Ga naar inhoud

VFR1200F Stuurgedrag


Yor
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste mede liefhebbers,

 

Sinds kort ben ik in het bezit van een 1200F. Een fijne motor. Maar waar ik toch niet helemaal tevreden over ben. En met name het stuurgedrag. Ik vind de motor  zwaar en onzeker sturen. Over de rechtdoor stabiliteit geen klachten, dit gaat als of jeop rails rijdt. Voor de aankoop heb ik een proefrit gemaakt met deze motor. Het viel mij toen wel op. Maar met de gedachte dat ik op een vreemde motor reed en daar aan moest wennen heb ik dit naast mij neergelegd. In het verleden heb ik ook al eens op een 1200F gereden. Maar daar kan ik mij het stuurgedrag niet meer van herinneren. Als voorbeeld. Ik heb een VTEC gehad. Deze stuurde licht en trefzeker. Een rotonde was een lust om te nemen met deze motor. Erg makkelijk van het ene oor op het andere te leggen. Met de aantekening dat ik er andere clip-ons op had gezet. Maar met de originele was het sturen ook geen probleem. Zelfs mijn oude en logge ST1100 stuurt net zo licht en trefzeker als mijn oude VTEC. Ik denk zelfs dat ik mijzelf op mijn ST1100 mijzelf in de bochten de 1200F zoek rijd. Misschien ben ik nu appels met peren aan het vergelijken. Maar ik mag toch aannemen dat Honda een anno 2013 een messcherp sturende machine op de markt gebracht heeft. Die de generaties jongere ST1100 op stuurgedrag moet kunnen overklassen. Ik heb een nadere inspecties gedaan. Gekeken naar schades, voorwiel is oké, balhoofd is oké, voorvork lijkt oké te zijn, achter brug en achterwiel lijken recht en spelingsvrij te zijn. Ik ben geen expert en heb ook niet de middelen. Maar met een beetje verstand heb ik de genoemde inspecties uitgevoerd. Kom ik nu op de banden. Deze zijn relatief nieuw. Tonen slijtage maar zijn nog lang niet op. Er liggen Michelin Pilot Road 4 GT's op. Ook heb ik sinds kort een eigenbouw superbikestuur gemonteerd. De zithouding is enorm verbeterd en het sturen gaat wat makkelijker. Maar niet zo zoals je zou mogen verwachten. Ik verdenk de banden. Maar met een kwaliteit band als Michelin die zo ontzettend taai sturen vind ik raar. Maar voordat ik geld ga uitgeven voor een ander setje zou ik graag feedback willen van mede 1200F eigenaren. Zijn er mensen die die zich herkennen in dit verhaal ?

 

Ik hoor het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Yor,

 

Dat komt zeer bekend voor, ik had namelijk exact hetzelfde na mijn aankoop. Mijn ervaring is dat het voornamelijk met de instelling van de vering te maken heeft. De PR4's zouden geen enkel probleem mogen geven omdat het juist een zeer makkelijk sturende band is. Met name de standaard voorvork is waardeloos maar ook achter is het zoeken naar een compromis. Ik heb uiteindelijk een andere schokbreker gemonteerd en de vork grondig aangepast al ben ik daar nog niet helemaal klaar mee. Op mijn laatste trip in de Dolomieten heb ik heerlijk kunnen vegen en zelfs door de haarspelden liep hij met groot gemak. Je mag best een keertje komen proberen (Rotterdam), ik heb ook een SB stuur dus dat is goed vergelijken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Longjohn,

 

Dank je wel voor je reactie. Ik ben blij dat mijn probleem niet op zichzelf staand is. Maar het is toch vreemd dat motor als deze af fabriek zo taai en onzeker stuurt ?

Dit lees ik ook niet in de reviews op het internet.....

Zo'n inferieur merk is Honda nu ook weer niet dat ze met deze kwaliteit genoegen nemen. En ja, ik weet als je de vering gaat upgraden dat het zeker beter wordt.

Ik heb idd geprobeerd de achter schokbreker met de draaiknop te verstellen. Maar de draaiknop zit vast. Zit hier een handigheidje aan ? Bijvoorbeeld drukken of trekken en dan draaien ? Er is zo geen beweging in te krijgen. Ook niet voorzichtig met een tang er op …..

Op jou uitnodiging om te proberen wil ik graag ingaan ……..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banden banden banden. Niet dat het een echt bochtenwonder is.
De dag dat er een nieuw setje op gaat, lijkt het precies een veertje dat vrolijk naar links - rechts gaat met zelfs een tik van je pink.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zoals hij nu is werkelijk een superfiets wat sturen betreft. Ik rij ook een vfr800fi en een Pan1300 maar dat is geen vergelijk. Als mijn banden op beginnen te raken wordt hij wat overstuurd maar ik rij met de 1200 alleen bochten dus plat worden ze niet. De verstelling van de schokbreker is een euvel dat velen hebben (gehad), ze rotten vast. Uit elkaar halen, schoonmaken en voorzien van wat vet werkt prima. Ik PM mn nummer wel even, dan kunnen we wat afspreken als het ooit nog eens droog wordt :unsure:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd, ik heb me nooit echt verdiept in de ophanging van mijn motorfiets. Mijn filosofie: is pas mij aan aan de motor, de motor moet zich niet aanpassen aan mij. Dit wil niet zeggen dat ik niet diverse instellingen uitprobeer. Ik moet zeggen, zelfs met mijn 1200F is een "knee down" geen enkel probleem.

 

Ik moet wel zeggen dat de stuureigenschappen een stuk zijn verbeterd, sinds ik bij Johan ben geweest. Veel werd er niet veranderd: dikkere olie in de voorvork en er werd een conische balhoofdlager geplaatst. Voor de rest is alles nog standaard.

