Ga naar inhoud

Remschijven en remblokken


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik denk als je een goede fabrikant hebt van aftermarket remmen zit je denk ik altijd wel goed. 

 

Ik had kromme schijven dus heb er 2jr geleden EBC schijven én remblokken op gezet, bevallen me zeer goed, aftermarket schijven hebben vaak een iets beter wrijvings coefficient maar zijn daardoor wel gevoeliger voor roesten. 

 

Ik heb de Road/track day remblokken erbij, vind ze erg prettig, remmen koud vergelijkbaar met 'standaard' maar zodra er een beetje temperatuur in komt...... Ankert als een gek, en heel goed te doceren. 

 

Dus uit je verhaal begrijp ik dat ze nog niet op zijn, maar als je ook een verbeterde remwerking zoekt is het wel de moeite waard 👍

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, BlackVfr zei:

maar als je ook een verbeterde remwerking zoekt is het wel de moeite waard

Gezien de leeftijd van de motor win je daar meer door verse (en bij voorkeur staalomvlochten) remslangen te plaatsen en eventueel andere remblokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik niet weten Ray, ik heb alleen ervaren wat bij mij het verschil was, na standaard blokken, brembo gesinterde, en ferrodo gesinterde blokken op de standaard schijven...... Over te stappen op de EBC schijven met bijpassende blokken. 

 

Aan de remleidingen heb ik niets veranderd 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slangen worden op den duur zacht en dan gaan ze als een ballon werken. De druk gaat dan een heel stuk minder richting de zuigers omdat er veel verloren gaat in het uitzetten van de slangen.
Ik heb het over de slangen en niet over de leidingen (leidingen zijn hard) :39:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover het de rubber delen van een remslang betreft worden deze door leeftijd alleen maar harder en gaan uiteindelijk scheuren door droogte.

Ze worden dan ook verre van een ballon, helemaal al niet omdat er een canvas mantel in zit die de druk moet weerstaan.

Zelf als zouden ze opzwellen onder druk dan nog verliest het systeem geen kracht hierdoor, want de wet van Pascal is heel duidelijk. " Een druk die wordt uitgeoefend op een vloeistof die zich in een geheel gevuld en gesloten vat bevindt, zal zich onverminderd in alle richtingen voortplanten."

In het ergste geval zal een remhendel of pedaal wat sponzig aanvoelen.

VFRikus

 

aangepast door VFRikus
  • Thanks 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, BlackVfr said:

Ik heb de Road/track day remblokken erbij, vind ze erg prettig, remmen koud vergelijkbaar met 'standaard' maar zodra er een beetje temperatuur in komt...... Ankert als een gek, en heel goed te doceren. 

Dus uit je verhaal begrijp ik dat ze nog niet op zijn, maar als je ook een verbeterde remwerking zoekt is het wel de moeite waard 👍

 

Heb je een product nummer of zo die ik op kan zoeken. Vindt het wel interessant voor als ik ze uiteindelijk moet vervangen :)

 

20 hours ago, Ray said:

Gezien de leeftijd van de motor win je daar meer door verse (en bij voorkeur staalomvlochten) remslangen te plaatsen en eventueel andere remblokken.

had al een check uitgevoerd, remleidingen voelen nog redelijk stijf, wellicht dat ze al een keer zijn vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn geen remleidingen, maar remslangen. Ik mag toch open dat je niet dat broodje aap verhaal gelooft dat oude slangen opzwellen en dat je ze kan testen door er in te knijpen?

Ik ben al vierendertig jaar APK 2 keurmeester en er is maar een norm om een remslang te beoordelen en dat is door middel van buigen kijken of er droogte scheurtjes is zitten.

Zolang er bij die test onderin die scheurtjes geen geen canvas te zien is betekend dit goedkeur. Bij zichtbaar canvas moet ik een slang afkeuren, maar RDW heeft ooit laten weten dat op dit moment een slang nog dezelfde druk aan kan als toen hij nieuw was. Dat dit het moment van afkeur is heeft de volgende twee redenen: het is een duidelijk en heel hard moment (je ziet canvas, of je ziet het niet) en de tweede is: vanaf het zichtbaar zijn staat het canvas, en dat is de sterke laag van een slang, bloot aan vocht en kan daar door aangetast worden.

