Ga naar inhoud

VFR 1200F - achterrem remvloeistof vervangen lukt niet.


 Delen

Aanbevolen berichten

Blijkbaar bij anderen een gekend probleem, maar een echte oplossing vond ik (nog) niet.

Wat loopt er mis?

Aangezien ik een nieuwe set speed bleeders had aangeschaft, verving ik de oude met een nieuwe bij de achterrem. Vermoedelijk is er hierdoor lucht in de remleiding gekomen.

Normaal gezien kun je nadien de lucht er gewoon met de rempedaal uitdrukken.

Het viel me op dat ik totaal geen tegendruk kreeg in de rempedaal hoe hard ik ook pompte. Het rem reservoir, dat ik reeds wat had bijgevuld, liep zelfs over. De remvloeistof liep terug ipv naar de rem te gaan.

Zelfs met een vacuumpomp lukt het niet om de lucht uit / remvloeistof in de leiding te krijgen. Het enige wat ik na een tijd te horen krijg is een klik in de ABS modulator. Vermoedelijk loopt het daar fout, maar ik weet niet hoe ik het moet oplossen.

 

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer het eens met draaiende motor en ook de voorrem erbij gebruiken.
Geen idee hoe een ABS modulator werkt maar om 1 of andere reden vind ik dit een logisch probeersel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Ray, maar daar had ik ook al aan gedacht.

Eerst contact opgezet (met de hoop dat er iets zou geactiveerd worden in de ABS modulator).

Vervolgens de motor opgezet, zowel de remmen vooraan als achteraan geactiveerd. Niets dus.

Het enige wat ik mogelijk nog kan proberen, is het voorwiel versnellen, zodat het ABS lichtje uitgaat.

 

Ik heb het vermoeden dat de modulator als een soort klep werkt, waarbij ik nog geen manier heb gevonden om deze te activeren. Tussen de modulator en het reservoir lijkt de remvloeistof terug te lopen naar het reservoir. Het kan gewoon niet onder druk worden gezet door te pompen met de voetrem. Tussen de modulator en de achterrem lijkt er nog enkel lucht in de leiding te zitten. De vacuumpomp komt onder druk, maar er komt niks uit de leiding, geen lucht noch remvloeistof.

 

PS. Komt er geen oplossing, gaat ik eens proberen om "omgekeerd" te werken. Met een grote syringe remvloeistof opzuigen, en deze via de nippel in de remleiding inspuiten.

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kleine tips:

Links voor al eerst proberen te ontluchten? Volgens mij middelste cilinder.

Juiste volgorde rem indrukken, ontluchtnippel klein stukje open, ontluchtnippel dicht, langzaam rem loslaten.

Staat je reservoir goed horizontaal?

Zuigen je nieuwe bleeders geen valse lucht?

Met een vacuumpomp moet je de deksel op het reservoir doen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee wat er fout is gelopen. Het is vermoedelijk al de vijfde keer dat ik dit doe zonder problemen. Ook het vervangen van de nippels gaf in het verleden geen problemen.

 

Vaste procedure.

 

Vooraan rechts.

Vooraan links.

Vooraan links (gecombineerd remsysteem)

Achteraan.

 

Het is blijkbaar een veelvuldig voorkomend probleem. De procedures die ik vond zijn wel omslachtig (6de Gen), waarbij zelfs de remmen moeten gedemonteerd worden. Er moet een eenvoudiger manier zijn. Maar welke?

@JooST

vacuumpomp brengt leiding onder vacuum, maar er gebeurt niks. Geen valse lucht.

 

https://vfrworld.com/threads/diy-bleeding-linked-brakes-w-abs-the-ultimate-guide.38112/

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb vanavond gewoon hetzelfde meegemaakt, alleen dan op een Shadow.

Achterrem na 1 pompje gewoon helemaal lam. Geen ABS op dit ding, geen combined, dus dat kan het niet zijn. 

Zeer nette motor, geen vervuiling in de remvloeistof, ontluchtnippel brandschoon.

Kan alleen nog de remcilinder zijn, van de week maar eens uit elkaar halen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen nog altijd wachtende op een paar onderdelen, voor het geval ik één van de leidingen moet loskoppelen. Leveringen lopen hier duidelijk in het honderd. Dus nog niet verder gedaan.

Een paar vaststellingen:

- het is onmogelijk om druk op te bouwen met de voetrem. Vermoedelijk verhindert de aanwezige lucht dat de remvloeistof kan worden aangezogen.

- volgens handleiding 6de gen heeft de linker voorrem ook een soort van reservoir (weet niet of dit ook voor 7de gen opgaat)

- het is duidelijk dat vacuum trekken niet lukt, zowel vooraan als achteraan (vermoedelijk zit het ABS systeem hiervoor iets tussen - soort van klep?)

Gaat reverse bleeding niet, moet ik een andere oplossing zoeken. Mogelijk is er ergens nog een verborgen nippel, die niet in de handleiding staat.

Wil dit absoluut zelf oplossen...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...