Ga naar inhoud

VFR 800 '99 Nieuwe uitlaat of "nieuwe" VFR?


GregVFR800
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo mede VFR verslaafden 🙂

 

Ik ben de trotse eigenaar van een rode VFR800 van 1999 🙂 Omdat ik er toch het hele jaar mee doorrij en een tijdje geen garage had, is nu mijn uitlaat (voorbochten en collector) aan vervanging toe. Daarnaast is mijne VFR natuurlijk niet meer zo blinkend als velen...

 

Nu heb ik een vraag voor jullie:

 

* Wat koop ik best? Een tweedehands uitlaat (compleet, 450 €) of beter een vervang uitlaatsysteem (Akrapovic, of dergelijke, 350€) ? Graag wat raad. Ik ben zelf niet zo'n handige Harry, dus dit laten doen kost me toch in totaal bijna 1000 € (uitlaat + werkuren)

* Ik overweeg dan gewoon een super goed onderhouden VFR (bwj 1999-2000) terug te kopen voor 1500-2000 € (50000-90000 km) en de mijne bij te houden voor stukken of verkopen aan een motorecup (500€ wel maar voor gekregen). Beter idee? 

* Misschien is er iemand hier die mij wil helpen (tegen betaling) om tweedehand/vervang uitlaat te plaatsten, dan leer ik wat bij 🙂

 

Alvast bedankt voor de tips, ideekes of raad! 

 

Greg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou beginnen de boutjes van de uitlaatbochten en de bout onder het blok in te spuiten met kruipolie. Als die vast gerot zijn is de kans groot dat ze afbreken bij het losdraaien. Dan wordt het vervangen een hele klus.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

een kompleet systeem.  bochten en demper koop je niet voor 350.  echt niet.

 

Overigens is het plaatsen niet zo lastig als die boutjes/tapeindjes maar mee werken zoals gemeld

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt heel erg van de staat van de VFR af of het verstandig is om een stevige investering te doen voor een uitlaat. Ik zou inderdaad eerst tweedehands proberen te vinden. Soms vindt je een goed exemplaar.

En begin inderdaad maar vast met royaal inspuiten van de moeren/bouten met een goede kruip-olie (geen WD40 dat is daar niet geschikt voor). Paar dagen laten inwerken is een goed plan. 

 

Een andere VFR kan natuurlijk ook. Maar financieel is dat alleen interessant als je de motor in onderdelen gaat verkopen. Daar moet je de tijd en ruimte voor hebben. En enig technisch inzicht om netjes te demonteren. Als geheel van de hand doen kan natuurlijk ook, maar dat zal minder opbrengen is mijn ervaring. Dus dan zul je toch wat dieper in de buidel moeten tasten. 

 

Misschien een klus voor de sleuteldag? (Maar de eerstvolgende laat nog wel een paar maanden op zich wachten.)

aangepast door Eric
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede originele demper vind je voor € 50-60,=. Losse bochten zijn ook te koop (kijk ff bij Boonstra Parts).

Soms kom je een goed bruikbare complete collector tegen (ja toch @Eric ^_^) maar vaak niet.

Zelf heb ik een tweedehands RVS collector op de kop kunnen tikken. Beetje geduld en beetje mazzel moet je hebben.

Demonteren en monteren is goed te doen, met een beetje technische hulp zeker. Vooral de achterste 2 cilinders zijn niet echt makkelijk.

Ik weet niet wat de huidige staat van je uitlaat is en of het nog ff kan wachten. Als je tijd hebt om te zoeken dan zou ik dat doen.

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een 800Fi heb ik nog een hele nette uitlaatdemper liggen. nog geen 25K mee gereden.

Gewoon effe komen ophalen !:thumpup:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je van plan bent om de motor nog langere tijd te houden zou ik de investering maken voor een RVS bochtenwerk.

Een tweedehands systeem heeft over het algemeen net zoveel roest na 20 jaar, en anders als je het hele jaar doorrijd komt die roest vanzelf weer snel genoeg terug.

Als je toch gaat sleutelen aan de motor..........

 

Een RVS bochten systeem rechtstreeks uit Engeland kost je ongeveer €250,- Word hij op je stoep afgeleverd.

 

RVS systeem VFR800 RC46

 

Er onder zetten is heel goed zelf te doen, zeker als je wat geld wilt overhouden. Er is genoeg informatie op dit forum te vinden en anders kun je hier aan legio kundige mensen vragen hoe en wat.

