb er bij het betalen van de factuur naar gevraagd...). Pas bij 96000, volgend jaar dus, ben ik weer aan de beurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar tussen controleren en stellen zit niet zoveel verschil denk ik qua arbeidstijd? Vind het wel een dilemma, maar begreep dat de kleppen bij een 1200 gevoeliger zijn voor het uit speling raken (ander soort stel schroef bij de inlaat of iets dergelijks) dan een VTEC. Tuurlijk tis een Honda met een degelijk blok, maar je moet het misschien ook niet jinxen he. Vraag het aan tien VFR rijders en je krijgt tien andere antwoorden :schater:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat mijn dealer dezelfde redenering gemaakt heeft: eens gesteld op 48000, weer gerust voor 48000. Bij de controle op 24000 hoefden ze blijkbaar niet gesteld te worden. Qua factuur zie ik niet veel verschil, dus stellen zal niet echt veel extra werk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Toen ik mijn dikteplaatjes bestelde voor mijn VFR800 en even sprak met de zaakvoerder in België zei deze man

dat het controleren van de kleppen niet meer gedaan werd wegens te werkintensief maar als de

klant het echt wou het wel gedaan werd maar dan werd eerst de prijs besproken hiervan alsook het

risico wat er aan verbonden was bij het niet controleren.

 

  • Confused 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff ben blij dat ik het zelf gedaan heb. Beetje jammer zo'n slecht antwoord op Honda VOORGESCHREVEN onderhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...