Ga naar inhoud

carburatie-probleem VFR750f RC24-2 (88-89)


Wubbes
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste allen,

 

Onlangs heeft mijn vader een RC24-2 (bouwjaar 88/89) volledig opgeknapt. Ook motorisch is deze helemaal nagelopen: nieuwe olie/filter/bougies, kleppen gesteld en de carbs gesynchroniseerd, de carbs zijn ook helemaal gereinigd. Nieuwe pakkingen en nieuwe inlaatrubbers. Gek genoeg krijgen we hem niet lekker aan het lopen.

Starten op de choke gaat prima, maar dan wil hij niet overnemen naar versneld stationair. Op de choke blijven lopen gaat ook slecht, je krijgt het idee dat hij dan toch te veel brandstof krijgt en stil valt. Starten lukt dan wel weer (moeizaam). 

Na enkele minuten is de motor enigszins warm, dan loopt hij wel goed.

Momenteel wordt de brandstofpomp / relais nagekeken, want die tikt. Zou dit de oorzaak van het probleem kunnen zijn?

Alle tips zijn welkom!

 

Wubbes

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou tóch zeggen dat het carb-gerelateerd is....

Weet je zeker dat alle kanaaltjes en sproeiers doorgeblazen en schoon zijn..?

aangepast door VFRPascal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil je best een keer helpen met het nakijken, moet je alleen wel even naar Sliedrecht komen rijden :wing:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-11-2020 om 11:55, Wubbes zei:

Beste allen,

 

Onlangs heeft mijn vader een RC24-2 (bouwjaar 88/89) volledig opgeknapt. Ook motorisch is deze helemaal nagelopen: nieuwe olie/filter/bougies, kleppen gesteld en de carbs gesynchroniseerd, de carbs zijn ook helemaal gereinigd. Nieuwe pakkingen en nieuwe inlaatrubbers. Gek genoeg krijgen we hem niet lekker aan het lopen.

Starten op de choke gaat prima, maar dan wil hij niet overnemen naar versneld stationair. Op de choke blijven lopen gaat ook slecht, je krijgt het idee dat hij dan toch te veel brandstof krijgt en stil valt. Starten lukt dan wel weer (moeizaam). 

Na enkele minuten is de motor enigszins warm, dan loopt hij wel goed.

Momenteel wordt de brandstofpomp / relais nagekeken, want die tikt. Zou dit de oorzaak van het probleem kunnen zijn?

Alle tips zijn welkom!

 

Wubbes

 

Bij het reinigen wil nog wel eens corrosie ontstaan, op plekken waar je het niet verwacht, ik heb daardoor een keer gehad, dat de vlotternaalden bleven hangen. Oorzaak oppervlakkige corrosie in de boring waar ze inzitten. De oppervlakte was stroef geworden. Ze gingen niet of nauwelijks open. Remedie, carbs demonteren en het metaal in de boring polijsten. Ik heb dat gedaan, met wattenstaafjes en stahlfix een heel fijn polijstmiddel voor rvs. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allen voor de reacties zover.

 

Op 13-11-2020 om 18:46, VFRPascal zei:

Ik zou tóch zeggen dat het carb-gerelateerd is....

Weet je zeker dat alle kanaaltjes en sproeiers doorgeblazen en schoon zijn..?

Kanaaltjes zijn schoongeblazen, (stationair) sproeiers zijn nieuw.

 

Op 14-11-2020 om 13:01, RoelNL zei:

Ik wil je best een keer helpen met het nakijken, moet je alleen wel even naar Sliedrecht komen rijden :wing:

Houden we ons voor aanbevolen, indien we er niet uitkomen. Wordt een mooi ritje, de motor staat namelijk in Friesland.

 

Op 15-11-2020 om 23:49, vroembert zei:

Bij het reinigen wil nog wel eens corrosie ontstaan, op plekken waar je het niet verwacht, ik heb daardoor een keer gehad, dat de vlotternaalden bleven hangen. Oorzaak oppervlakkige corrosie in de boring waar ze inzitten. De oppervlakte was stroef geworden. Ze gingen niet of nauwelijks open. Remedie, carbs demonteren en het metaal in de boring polijsten. Ik heb dat gedaan, met wattenstaafjes en stahlfix een heel fijn polijstmiddel voor rvs. 

Daar denk je in eerste instantie niet aan, maar dank voor de tip!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel, we houden ons aanbevolen. Er zijn nog wat zaken welke we eerst zelf nog willen uitzoeken / uitsluiten (valse lucht aanzuigen bijvoorbeeld).

Daarnaast: Honda heeft een mooi ontluchtingssysteem voor zijn benzinetank bedacht, maar bij ons werkt het m.i. niet. Er is een aparte buis gemaakt, die uitmondt aan de onderkant van de tank. Via de binnenkant is de andere kant verbonden met bovenkant tank in de opening onder de tankdop, maar wel buiten de dop, dus moet er nog een opening zijn vanuit de tank via de dop naar de buitenzijde van de dop. Blaas ik door de benzinekraan met gesloten dop, dan zie ik, dat er ontlucht wordt via het sleutelgat boven op de dop. Als je het klepje boven het sleutelgat dichtklapt, is er helemaal geen ontluchting meer. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Vraag: waar zit de opening in de benzinedop naar de buitenkant? Of zit ik fout te denken? Het probleem van matig lopen is hier overigens niet mee opgelost.
 
Wubbes

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet en net gekeken heb bij mijn rc24 zit er in de tankdop alleen een benzine lekleiding die zorgt dat je gemorste benzine bij het tanken kan afvoeren naar de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere benzinetank heeft een verbinding met de buitenlucht. Tegenwoordig via een actief koolfilter, maar hij is er nog wel degelijk.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens deze zit waarschijnlijk verwerkt in de tankdop waar je de sleutel insteekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TS heeft het over een RC24, die valt niet onder de term "tegenwoordig" :wink_smile:

Niet dat je die term gebruikt maar zou prima in je zin passen.

aangepast door Ray
autocorrectie corrigeren
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...