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt mhiam !

 

kan je mij wijzen waar het demonteren/monteren van uitlaat VFR ergens staat op de forum?  Ik zag geen specifieke rubriek voor uitlaten, Voornaamste is goed weten wat er allemaal af moet om alles los en terug vast te maken en waar op te letten 😉

 

Heeft er iemand hier het werkplaatsenhandboek van VFR 1998-2001 misschien? 

 

Thx

 

Greg

aangepast door Arno71
typo gecorrigeerd
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het klusje op een 36-1 gedaan en later voor een forum lid op een 36-2.  Helaas heb ik geen sleutelplek .

 

Wat moet er los.  ga eens op je kont naast de motor zitten.  Alles wat je zicht op de bochten wegneemt moet er af.   Valt dus wel mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het dit jaar gedaan. Originele set eraf en tweedehands RVS set erop. Beide kuipdelen links en rechts eraf. Hitteschild eraf. Kan lastig zijn, want meestal draait er wel een inbus mee. Je maakt het jezelf vele malen prettiger als het achterwiel eruit is. Al vaak gezegd: met kruipolie de moeren en draadeinden goed inspuiten en laten inwerken, geduld is alles. 1 kapotte of afgebroken tapeind en je hebt uren extra werk te pakken. Nieuwe koperen pakkingen uiteraard. Ik heb voor de zekerheid ook nieuwe moeren besteld en gebruikt. De collector zit ook met een lange bout onder het blok vast. Zit vaak vastgeroest.

7476E3BD-5DC1-4E55-B7CC-F0CB37BD57D5.jpeg

aangepast door Case
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Greg,

Wij hebben van die sleuteldagen waar heel veel duidelijk wordt v.w.b. het sleutelen aan de VFR, maar of je nog zolang wilt wachten is de vraag, volgend jaar 6 maart in Delft is er weer een, erg gezellig ook altijd. 

 

Als PR manager van onze mooie club mag ik je de voordelen en mogelijkheden laten lezen die je hebt mocht je lid willen worden,

na forumlid kan je n.l. ook nog VFROC lid worden. Hieronder lees je hoe dat gaat en ook hoe je op de sleuteldagen komt.

 

 

We kennen als VFR Ownersclub Nederland (VFROC) forumactiviteiten en clubactiviteiten.

FORUMACTIVITEITEN

Voor de forumactiviteiten hoef je geen clublid te zijn. Ieder jaar zijn er drie sleuteldagen: twee in Delft en één in Gasselternijveen (Drenthe).

Die sleuteldagen zijn forumactiviteiten waarbij forum- en clubleden elkaar treffen. Je kunt in een overdekte en verwarmde hal je motor onderhouden/poetsen (wel zelf gereedschap/poetsspullen meenemen), gratis hamburgers eten en koffie thee/frisdrank drinken. Het is dus een gezellige ‘meet en greet’. Je kunt ook gewoon komen kijken en wat van motortechniek leren terwijl anderen bezig zijn. Alle sleuteldagen staan altijd bij ‘De VFR’ - ‘Techniek ’- ‘Algemeen’ op het forum.

ALLE activiteiten van de VFROC vind je op de homepage (website) bij de button VFROC Algemeen – Activiteitenkalender, maar dat had je misschien al ontdekt.

Daar staan de forum- én de clubactiviteiten.

CLUBACTIVITEITEN

Als je wilt deelnemen aan alle clubactiviteiten moet je clublid worden. Daar zijn weliswaar wat kosten aan verbonden (die staan op de site vermeld) maar je krijgt bij iedere clubrit gratis koffie en gebak op het verzamelpunt. Dus als je een paar ritten meerijdt, is het lidmaatschap uiteindelijk gratis. Andere voordelen van een clublidmaatschap vind je op www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=21495 Dus onderaan de streep biedt een clublidmaatschap je voordeel, maar ook heel veel plezier en gezelligheid. Als je CLUBlid bent kun je ook mee met de buitenlandweekenden die we ieder jaar weer organiseren. Zie: VFROC ALGEMEEN – ACTIVITEITENKALENDER. Als je een VFR hebt en een keer zonder kosten wilt meerijden met een clubrit: dat kan altijd. Stuur dan even een mail naar toercommissie@vfroc.nl en geef daarin aan welke rit je voorkeur heeft. Dan kun je na de rit beslissen of je wel of geen clublid wilt worden.

Hoe dan ook, heel veel plezier en veilige kilometers toegewenst.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...