Ga naar inhoud

Balhoofd krom?


crazy_tuner
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo leden

Al heel lang niks meer van me laten horen omdat ik 2 jaar geleden me VfR 800 vtec in de sloot terecht was gekomen en nu de motivatie gevonden heb om hem op te bouwen hij start nog wel

Gister complete voorvork gekocht aangezien de binnen poten behoorlijk krom zijn en de as die door de wielnaaf ook

Ga van het weekend de beide kroonplaten vervangen plus de balhoofdbuis en lagers

Dus nu de vraag als alles gemonteerd is hoe kan ik zien of de balhoofd krom is of testen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het op te meten en goed kijken naar vervormingen van het aluminium gescheurde lasnaden enz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als particulier is een goede inspectie vrijwel onmogelijk. Je kan helemaal niets zien qua schade, maar hij kan toch een paar graden scheef staan.
Ik zou hem even laten meten door een goed schadeherstelbedrijf. Dan weet je het zeker voordat je de boel weer afbouwt.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Google even op richten motorframe. Dan vind je vast n specialist bij jou in de buurt. Ik weet er alleen 1 bij Ede/Lunteren. Zelf geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-10-2020 om 10:17, AFS Motorparts zei:

Als particulier is een goede inspectie vrijwel onmogelijk. Je kan helemaal niets zien qua schade, maar hij kan toch een paar graden scheef staan.
Ik zou hem even laten meten door een goed schadeherstelbedrijf. Dan weet je het zeker voordat je de boel weer afbouwt.

Heb gevraagd bij motor poort zo een meting is best prijzig ze zijn hier ook een dag meebezig meestal als ze zo een meting uit willen voeren wordt de motor financieel totaal loos verklaart

Heb niks kunnen zien betreft schuren en de balhoofd as was ook nog recht 

Wel deze as plus de lagers en lager schalen vervangen plus de complete voorvork

Draait heel soepel 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je balhoofd zal minder snel krom zijn dan je t-stuk, dat is het sterkste gedeelte van het frame.

Als je je t-stuk plat op de vlakke grond zet en de 'buis' verlengt (met een goede rechte buis of lat) met kun je vaak met het oog al zien of deze nog recht is.

Zo werden vroeger (en wellicht nog steeds) auto's ook uitgelijnd, lange latten langs de auto en wat meten. Hoe langer de lat hoe makkelijker de afwijking af te lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het balhoofd zal inderdaad niet zo snel krom raken, dan moet je wel heel hard crashen.
Als het balhoofd een tik heeft gehad dan moet je dat vrij makkelijk kunnen zien rondom de lagers want dat is het zwakste deel waar tevens de meeste kracht op komt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Ray zei:

Het balhoofd zal inderdaad niet zo snel krom raken, dan moet je wel heel hard crashen.
Als het balhoofd een tik heeft gehad dan moet je dat vrij makkelijk kunnen zien rondom de lagers want dat is het zwakste deel waar tevens de meeste kracht op komt.

Lagers waren wel inderdaad gebroken

Waren kogellagers heb er nu conische lagers in zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Ray zei:

Waren de zittingen nog wel rond of waren ze duidelijk ovaal?

Je bedoelt de lagerschalen of de waar deze in gemonteerd zitten?

Als je de lager schalen bedoelt die waren rond maar deze wel vervangen vanwege nieuwe lagers

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zittingen zijn de behuizing van het balhoofd waar de buitenschaal in komt.

Lagers zijn keihard dus die breken best makkelijk onder de foute belasting.

Maar als de kracht zo groot was dat ook de behuizing vervormd is dan kan je je afvragen of de rest niet ook wat mee heeft gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De behuizingen waren gelukkig niet vervormd ook geen scheur gezien of afgebrokkeld heb die opgemeten of de diameters rondom hetzelfde waren

aangepast door MichelDB
Onnodige quote verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan toch gewoon meten of het overal dezelfde maat is, met een micrometer oid. Als de diameter 40 moet zijn moet het onder elke graad 40 zijn en weet je snel genoeg of het rond of ovaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de nieuwe lagers er weer met een mooie passing ingingen en aan de buitenkant van het balhoofd zijn er geen scheuren of vervormingen te zien of te voelen dan zal dit deel van het frame toch wel aannemelijk in orde zijn gebleven. Alle andere onderdelen hebben tenslotte al veel van de botsenergie opgevangen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/19/2020 at 7:38 AM, crazy_tuner said:

Lagers waren wel inderdaad gebroken

Waren kogellagers heb er nu conische lagers in zitten

Wat bedoel je met de "lagers waren gebroken"?
Bedoel je dat er kogeltjes waren gebroken?

Als je er niet mee naar een schadehersteller wilt gaan, dan zou ik hem verrekte goed inspecteren. Het is niet geheel zonder risico.....
En met schadehersteller bedoel ik dus NIET Motoport. Ga rechtstreeks naar degene die dit ook voor hun doet, dat scheelt je veel geld.
En zelf de motor deels of helemaal kaal aanleveren maakt ook veel verschil in prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...