 

Wil je echt verbeteringen zou ik zeggen: neem contact op met mensen die er echt veel van weten en er dagelijks mee bezig zijn. Het forum staat vol van leden die een upgrade hebben uitgevoerd op hun VFR.

 

@Yor

Een geblokkeerde draaiknop is een gekend probleem bij Honda. Ook hier vind je heel veel informatie op het forum. Na 10 jaar nog altijd geen probleem bij mij. Er werd mij destijds wel de raad gegeven deze enkel te verstellen bij een koude motor. Ook reinig ik de achter schokbreker regelmatig. Voor mij doet WD 40 nog altijd wonderen.

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op de 1200f geen goede ervaringen met de MPR4. Al na 5000 km stuurde het voor geen meter meer. Probeer eens een Dunlop Roadsmart 3, die blijven bij mij tot op het eind relatief fijn sturen, al degraderen ze natuurlijk ook, maar veel minder. Ik heb indertijd ook meer dan 5 jaar ST1100 gereden en de 1200f hoort echt wel beter te sturen.

Of de draaiknop een probleem is hangt er van af in welke positie ze geblokkeerd is. Vorkolie is zeker ook belangrijk. Vaak wordt die niet/te laat vervangen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een paar aanpassingen aan de 1200F (Hyperpro set via AFS ) en een overstap naar de Dunlop roadsmart 3 ben ik geheel tevreden met de 1200.

Heb er wel een SB stuur op en een verhoogde ruit op maar als je je aanleert om geen druk op je stuur te geven en ook niet te strak vast te houden zal je zien dat hij alles doet wat jij wil.

 

PS als je achter demper het helemaal niet meer doet heb ik er hier nog een liggen die er 8000 km onder gezeten heeft bij de 1200 F (kan weg voor een zacht prijsje +/- 50 euro).

 

Gr Nico

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nico,

 

Dank je wel voor je bericht. Ik zal eerst een de achter schokbreker te lijf gaan en de draaiknop proberen te deblokkeren.

Mocht dit niet lukken dan wil ik mij wel tot jou wenden voor de schokbreker die jij aanbiedt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

ik onderschrijf de ervaringen van de anderen. Mijn ervaringen met Road 5 waren niet positief. Daarbij uiteindelijk voor andere banden (Road Smart 3) , Wilbers voorvorkvering en een 640 achtershock gekozen.  Heb nog wel wensen, maar kan er nu aardig vlot mee over de achteraf weggetjes mee komen.  

 

:Policeman:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als de meeste anderen hier verdenk ik de banden. De MPR4 stuurt wat zwaar, zeker als de achterband wat plat gesleten is. De GT-versie maakt het nog iets erger, al slijt deze wel minder snel plat af.
Dunlop Roadsmart 3 of Pirelli Angel GT2 maakt een wereld van verschil. Ook de Conti RoadAttack 3 doet het geweldig goed zolang hij nieuw is, maar de rijeigenschappen vallen snel tegen zodra hij plat slijt.

Vering is een verhaal apart. Zodra de verstelling weer gangbaar is zou je even langs een veringspecialist kunnen rijden zoals bijvoorbeeld Hyperpro in Werkendam of Alphen aan de Rijn. Zij stellen hem gratis voor je af, en geven advies over een mogelijke upgrade.
En je bent natuurlijk ook altijd bij mij welkom in Purmerend.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik begin ook de banden te verdenken. Mijn banden zijn nog prima. Er zit nog voor vele kilometers "vlees" op en zijn nog mooi rond. Zonde om er af te gooien. Maar zo is het ook niets. Maar de gedachte laat mij niet los, en ik lees dat hier ook, dat de 1200F toch niet zo een heel strak sturende motor is. Nogmaals, jammer van Honda. En normaal gesproken ben ik geen betere motorrijder dan mijn motoren, motoren zijn. Met de originele vering ben ik altijd goed bedeeld geweest. Dus als ik hem echt goed zou willen laten sturen dan een setje nieuwe banden en after market vering. Eerst maar eens de achter veer gangbaar maken. Vraag: is deze gangbaar te maken zonder uit te bouwen ? Kan de kruipolie ook zo op de "zere" plekken komen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, en heeft iemand ervaring met Bridgestone T31 banden op de 1200F. Misschien weer appels met peren vergelijken. Ik heb deze banden nu op mijn ST1100 en op mijn VTEC gehad. Echt een band naar mijn hart...……..

 

Ik hoor het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de vering alleen maar vervangen omdat de stelknop vast zat en een originele achterschokbreker nieuw duurder was dan Hyperpro rondom. Van het stuurgedrag met de originele vering was ik (70-75kg) best wel tevreden. Zelfs met de oude MPR3, maar niet met de MPR4. Om één of andere reden past die band niet op de 1200f. Na 6000 km heb ik ze eraf gegooid lang voor ze versleten waren. Nie wieder! Met een setje Dunlops doe ik nu 10.000-12.000 plezierkilometers. Met die Bridgestones heb ik geen ervaring. Op mijn Pan lagen indertijd Michelin Macadams... (in de jaren negentig).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De VFR1200F is volgens mij een uitstekend sturende motorfiets. Origineel (in 2010) afgeleverd met Dunlop banden. Deze reden erg goed, maar na 6000 km waren de banden versleten. Sindsdien rij ik op Bridgestone en nu zitten er T31 GT 's op. Ik heb er nu 155000 km op gereden en het is nog steeds een groot feest. De 1200F is geen lichte motorfiets, maar stuurt ook door krappere bochten (Stelvio, etc.) prima. Het is wel een beetje werken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...