VFRikus

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

excuus had ik miss duidelijker moeten antwoorden. Heb alle slangen (waar ik bij kon) geinspecteerd, en dus ook grondig gekeken naar scheurtjes. Ze zijn stijf, schoon, droog en zonder scheurtjes. :)

 

 

aangepast door Arno71
Volledig quoten van voorgaande reactie is overbodig en daarom verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, VFRikus zei:

In het ergste geval zal een remhendel of pedaal wat sponzig aanvoelen.

Pascal kan de Theorie wel op orde hebben maar volgens mij is de oorzaak van het "sponzig" zijn toch echt een gevolg van het niet meer rechtlijnig zijn van de verplaatsing van de remvloeistof. Misschien dat je bij het woord "ballon" meteen denkt aan duidelijk zichtbare zwellingen want dat zal alleen bij schade aan het canvas gebeuren en dat heb ik bij remslangen nog niet gezien maar wel bij hydrauliekslangen (wat remslangen eigenlijk ook zijn) en luchtslangen.
Feit is dat bij een sponzige rem het remvermogen afneemt of op z'n minst minder controleerbaar wordt en daarbij minder effectief met dus alsnog minder remvermogen.
Het is ook niet voor niets dat staalomvlochten slangen een beter remgevoel geven al denk ik dat de geringere diameter daar misschien ook een aandeel in heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wet van pascal is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. 

Ik ben het met je eens dat staal omvlochten slangen een beter remgevoel geven. In feite veranderd er helemaal niets door, want de feiten liggen vast in de oppervlakte in vierkante cm. van de rempomp en dezelfde oppervlakte van de gezamenlijke remcilinders.

VFRikus

https://cvdduikclub.be/index.php/side-wat/theoretisch/duikfysica/227-de-wet-van-pascal

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn RC24 deed een setje stalen remslangen wonderen met het remmen, het sponzige gevoel was eruit, de remslangen zagen er prima uit ook met buigen geen scheuren oid maar ze waren meer dan 30 jaar oud en dat is gewoon niet goed meer. Dat zal tzt bij de oudere vfr'en ook het gevaal gaan zijn. Je ziet er niks aan maar het remgevoel is een stuk minder.

 

Ik vroeg aan de Honda dealer hier in de buurt of de slangen deden scheuren bij Honda, ze zeiden dat ze daar geen last van hadden maar dat de slangen wel minder werden na x jaren. Bij mijn auto heb ik de remslangen al 2x vervangen vanwege droogtescheuren. Iedere keer toen er nieuwe slangen onder zaten merkte ik wel dat de remmen iets bijteriger/directer waren dan voorheen, volkomen logisch ook natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is anders, de remvloeistof was een half jaar oud en het remmen was gewoon echt nog steeds ruk, Het directe/bijterige gevoel wat ik had nadat de nieuwe remleidingen gemonteerd waren was totaal nieuw voor mij, de fiets voelde nu weer enigszins aan als zijnde een wat moderne fiets met betere remmen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een algemeen bekend iets dat staalomvlochten remslang een beter/directer rem gevoel geeft, daarintegen ben ik wel met VFRikus eens dat een oude remslang eerder harder dan zachter wordt naarmate hij ouder wordt, een rubbere slang zal onder druk altijd wat uitzetten, ook met canvas mantel en dat zal ongetwijfeld minder zijn bij de omvlochten leiding, ook die heeft neem ik aan in het rubber een canvas mantel. 

 

 

overigens werken we in de installatie techniek wel degelijk met de term flexibele leidingen, een rubbere leiding wordt dan wel weer slang genoemd, net zoals een elektra buis een buis is en als hij bedraad is een leiding wordt genoemd. 

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...