Ga naar inhoud

verschil RC46 1998-99 en 2000-01?


GregVFR800
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, 

 

wat zijn de pros/cons om een 2000-01 model te kopen tegenover 1998-99 RC46? Wat zijn de grote verschillen behalve de katalysator en bv sleuitelherkenning? Enig verschil in prestaties? 

 

Daarnaast, wat denken jullie van deze prijs? RC46 VFR800 van 2000, met 33.000 km (heeft altijd binnengestaan en nooit in regen gereden), laser uitlaat voor 2500 €?  Tegenover een 1999 VFR800 met 53.000 km met duidelijke woon-werk verkeer slijtage vooor 1700€

 

bedankt !

 

Greg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou lekker voor die gene met minder km's gaan. 

Woon/werk motoren hebben over het algemeen meer regen gezien, iets wat altijd nadelig is voor lagers ed. 

 

Km stand op zich is geen probleem, houd er wel rekening mee dat bij 24k en 48k een grote beurt met stellen van kleppen nodig is, heeft de motor met 55k die beurt wel gehad of hikt de huidige eigenaar tegen de kosten aan en heeft hij nog even doorgereden? 

 

Ik rijd zelf een 98er dik tevreden mee, heb hem al 7/8 Jr. 

Ik heb voor de aankoop ook met een 2000 model met laser gereden, destijds voelde mijn 98er sneller met z'n open rino racing uitlaat, later heb ik zelf een laser duo tech gemonteerd toen kwam ik er achter dat m'n vfr ondanks minder geluid (en de snelheid minder leek) aanzienlijk sneller was geworden, zeker vanaf ongeveer 180km/h naar z'n top. 

Bij mij viel de 2000 fiets toen af vanwege de kleur, had ik hem toen maar wel gekocht die van mij bleek achteraf een schade motor te zijn.... 

 

Dus een laser uitlaat is een leuke modificatie 

 

Dus als ik mocht kiezen aan de hand van deze gegevens, altijd de 2000, die extra aanschaf ga je vrijwel zeker besparen op onderhoud tov de woon-werkverkeer fiets 

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, BlackVfr zei:

Zou lekker voor die gene met minder km's gaan. 

Woon/werk motoren hebben over het algemeen meer regen gezien, iets wat altijd nadelig is voor lagers ed. 

Maar die hebben doorgaans ook beter onderhoud gehad omdat men er van op aan moet kunnen.

Bij motoren met weinig kilometers loop je het risico op onvoorziene kosten door uitgedroogde rubbers en andere stilstandperikelen.

 

Een motor met met kilometers is ook met waarschijnlijk een eerlijke motor want er is momenteel veel te doen over teruggedraaide tellers omdat de consument veel te panisch is voor een paar kilometers meer.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar dacht ik dus ook aan, maar de 2000 motor ziet er wel heel proper uit en is altijd binnen geweest.  Wat denken jullie van de prijs 2500€? 

 

Greg

aangepast door MichelDB
Overbodige quote verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Ray zei:

Maar die hebben doorgaans ook beter onderhoud gehad omdat men er van op aan moet kunnen.

Bij motoren met weinig kilometers loop je het risico op onvoorziene kosten door uitgedroogde rubbers en andere stilstandperikelen.

 

Een motor met met kilometers is ook met waarschijnlijk een eerlijke motor want er is momenteel veel te doen over teruggedraaide tellers omdat de consument veel te panisch is voor een paar kilometers meer.

Ik kijk daar toch heel anders tegenaan, ken zat woon werk rijders die 't geen flikkert interesseert, ja dat ding krijgt z'n beurten maar verder moet de dealer 't maar uitzoeken hun moet gewoon rijden.... 

 

Terwijl je regelmatig pareltjes voorbij ziet komen die inderdaad weinig gereden hebben en bijna nieuwstaat zijn.... De kwaliteit van Honda's en het rubber is redelijk subliem te noemen, die vergaan echt niet van het binnen staan. 

 

Ik zou deels met je verhaal mee gaan als je een exemplaar zou benoemen met slechts 1000/5000km op de klok maar een met 33k is gewoon ingereden alleen weinig gebruikt en goed opgeslagen, in mijn ogen dan ook 9 Vd 10 keer een betere koop met dit prijsverschil. 

Laten we wel reëel zijn, er zit 20k verschil in, het kan net zo goed zijn dat de laatste eigenaar die 20k er in 1 of 2 jaar op gezet heeft en dat de motor daarvoor ook amper gereden heeft. 

Ik denk dat deze vlag vooral op gaat bij motoren van een paar jaar oud. 

 

@ts voor een nette met 33k is de prijs denk ik wel oké hoor, en je kan misschien nog wat onderhandelen.

Ik kreeg vorig jaar bij schade ook nog uitgekeerd obv 2500, - euro dagwaarde, en die van mij heeft 67k gelopen en is van 98

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag landgenoot. Ik heb zowel een 2000 als een 98 gehad en ik zou om diverse redenen altijd voor de 2000 gaan: soepeler (en daardoor lijkt hij misschien trager, maar is het definitief niet) en véél zuiniger (20-25% minder verbruik). De koppeling gaat ook veel lichter wat in druk verkeer een groot verschil in comfort maakt. Daarnaast heb je nog diverse verbeteringen zoals de betere spiegels (zonder condoom) en de HISS startbeveiliging. De katalysator was voor België en NL ook nieuw, maar in andere landen had je ook van de eerste generatie al 800fi met katalysator (maar een rudimentairder systeem). Tot slot was er ook een ander, wat zakelijker lettertype op de teller."

