Ga naar inhoud

VFR800fi anniversery


Smartline
 Delen

Aanbevolen berichten

IK heb een vraag voor de kenner.

 

Bestaan er  VFR800fi's anniversery van 2001? Dus met Hiss, kat etc.?....  of betekent dat dat als er zoiets dergelijks te koop staat fake is... en dus waarschijnlijk met schadeonderdelen opgeknapt is.

 

Ben benieuwd naar de reacties.

 

gr.  Erwin.

aangepast door Arno71
Topic verplaatst naar juiste rubriek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, maar je aanname is wel weer schokkend.

Je weet half niet wat sommige mensen uitgeven om een motor naar hun wens/smaak aan te passen. Complete sets kuipdelen worden gewoon nieuw besteld, velgen op maat gemaakt, custom spuitwerk wat de dagwaarde van een motorfiets met gemak 2x van betaald kan worden etc. etc. 

 

Maar verder welkom hier Edwin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, er bestaat geen 2001 Anni.
Een Anniversary is alleen in 2000 geleverd maar vanaf 2000 heeft de 800Fi HISS.
Dat hij als 2001 wordt aangeboden is zeer waarschijnlijk weer eens de standaard fout die mensen maken door de datum eerste tenaamstelling als bouwjaar op te geven. Mensen trappen er zelf ook graag in dus dealers geven ook maar wat graag die datum op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Factory Anniversary model

Anniversary VFR For 1999 Honda produced several models in special 'Anniversary' colours. The VFR was given the red & silver paintscheme which was meant to reflect the amazing 1960's racing machines (go to the classics page to see a photo of Mike Hailwood's 6-cylinder 250).

However, the impression of the chunky VFR in this colourscheme is not one that is pleasing on the eye - in my opinion it looks like a panel mismatch after a crash. The image shown here is a promotional photo taken from a Honda UK brochure. There is another photo of this model taken at the 2009 Wistanstow Classic Bike Show.

 

 

 

 

Op marktplaats staan weldegelijk 2001 modellen data's kloppen wel via ovi rdw eerste afgifte kenteken

aangepast door klein
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is er ook 1 alleen deze zijn wel heel erg weinig te vinden

 

50th Anniversary RS Performance VFR

In 1998 Honda unveiled Limited Editions of four models - the VFR, CBR600FW, CBR900RR-W Fireblade and VTR1000 Firestorm. The CBRs had some engine mods (hotter cams and different carbs) and came with Akrapovic full race exhaust systems. The bikes were prepared by RS Performance, who produced the Fireblade Evo (see the Fireblade page for more info). Just 50 VFR800s, retailing for £1,000 more than the standard VFR800FiW, had the following standard equipment:
  • Harris adjustable rear sets
  • Harris carbon fibre hugger
  • Carbon Fibre petrol Tank cap and surround
  • Carbon Fibre top yoke cover with numbered plaque
  • Black powder coated wheels
  • Remus Grand Prix high-level exhaust
  • Proflex fully adjustable race shock
  • Paintwork by Dream Machine (though quality is not as good as Hondas O/E)

 

VFR008.jpg.13daa2641e0eefb9bbf76902779f53eb.jpg

 

VFR077.jpg.c42273ce661350952955b12c272fa7f1.jpgvfr006.jpg.b154b9c455457e3ad64bcf04f6b89efb.jpg

 

vfr009.jpg.da236c11a6d3388b6668031757257614.jpg

 

 
 
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder enige veronderstellingen te maken of conclusies te trekken kan ik je wel vertellen dat de anniversary een modeljaar 1999 VFR800fi is. Dus met condoomspiegels, zonder HISS. De katalysator zat toen al op bepaalde uitvoeringen zoals de Duitse, niet in NL of BE.

Weet wel dat de 800 modeljaar 2000 op heel wat punten verbeterd werd en sowieso de betere versie is, los van de kleur of de leeftijd van het kuipwerk.

Je koopt een motor van 20 jaar oud, dus ja, die heeft al een hele historiek. Mij lijkt het het beste om hem op zijn huidige toestand te beoordelen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Check de identificatiesticker onder het zadel en je weet precies welk bouwjaar dit is. Of anders check je framenummer, kun je ook uithalen welk BOUWjaar de VFR is gehaald. (Volgens mij wel een draadje hier ergens die het uitleg welk cijfer je moet hebben van het framenummer..)

 

Ben het overigens met @Ray eens dat eerste tenaamstelling en bouwjaar verschillende begrippen zijn, en dat jaar van productie hét belangrijkste is (O.a. Bestellen van onderdelen bij je dealer), een overjarig gekochte fiets is alleen belangrijk voor de eerste bezitter (financieel voordeel).

