Ga naar inhoud

Alles wat je wou vragen over DCT - How To.


Paske
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste forumeden.


Mede doordat ik reeds een kleine 10 jaar DCT rijder ben (1e en 2e generatie VFR1200F DCT), 

en ik her en der vragen krijg wat DCT doet of is, en hoe je DCT kan of moet rijden, wat de voor- en nadelen zijn enz....
Besluit ik deze topic te openen. 
Het doel is niet om DCT te laten afkraken door diegenen welke er geen fluit aan vinden,

maar om mensen met interesse of beginnend zijn in het DCT rijden een leidraad en tips te geven.

Ik ben ook niet 100% van de jaartallen, gegevens en cijfers op de hoogte alsook niet van de nieuwste generatie DCT, dus aanvullen of verbeteren mag gerust.

1e generatie DCT 2009 - 2012 
2e generatie DCT 2012 - 201?
3e generatie DCT 20

 

Tav de moderatoren: ik denk dat dit hier correct staat, mocht het niet het geval zijn mag u het in het juiste onderdeel van dit forum plaatsen.

aangepast door Paske
  • Like 5
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van m'n veelvoorkomende zinnen bij gesprekken mbt DCT op oa rondritten is :

Een uurtje rondsnorren met een DCT van bij de dealer zal je er niet toe besluiten om de overstap te maken.
Je hebt enorm veel verstoring van het motorrijden, doordat je alles niet weet te vinden of geen idee hebt wat het doet.
Mijn ervaring is als doorwinterde rijder, dat dit 6 maand tot één jaar in beslag neemt om alles te leren begrijpen / voelen / bedienen.
Eenmaal je dit onder de knie hebt......niks dan fun op een tweetal zaken na : je kan niet meer doseren met je koppeling en eens flink luid tussengas geven gaat ook niet meer want dan zit je in het uitstalraam bij de bakker.

Wat heeft DCT, wat doet het en hoe bedien je het? 

 

Bediening aan handvat rechterzijde; 

 

VFR1200_DCT_6402.jpg

 

Functie 1 : Net zoals bij elk andere motor : Startknop.

Waarbij motor steeds in de neutrale stand zal komen te staan.
Motor valt ook stil als men bij stilstand met draaiende motor de zijstandaard uitklapt indien men nog in Drive mode of Sport mode staat , net als bij elke andere motor (het geval zou moeten zijn).

Functie 2 : Keuzeschakelaar om na het starten waar hij steeds in neutraal staat, te kiezen of je In Drive mode of Sport mode wil gaan rijden.
Het naar Drive mode of Sport mode schakelen na het starten, lukt enkel als de zijstandaard ingeklapt is. (Iets waar je als beginnend DCT rijder wel met af te rekenen zal krijgen)
Tijdens het rijden is deze knop ook bedienbaar, om te wisselen tussen Drive mode naar Sport mode of omgekeerd.

Steeds naar dezelfde zijde (dikste gedeelte van de knop links) drukken volstaat om hem te laten wisselen tussen Drive mode of Sport mode en dit zonder onderbreking.
Zolang je drukt zal hij maw steeds wisselen tussen beide modi. De geselecteerde mode verschijnt tevens op het display.
Tijdens het rijden kan je niet naar neutraal schakelen, daarvoor moet de motor stil staan. Daarvoor moet je wel op het rechter gedeelte van de knop drukken waar de N op staat.
De Drive mode of Sport mode maakt geen verschil in het geleverde vermogen.
De CPU gaat In Drive mode de motor zo snel als mogelijk laten opschakelen. 
Hierbij zal bij normaal aanzetten, de motor reeds in 6e versnelling liggen bij +/- 65 km/u.
In Sport mode zal de CPU de versnellingen zo lang mogelijk aanhouden en dit bij een hoog / hoger toerental.


Functie 3 : De keuze tussen Automaat en Manueel rijden.
Automaat (dit is de selectie waar hij reeds zal in staan bij het starten) : hier ga je dus de CPU al het werk laten doen in de mode welke je gekozen hebt (Drive mode of Sport mode)
Manueel : hier ga je dus rijden dmv de flippers aan het linker handvat (te zien op volgende foto punt 4 en 5).
Tijdens het rijden kan men steeds deze knop bedienen, waarbij hij bij elke klik wisselt tussen beide modi.
Het grote verschil tussen de 1e generatie DCT en de daaropvolgende generaties DCT is volgende:
wanneer men bij de 1e generatie DCT in Automaat mode reed en men schakelde dmv de flippers op of af (n° 4 - 5 op onderstaande foto) dan bleef de motor in Manuele mode staan.
Men moest dus als men dat wou, terug met knop 3 naar Automaat gaan overschakelen.
De 2e en daaropvolgende generaties, doen dit niet.
Zij schakelen dus wel op of af als je in het toelaatbare toerental van de CPU zit, maar de motor blijft in z'n Automaat mode.

