Ga naar inhoud

Li-ion 12v accu. Wel of niet doen?


 Delen

Aanbevolen berichten

Het lijkt erop dat mijn accu zijn beste tijd heeft gedaan. Het starten na een paar weken stil staan gaat een stuk moeizamer dan een tijd geleden.

Nu heb ik altijd voorgenomen om bij vervanging de accu te vervangen voor een Li-Ion. Ik heb dit bij de dealer voorgelegd (ze verkopen ook Li-Ion accu's).

 

Het kan volgens hun wel maar ze raden het niet aan om te doen. Hun reden komt overeen met het vraagteken dat ik zelf ook heb.

 

Overal lees je dat je een Li-ion niet kan laden met een reguliere acculader. Je moet daarvoor een speciale Li-Ion lader hebben.

De motorfiets wordt nog vaak geleverd met een traditionele accu. Ik mag er dus vanuit gaan dat het laadsysteem van de motorfiets zelf, gemaakt is voor deze traditionele accu's en niet voor Li-Ion accu's. Li-Ion accu worden blijkbaar wel geladen met het laadsysteem van de motorfiets. Maar is dit niet schadelijk?

 

Hoe zit dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een nieuwe accu nodig heb dan komt er een LiFePo4 accu in, dat is een Lithium Ijzerfosfaat accu. Dezelfde voordelen maar minder nadelen maar wel een stuk duurder.
Deze is chemisch wel stabiel in tegenstelling tot een Lithium Ion die bij doorboren of andere beschadiging kan ontploffen en is niet gevoelig voor diepontladen wat bij motorfietsen nummer 1 is van het defect raken van de accu.
Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat zo'n accu een speciale lader nodig heeft maar wel met het standaard laadsysteem van de motor werkt, al wordt er aangeraden gebruik te maken van een mosfet regelaar i.p.v. de standaard SR. Deze zit als ik het goed heb al standaard in de meeste moderne motorfietsen maar volgens mij nog niet in de VFR.
De dealer is misschien bang om met de standaard accu's te blijven zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle moderne (grote) accusystemen hebben een battery management system, deels voor het optimaliseren van de laad en ontlaadcycli (en dus de levensduur) en deels ter voorkoming van thermal runaway.

 

Als je een klein vermogen gebruikt om te laden, zoals bijvoorbeeld met de sr van een motor en ontlaad met een kleine afnemer zal het risico op thermal runaway gering zijn. Dat ook kleine systemen fout kunnen gaan heeft Samsung met de galaxy s8 reeds bewezen.....

 

Op zich lijkt het risico me beperkt, maar ik zie ook niet echt voordelen. Mijn motor houdt dus een "gewone" accu. De huidige gaat al 5 jaar en 66k km mee.

Gewichtvoordeel interessert me ook niet, zeker niet bij de agrarische bouw van de vfr. 😉

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er dus wel een lifepo4 in zitten. 
 

 

Eerst een moderne mosfetregelaar geplaatst, functioneerd prima, maar................. regelt op een hogere spanning af, bedoeld voor onderhoudsvrije accu’s. Die zijn voor een rc24 niet te vinden, althans, past niet in de accubak. De open accu’s worden drooggekookt en elk seizoen een accu gaat in de papieren lopen. 
 

 

De lifepo4 accu ontlaad niet of nauwelijks, dus hoeft niet aan de oplader. Opladen met de slimme moderne motoraccu laders mag niet, maar wel met een ouderwetse domme lader. De accu heeft zelf electronica, die het laden regelt. 
Verbluffend hoeveel startkracht er uit zo’n klein blokje komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, voodoo zei:

 Dat ook kleine systemen fout kunnen gaan heeft Samsung met de galaxy s8 reeds bewezen.....

Was de Note 8 niet de S8 [emoji1][emoji1]

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 

aangepast door crossrunner
quote ingekort.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toevallig vanmiddag een acculader bij de lidl meegenomen, voornamelijk voor de accu voor m'n elektrische buitenboordmotor, maar je kan er alle accu's van 20-200ah mee laden. 

 

Zit toevallig net de handleiding te lezen maar daar staat ook inderdaad in dat je er geen lithium ion accu's mee kan laden. 

Is ook een 'slimme' electronische lader 

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens ga ik hier de mist in (ligt vermoedelijk aan mij).

Zoek ik op LiFePo4 ( Lithium Ijzerfosfaat accu), waar Ray over spreekt, dan vind ik deze terug als zeer prijzige batterijen (soms + 2000€).