 

Ben het ook met @JooST eens dat het voorbarig is om zo’n conclusie te trekken. Ja, er wordt veel geknoeid met motorfietsen, maar de gemiddelde leeftijd van motoren in Nederland is 22 jaar oud. Dat bereik je niet met afgetrapte schadefietsen alleen, wat ik ermee te zeggen is dat motorrijders juist extra zuinig zijn op hun ‘baby’. Zelf heb ik bijv. Ruim 3k geïnvesteerd (en de teller loopt nog op) in een fiets (vfr rc36/1)  met een handelswaarde van 1K. Gek? Ja, maar ik heb er wel een 99,9% originele fiets voor, die staat te blinken in de verwarmde schuur....

 

overigens de laatste serie die @klein aanhaalt, is een kleine serie die speciaal voor GB is gemaakt door (de officiële importeur van Honda in Engeland) HondaGB. Die fietsen kom je hier niet snel tegen, maar als je er een spot heb je ook een pareltje. Zelfde geldt overigens voor een 2014 versie van een (tiger)fireblade. Daar was een oplage van 300 van gemaakt, ook door HondaGB. Zeldzaam en dus al snel te verwarren met een “schadebak” door een een niet getraind oog...

 

Ook @knalselder zijn verhaal raakt hout. Verdiep je vooraf in een model (niet als je dus al bij de motor staat), gebruik de tip die ik geschreven heb, en je weet tenminste het bouwjaar. Algehele staat zegt veel, maar het zijn de kleine (onafgewerkte of ruw bewerkte) puntjes die het hem doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Ray zei:

Nee, er bestaat geen 2001 Anni.
Een Anniversary is alleen in 2000 geleverd maar vanaf 2000 heeft de 800Fi HISS.
Dat hij als 2001 wordt aangeboden is zeer waarschijnlijk weer eens de standaard fout die mensen maken door de datum eerste tenaamstelling als bouwjaar op te geven. Mensen trappen er zelf ook graag in dus dealers geven ook maar wat graag die datum op.

OK dan is de conclusie dus dat een aangeboden anniversery met HISS niet origineel is. Dat zegt natuurlijk niets over de staat van de fiets. Het verschil tussen tenaamstelling en bouwjaar is natuurlijk altijd een dingetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Smartline zei:

OK dan is de conclusie dus dat een aangeboden anniversery met HISS niet origineel is

Nee, dat zeg ik niet.
Ik zeg alleen dat er geen 2001 Anniversary bestaat maar dan moet je daar niet meteen stoppen met lezen.
De grootste kans is dat het niet om een 2001 fiets gaat maar een gewone originele 2000 Anniversary die in 2001 op kenteken is gekomen.

Om 1 of andere reden denken veel mensen dat als ze een motor een jaar later op kenteken zetten dat ze een haar jongere motor (of auto) hebben maar hij is nog steeds op dezelfde datum van de productieband gerold.
Het werkt vaak wel omdat er ook veel alleen maar naar de datum eerste tenaamstelling gekeken want dat kan je op de papieren of bij de RDW direct zien maar voor het werkelijke bouwjaar moet je weten waar je moet kijken of hoe je een framenummer ontcijferd.
Het is dan alleen de vraag wie je voor de gek houdt maar meestal is het jezelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed interpreteer kan een anniversary uitvoering dus zowiso een HISS aan boord hebben, en mogelijk een katalisator als hij ooit geïmporteerd is uit een van onze buurlanden. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hij heeft niet mogelijk HISS maar HEEFT HISS omdat dit vanaf 2000 de standaard is en de Anni een 2000 model is.

Zit er geen HISS op dan is het een oudere met ander kuipwerk.

  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray, zaai nu niet weer verwarring. De anniversary is een 1999 model, dus zonder HiSS en met condoomspiegels en het oude lettertype op de tellers. De juiste uitleg is hierboven al gegeven en je kan deze kenmerken ook duidelijk zien op foto's van de oorspronkelijke anniversary.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps... Ik was er zeker van dat het 2000 was.

Sorry... Dan blijft alleen de optie overjarig model over maar niet als er HISS op zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anniversary kuipwerk op een recentere motor. Niet meer of minder. Waarom en wanneer, daar kan je over speculeren tot je een ons weegt, maar alleen ėėn van de vorige eigenaars kent de waarheid.

Als de motor technisch en optisch in goede staat is, zou ik me er niet te veel van aantrekken en vooral blij zijn dat je de latere, verbeterde versie van de 800fi hebt.

Ik veronderstel dat jaarlijks een bepaald percentage van het motorenpark (kuip)schade oploopt. Stel, conservatief gerekend, dat het om 3% gaat, dan heb je bij een motor van 20 jaar oud al snel 50% kans dat het kuipwerk minstens deels hersteld of vervangen werd. Maar of dat dan erg is?

Tot slot, als de sticker met de kleurcode onder het zadel nog aanwezig is, kan je de oorspronkelijke kleur achterhalen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...