 

Bediening aan handvat linkerzijde;

 

mandos-luces-2.thumb.jpg.c1b64aa95932a9ca46f6bc76535937ca.jpg

 

Functie 4 : Door middel van de wijsvinger opschakelen in Drive mode of Sport mode.
Hier beslist de CPU of het toerental niet te laag ligt om het opschakelen te laten plaatsvinden (afhankelijk van de gekozen D of S stand).

 

mandos-luces-1.thumb.jpg.54279968656e4b222158a591171abd30.jpg

 

Functie 5 : Door middel van de duim omlaag schakelen in Drive mode of Sport mode.
Ook hier beslist de CPU of het toerental niet te hoog ligt om het omlaag schakelen te laten plaatsvinden (afhankelijk van de gekozen D of S stand).
Heel handig om op de motor af te remmen met een klik.

Ongeacht in welke versnelling of rijmodus (Drive mode of Sport mode) men ook zit,
bij stilstand schakelt de automaat steeds terug naar 1e versnelling.
Voor de rest.....gas geven, remmen en genieten.
Een echte snorfiets maw, :coolsmiley: 

aangepast door Paske
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip voor stadsverkeer : 
bij normale ritten als je in een niet sportieve modus bent (lazy Sunday's ) zal men op snelwegen en secundaire wegen steeds in Drive mode blijven.
Evenwel als men in de stad komt waar er stapvoets verkeer is, kan de automaat in Drive mode zeer besluiteloos of onrustig overkomen.
Dit omdat hij vanuit z'n PCU geprogrammeerd is om zo snel mogelijk op te schakelen (ligt dan reeds bij +/- 65 km/u in 6e versnelling )
De automaat ligt in de Drive mode nu steeds te twijfelen tussen bv 1e - 2e - 3e versnelling wat een vrij luid klakkend geluid geeft.
Dit lost men eenvoudig op, door :
A: naar manueel over te schakelen.
B: naar Sport Mode over te schakelen (persoonlijk voor mij de beste methode)

aangepast door Paske
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat steeds schakelen lijkt mij in sommige gevallen wel hinderlijk inderdaad. 

Ik rijd in de auto al enige jaren automaat, volvo v40 2.0t met 5 bak, bevalt me prima moet ik zeggen, en ik ben wel sportieve rijder. 

 

Vorig jaar zomer heb ik een weekje in een bmw 520i station gereden, prachtige wagen zeg! nieuwste type met 8 versn automaat. 

Binnen wegen en provinciaal reed het perfect maar ik merkte op de snelweg dat ik me begon te ergeren aan het constant schakelen van de automaat, iedere keer als je iets gas bij geeft gaat de bak 1 of 2 verzetten terug, dus steeds als je even afremt voor een linksrijder en weer gas geeft......, ook als je maar een beetje gas bij geeft, mijn volvo doet dit alleen wanneer ik serieus vermogen ga vragen, maar ook als hij gewoon in z'n 5 blijft trekt de motor zeer fatsoenlijk...

 

Zo denk ik toch soms nieuw is niet altijd beter, ik loste dit ook op door hem dan maar op manual te zetten en met de flippers te schakelen 

 

Dus aan de ene kant lijkt dat dtc me heel relaxed, andere kant ook weer niet 

 

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

@BlackVfr best begrijpelijk, daar die BMW over 8 versnellingen beschikt.
Een lichte variatie in toerental is blijkbaar reeds voldoende om hem er één te laten downshiften.
Volgens mij heeft die BMW ook wel een sportievere rijmodus, waardoor je dit euvel zou kunnen uitschakelen.
Dit zal natuurlijk wel resulteren in een hoger verbruik.
Maar bij de VFR tovert dit enkel een glimlach op m'n gezicht 

                                                                       En btw.....er is er ééntje jarig dit jaar ..........

:pompom:   :pompom:  https://www.honda-motor-magazine.eu/hmm-35-nl/10-jaar-honda-dct-duplicate/    :pompom:   :pompom:

 

 

Een terugkerend grapje op oa een meeting is te stellen dat je deze nacht het slachtoffer geworden bent van dieven.
Hierbij vraag je om even te komen zien naar je motor en toon je, dat je koppelingshendel en de schakelpedaal verdwenen zijn.
Nu kennen velen reeds het begrip DCT, maar 10 jaar geleden was het echt lachen geblazen.