Zoek ik op LiFePo4 motorfiets accu, dan vind ik deze enkel terug als Li-ion batterij met LiFePo4 technologie. Deze worden verkocht aan redelijk "normale" batterij prijzen.

Er is dus degelijk een verschil: namelijk een LiFePo4 batterij en een batterij met LiFePo4 technologie (blijft een Li-Ion).

Ondanks mijn zoektocht vond ik geen "echte" LiFePo4 batterij voor een motorfiets.

Wat mis ik?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Ray zei:

Voor een LiFePo4 zoor in de motor moet je rond de €200 tellen, vrijwel alles eronder is stiekem toch Li-ion.

In de beschrijving van die conrad accu staat toch dat dit een "Hoogwaardig LiIon Powerbloc" is.

In die tweede link staan wel echte LiFePo4 accu's maar die zijn door de lage maximale stroomafgifte onbruikbaar voor in de motorfiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-11-2020 om 18:43, Athome zei:

 

Overal lees je dat je een Li-ion niet kan laden met een reguliere acculader. Je moet daarvoor een speciale Li-Ion lader hebben.

De motorfiets wordt nog vaak geleverd met een traditionele accu. Ik mag er dus vanuit gaan dat het laadsysteem van de motorfiets zelf, gemaakt is voor deze traditionele accu's en niet voor Li-Ion accu's. Li-Ion accu worden blijkbaar wel geladen met het laadsysteem van de motorfiets. Maar is dit niet schadelijk?

 

Hoe zit dit?

Ofwel jij hebt jouw dealer niet helemaal goed begrepen, ofwel hij weet zelf niet hoe het werkt......

Een Lithium-Ion accu kan je wel degelijk laden met een normale acculader, dat is geen enkel probleem.
Wat NIET werkt is een druppellader of onderhoudslader. Als je die wil gebruiken, dan heb je inderdaad een speciale versie nodig voor Li-Ion (en die zijn nu niet zo duur meer).
Waarom niet? En waarom wel met een normale acculader?
De reden is simpel. Een normale acculader geeft gewoon een redelijk constante stroombron, net als jouw laadsysteem dat doet. Ofwel, hij blijft laden, ook als de accu vol of zelfs leeg is.
Een druppel- of onderhoudslader meet wat er gebeurd tijdens het laden. Zit er een Li-Ionaccu aan de lader, dan meet hij een waarde die niet klopt, en slaat hij af.
Dat is ook de reden dat je een diep-ontladen accu niet meer tot leven krijgt met een druppellader. Ik zet er dan een simpele lader op die de accu snel laadt, en daarna een gestuurde onderhoudslader voor de rest.

Een Li-Ion laden met een gewone lader, een snellader of met de motorfiets is NIET schadelijk. Daar zijn ze namelijk gewoon voor gemaakt.....

aangepast door crossrunner
quote ingekort.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, VFRFlanders zei:

Of simpel gezegd: een batterij met LiFePo4 technologie is boerenbedrog. 
De enige echte LiFePo4 batterij is Lithium Ijzerfosfaat
 accu. 


 

Ik ben er eens ingedoken, het toch wel degelijk om dezelfde soort batterijen, alleen is er een patenten dispuut gaande, met waarschijnlijk als gevolg, dat een deel van de fabrikanten ze geen LiFePo4 noemt om onder patent schendingen uit te komen.  De prijzen zijn flink aan het dalen, mijn accu is inmiddels 90 euro goedkoper, dan vorig jaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag inderdaad ook dat een Shido Li-ion accu net zo duur is als vervangende traditionele Yuasa accu. Ik was ook in de veronderstelling dat Li-ion accu's een stuk duurder waren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was er ook ingedoken (best een boeiend topic).

LiFePo4 of LFP is een soort Li-Ion accu op basis van  (Li)lithium - (FE)Ijzer - (Po4)fosfaat. Het werd door John Goodenough  in 1996 ontwikkeld aan de Universiteit van Texas. Zie Wiki...

Zoals je zegt, LiFePo4 technologie voor Li-Ion batterijen heeft dus vermoedelijk te maken met patenten. Bij de meeste vermeldingen "technologie" krijg je wel geen uitsluitsel of het wel degelijk LFP's zijn. Je krijgt namelijk geen uitsluitsel over Li-ion samenstelling (het staat er niet uitdrukkelijk vermeld). Je kan dus enkel voorgaan over wat men vermeldt, dit in tegenstelling tot de (patent) LFP's.

 

 

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...