Waarom ik alle verschillen hier opsom? Omdat ik op basis van de foto's helemaal niet kan opmaken dat het om een "échte" 2000 gaat in de advertentie. Hij heeft weliswaar de nieuwere spiegels, maar die werden ook heel vaak achteraf op de oudere modellen gemonteerd. Ik zie daarentegen geen HECS-sticker op het kontje. Dus je zal toch echt moeten controleren of er HISS opzit en of de tellers het nieuwe lettertype hebben. Zoals gezegd geeft de aanwezigheid van een katalysator op zich geen zekerheid, net zomin als de datum van eerste inschrijving (die zegt nog niets over het bouwjaar).

Een laatste opmerking betreft de prijs. 2700 euro is in België veel te veel voor een 800fi. Toen ik mijn tip-top 2001 in 2013 te koop zette had hij een kleine 80.000 km en een volledig gedocumenteerde onderhoudshistoriek bij de Hondadealer (inclusief groot onderhoud op 72.000 km t.b.v. 750 euro). Het heeft 13 maanden geduurd vooraleer iemand er 2000 voor gaf. Kortom, we zijn nog eens bijna 8 jaar later en het sporttoursegment is ondertussen op sterven na dood... Als koper bepaal je volgens mij de prijs.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een 2000-2001:

honda vfr-800 blauw

 

Dit is een 1998-1999:

honda vfr-800 rood

 

Ook al wordt die laatste dus als een 2001 geadverteerd! https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/honda-vfr-800-benzine-rood-09074ca8-6d7e-3f2c-e053-0100007fbb0e

 

 

aangepast door knalselder
afbeelding toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, knalselder zei:

Dag landgenoot. 

Een laatste opmerking betreft de prijs. 2700 euro is in België veel te veel voor een 800fi. Toen ik mijn tip-top 2001 in 2013 te koop zette had hij een kleine 80.000 km en een volledig gedocumenteerde onderhoudshistoriek bij de Hondadealer (inclusief groot onderhoud op 72.000 km t.b.v. 750 euro). Het heeft 13 maanden geduurd vooraleer iemand er 2000 voor gaf.

Ok bedankt voor je inzicht en vergelijking. Dus 2500€ (onderhandeld) voor propere moto met 33 000 km is veel te veel? Hoeveel zou je aanraden, 2000 lijkt me dan weer te laag vrees ik. Het is inderdaad een 2000, met HISS sleutelherkenning etc. Greg

aangepast door crossrunner
quote ingekort.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Particulier, dus zonder garantie? Dan lijkt 2000 me al een goed laatste bod, of hij moest je zwart op wit kunnen bewijzen dat de kilometerstand 100% zeker klopt. De hoeveelste eigenaar? Hoe vaker hij al doorverkocht is, hoe groter de kans op fraude onderweg. 1500 km per jaar is abnormaal weinig en dus zou ik zonder volledige onderhoudshistoriek de kilometerstand op zich de prijs niet mee laten bepalen.

In overname krijgt hij bij een handelaar nooit van zijn leven 2000 voor die motor.

Waarmee helemaal niet gezegd is dat het geen goede motor is... Maar zo is de markt nu eenmaal. Ik ben ook wel benieuwd waar de HECS-sticker naartoe is. Verwijderd, ander paneel, overspoten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prijs is iets waar 2 partijen tevreden mee moeten zijn. Anders zit er minstens een persoon s'avonds chagrijnig op de bank....

 

Te is nooit goed.  Te duur, te goedkoop.

Alleen te in tevreden is ok....

 

ik zou ook voor de 2000 gaan

 

de kat is uit de zak in jouw hoofd dat Eur 2,500 te hoog ligt...  dus mijn advies is "zet een bedrag in je hoofd en ga met dat bedrag in je hoofd naar de motor kijken".

Is er iets wat jou niet bevalt aan de motor of verkoper, lekker laten en naar huis.   Er zijn meer VFR's dan kerken....  (alhoewel, in België weet ik dat niet zeker).

 

Zaken die de prijs voor mij doen drukken:

 

-banden.  Vraag de verkoper om de DOT code die productie week/jaar weergeeft. staat op de zijkant van de banden.   Ouder dan 4 jaar? min 300 euro  Profieldipete idem ditto

 

-Uitlaat. staat er een E-keur/nummer op en zit er een db-killer in?  zo niet, -250

Of hij heeft de OEM nog liggen...

 

En als je gaat kijken, neem een paar oude werkhandschoenen mee.  Controleer kettingspanning (~25-30mm speling). Indicatie van hoe serieus er aan onderhoud/controle is gedaan.  

Dum de onderkant van de ketting helemaal omhoog en probeer de ketting van het achterblad te trekken op de "3 uur positie". er mag minimale speling zijn

Bij 33,000km zit er OF een nieuwe op of nog de oude...  hup! -150

 

 

Vervolgens ga je thuis mooi oiie+filter verversen, tenzij de verkoper kan aantonen dit net gedaan te hebben.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...