Ook raak ik met regelmaat met oudere motorrijders aan de praat, die heel sterk interesse vertonen in het DCT gebeuren tgv medische klachten.

Vooral het herhaaldelijk moeten inknijpen en gedoseerd lossen van de koppelingshendel levert problemen op bij lange(re) ritten.
Zelfs die hards en de normaal onvermurwbare HD freaks, die anders het motorrijden zouden dienen stop te zetten blijken hier wel een oplossing in te zien.

 

aangepast door Paske
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

DCT is heerlijk, de VFR1200F gereden met de 1ste gen (35k) en de VFR1200X gereden met de 2de gen (125k)

 

Qua betrouwbaarheid dus 160.000 km DCT gereden zonder een probleem.  (een s/w probleem bij de eerste gen, maar dat bleek uiteindelijk veroorzaakt door de dealer die toen nog niet precies e.e.a. wist. Was ook makkelijk te resetten. Geen echt probleem, alles reed ok maar de D en S branden allebei :) )

 

Ik zou ook niet meer zonder de automaat willen rijden, eenmaal aangewend heerlijk.

 

btw: mijn BMW heeft ook een 8 trap automaat maar ik stoor me er niet aan, die ZF schakelt heerlijk soepel en ook die kan in manueel. De 7 & 8 zijn volgens mij echt voor zuiniger rijden -> lage toeren.

Dat doet de DCT ook soepel schakelen, zeker wanneer de motor warm is, koude motor geeft iets meer schakel gevoel.

Met duo heb je dus geen last van helmpje tikken :)

Ook heel veel file gereden, dan switch je naar manueel en tik tussen de 2 en 3 op auto laten staan is ook hier opschakelen en dat wil je niet. 

Ging volledig automatisch uiteindelijk, hè file remmen er tussen en ik zat al manueel, alles went blijkbaar, file lost op, hop weer in auto.

 

Qua automaat staat Honda denk ik wel bovenaan, dit vind je gewoon niet bij andere merken.

Gewoon top :thumpup:

 

Mijn EV rijd dan weer anders die heeft geen versnellingen niet te vergelijken. Doet er hier verder ook niet toe.

Wil je een automaat op een motor dan is DCT de keuze.  (en inderdaad niet iedereen wil een automaat, dat snap ik ook)

 

Volgens mij gaat Honda hem op steeds meer modellen aanbieden, dat zegt al genoeg. 

 

aanvulling: de harde klak bij het inschakelen en het in de 1 zetten is bewust zo geprogrammeerd werd mij verteld door de dealer. Dat kon ook heel soepel, maar is een soort reminder dat de motor nu echt in de versnelling staat. Bij manuele bakken is dat eigenlijk hetzelfde.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-12-2020 om 18:25, Paske zei:

@BlackVfr best begrijpelijk, daar die BMW over 8 versnellingen beschikt.
Een lichte variatie in toerental is blijkbaar reeds voldoende om hem er één te laten downshiften.
Volgens mij heeft die BMW ook wel een sportievere rijmodus, waardoor je dit euvel zou kunnen uitschakelen.

 

Haha, nee niet echt dan blijft hij wel langer hangen voor hij opschakelt, maar verder maakt 't niet echt uit voor het terug schakelen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Afrika Twin van 2016 heeft ook DCT versnellingsbak. Deze heeft 3 sport standen naast de D stand. Die schakel je in door wat langer op de D-toets te drukken en wordt achtereenvolgens de volgende sport stand ingeschakeld. Die sport standen schakelen elk bij een iets hoger toerental over. Dus iedere maal een iets sportievere beleving.
Al met al ben ik zeer tevreden met de werking.
Met VFRiendelijke groeten
L Coudert

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@L Coudert hey, leuk om weten.
Had hier totaal geen weet van. Zou dit enkel zo bij de Africa Twin zijn? 


Deze extra features (waar ik het bestaan niet van wist) heb ik daarnet ook gevonden: 


Een andere opvallend kenmerk van de DCT is de detectie van de hellingshoek. Hier wordt het schakelpatroon aangepast op basis van de hellingshoek, zodat er te allen tijde een optimale controle is. Een nieuw kenmerk van de Africa Twin is de bochtendetectie van de DCT. Als de IMU vaststelt dat de motor in een bocht is, past het systeem subtiel het schakelprogramma aan met het oog op de meest natuurlijk aanvoelende versnellingswissels.


