Ga naar inhoud

Koplampen door verbinden


 Delen

Aanbevolen berichten

Harry, 

check je instructieboek even, als het goed is staat daar wel een stroomschema in. En anders, kijk welke koplamp 3 aansluitingen heeft, en welke er 2 heeft. De ontbrekende kun je dan doorverbinden. Bij een rc36/1 is dit een witte draad, zo uit mijn hoofd. 

 

als je echter je stuurschakelaars niet wilt opblazen, zou ik je adviseren om er een relais tussen te zetten. De originele schakelaars zijn niet berekend op het doorverbinden van de lampen, en op termijn brand je stuurschakelaar door....

 

groet’n,

 

tukker

Link naar reactie
Delen op andere sites

EFF17EEB-58CF-4BC0-834D-1F3A49EA8816.thumb.png.1f51eef922f3139f1cf0f80336e20829.png

vraag me toch af, in het schema, hierboven, staan toch echt twee relais’  , ben op vakantie adres niet in staat in real life te kijken en te meten, maar het lijkt erop dat het zonder extra relais moet (kunnen-) lopen. Ik ben normaliter gesproken ook relais extra gewend, bijv bij extra verstralers. ( bij mijn viffer branden ze beide, al vanaf dat ik em heb)

aangepast door Bas750
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig hier een Rc36II waar het licht ook is doorgelust .

 

koplamp.thumb.jpg.2e5ac1166dd72b507e8310aa153037d6.jpg

 

Geen extra relais of wat dan ook.....

 

Heb het zelf niet op mijn RC36II omdat ik het gewoon niet mooi vind.

1 brandende koplamp, gewoon old school.

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet ook niet dat die 2e koplamp niet bedoeld is als dimlicht en dus tegenliggers kan verblinden.

Er zijn modules te koop die de extra lamp op 70% sterkte laten branden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is allemaal in het verleden al eens uitgezocht. Er zijn versies met 1 en met 2 relais standaard gemonteerd. Toen ik de boel bij mijn RC36/II loshaalde vanwege problemen was er 1 relais en gewoon 1 draadje afgetakt om 2e lamp te laten branden. De linker schakelaar bleek stuk, waardoor 2x dimlicht en 2x grootlicht brandde bij de 'normale' stand van de schakelaars.  Althans dat trof ik aan toen ik de motor afhaalde bij de zaak waar hij de winter doorbracht.

Ze waren totaal perplex, want met 4 eenheden brandend wil geen motor meer goed starten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Ray zei:

Vergeet ook niet dat die 2e koplamp niet bedoeld is als dimlicht en dus tegenliggers kan verblinden.

Er zijn modules te koop die de extra lamp op 70% sterkte laten branden.

Dat vindt ik persoonlijk wat minder interessant..... ( ja ik weet het, verblinden etc...a sociaal) gaat mij er om dat ik goed zie en gezien word, daarbij, ik vindt het mooier. 
Misschien een sticky waar alles instaat omtrent dit onderwerp?

  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je ook snapt dat als je iemand verblind dat dat er juist toe kan leiden dat ze je aanrijden?

Daarbij als je het voor de "mooi" doet dat ziet het er ook beter uit als beide lamoen een beetje hetzelfde lichtbeeld geven, op 70% komt de kleur een stuk beter overeen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vindt dat er al zo weinig licht af komt.... ik rij veel woon -werk op de snelweg, door de -donkere- polder, er gaat eerder meer dan minder licht opkomen.(over verblinden gesproken; nieuwe koekblikken met led... die verblinden op de een of andere manier)

@dendrosorry, wilde je topic niet kapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bas750 er zijn verschillende versies van je vfr gebouwd. Een Italiaanse versie heeft standaard 2 relais en 2 brandende koplampen, met één stadslicht. Een Spaanse versie had weer 2 lampen die standaard brandt (met ook 2 relais) maar dan weer met 2 stadslichten in de koplamp. De Nederlandse versie heeft 1 standaard brandende lamp, met 1 relais. De Zwitserse versie had 1 koplamp (zonder kenmerkend stukje plastic tussen de lampbundels). Is dus afhankelijk welke versie je hebt, maar ze staan allemaal wel in het originele WPHB.

Moraal van dit verhaal; 2 lampen laten branden? Dan 2 relais monteren. Al het ander is gepruts, wat je op den (langere) duur je schakelaars gaat kosten... @blom0344 heeft hier ervaring mee, die had eerder dit jaar een storing (uit mijn hoofd) door doorgebrande schakelaars...

@Ray wat je zegt is correct (verblinden als je de huidige generatie dubbele koplampen doorlust), echter de Honda motorfietsen uit de 90er jaren hadden de lenzen van de koplampen zo geslepen, dat doorverbinden geen probleem was. Hoefde je maar 1 lens te maken als fabrikant voor de verschillende versies motoren en landspecifieke eisen. In de lampen zit ook gewoon 2 x een H4 lamp, die geen afwijkend of verblindend lichtbeeld geeft bij dimlicht. Beroemde voorbeelden van doorverbinden van de dubbele lampen zijnde vfr 750 (rc36) cbr 1000 f (sc24), st 1100 pan european (sc26) en de eerste gen. Fireblade’s (sc28/1)...

de huidige motoren kun je inderdaad doorlussen middels een module waardoor je 70% van het grootlicht laat meebranden, dit is echter puur een grootlicht en daardoor verblind je inderdaad je tegenligger...

 

groet’n,

 

Tukker

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak je GEEN illusie vwb "dan zien ze me beter"....

 

 

10 (2).jpg

Dubbele koplamp

LED DLRL's

Knippers als running lights

Oranje Fluo Schuberth C3

Geel Fluo Macna jack

 

 

 

 

En nog sloeg de tegenligger links af met zijn Citroen Picacco...

 

 

 

 

 

Modern Art??   Euh nee

 

 

 

IMAG5005.jpg 

aangepast door 748cc
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citroën Picasso heb ik ongeveer 12 jaar in gereden, totdat een idioot met een rode motor....... euh......nee, dat laatste is niet waar.

 

Zolang er nog auto's tegen afzetauto's van rijkswaterstaat rijden geloof ik ook niet zo in het nut van een extra lampje. En als het hinder oplevert voor medeweggebruikers vind ik het helemaal af te raden.

 

Op de (lig)fiets heb ik helemaal snel last van verkeerd afgestelde lamoen van anderen, daar ga ik binnenkort een oplossing voor aanschaffen. Iets met fight fire with fire....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me haast sterk dat een koplamp niet als dimlicht gebruik dient te worden, omdat bij alle VFR's over de hele wereld beide koplampen worden gebruikt als dimlicht, behalve in Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...