Bron https://www.motorfreaks.nl/artikel/reportages/motoren/nader-bekeken-2020-honda-crf1100l-africa-twin/dct/39810/artikel.html

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht zelfs dat de nieuwste versie DCT ook "merkt" of je omhoog of omlaag aan het rijden bent.

De nieuwe Rebel 1100 (2021) krijgt ook de beschikking over DCT) ( https://powersports.honda.com/street/cruiser/rebel-1100/ )

Zelf rij ik bijna alleen in de "S" stand en ben er vooral blij mee bij filerijden en het het wegrijden bij verkeerslichten (wanneer je naar voren bent gepiept :) )

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/5/2020 at 12:27 PM, Paske said:

Een andere opvallend kenmerk van de DCT is de detectie van de hellingshoek. Hier wordt het schakelpatroon aangepast op basis van de hellingshoek, zodat er te allen tijde een optimale controle is. Een nieuw kenmerk van de Africa Twin is de bochtendetectie van de DCT. Als de IMU vaststelt dat de motor in een bocht is, past het systeem subtiel het schakelprogramma aan met het oog op de meest natuurlijk aanvoelende versnellingswissels.

Dat zou mooi zijn.
Precies dit is voor mij de belangrijkste reden geweest om niet blij te zijn met DCT. Hij schakelde mij te vaak op verkeerde momenten onder forse hellingshoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-12-2020 om 17:55, BlackVfr zei:

Dat steeds schakelen lijkt mij in sommige gevallen wel hinderlijk inderdaad. 

Ik rijd in de auto al enige jaren automaat, volvo v40 2.0t met 5 bak, bevalt me prima moet ik zeggen, en ik ben wel sportieve rijder. 

 

Vorig jaar zomer heb ik een weekje in een bmw 520i station gereden, prachtige wagen zeg! nieuwste type met 8 versn automaat. 

Binnen wegen en provinciaal reed het perfect maar ik merkte op de snelweg dat ik me begon te ergeren aan het constant schakelen van de automaat, iedere keer als je iets gas bij geeft gaat de bak 1 of 2 verzetten terug, dus steeds als je even afremt voor een linksrijder en weer gas geeft......, ook als je maar een beetje gas bij geeft, mijn volvo doet dit alleen wanneer ik serieus vermogen ga vragen, maar ook als hij gewoon in z'n 5 blijft trekt de motor zeer fatsoenlijk...

 

Zo denk ik toch soms nieuw is niet altijd beter, ik loste dit ook op door hem dan maar op manual te zetten en met de flippers te schakelen 

 

Dus aan de ene kant lijkt dat dtc me heel relaxed, andere kant ook weer niet 

 

tikje off-topic: ik rij een Toyota hybride met CVT maar die schakelt echt naadloos ongeacht het vermogen wat je vraagt! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doet die BMW opzich ook, en ik blijf me af en toe verbazen over de automaat in m'n v40, die ondanks z'n leeftijd van bijna 19 jaar soepeler schakelt dan sommige nieuwe auto's. 

Maar ik vind vooral het wisselende toerental wat erbjj komt kijken heel hinderlijk op een gegeven moment 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Op 4-12-2020 om 20:45, L Coudert zei:

Mijn Afrika Twin van 2016 heeft ook DCT versnellingsbak. Deze heeft 3 sport standen naast de D stand.

Ja die heb ik ook, maar dan BJ 2017. Echt super fijn rijden, al was het even wennen voor mij. (De eerste beste keer dat je moet stoppen grijp je in het niets naar je koppeling...). Grote voordelen van de DCT vind ik dan ook (naast de zitpositie van de Africa Twin):

1. Geen pijn meer in de monnikkapspier van het bedienen van de koppeling

2. Superfijn bij zeer langzaam stads verkeer. kan zonder problemen 2 km p/uur rijden zonder geschokt of wat dan ook

3. last-wissel is minimaal

4. meer aandacht voor je omgeving, zeker in druk verkeer

5. meerdere sportstanden (D gebruik ik eigenlijk niet) er is er altijd wel een voor handen voor jouw voorkeuren

 

Nadeel tot nu toe vind ik echter dan het terugschakelen in bijvoorbeeld haarspeld bochten wat onverwachts kan plaatsvinden. Daarom gebruik ik in dat soort situaties de manual functie.

 

Ander weetje wat ik opgedaan heb op Facebook: manoeuvreren met de motor (naast of op de motor) schijnt lichter te gaan als je de motor laat draaien en N selecteert (dus ook lichter dan met de motor uit). Heb het echter nog niet gecheckt.

Kortom, ik ben heel tevreden en wil eigenlijk niets anders meer dan DCT....:beer: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...