Jump to content

V4Senior

Achterschokbreker VFR1200F

Recommended Posts

Een door mij vaak gelezen klacht is dat de hoogte verstelknop van de achter schokbreker niet meer gangbaar is.

Oplossingen met revisie en vervangen zijn mij bekend.

 

Echter, ik ben erg blij met mijn verstelling die wel werkt, hij klikt ook nog netjes.

Heeft iemand de gouden tip om deze verstelknop gangbaar te HOUDEN?

 

De tips zijn meer als welkom!

Alvast bedankt.

Edited by V4Senior

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Helaas, mij is het niet gelukt. Op den duur (na amper 3 jaar en 19.000 km) hielp niets nog en kon ik hem zelfs met een waterpomptang niet meer verdraaien. Er kwam een Hyperpro onder en de oude ging de zolder op. Een paar jaar later merkte ik per toeval dat hij het gewoon weer deed :? terwijl hij al die tijd gewoon op zolder lag (en nog steeds ligt...). Mij is dat ding een groot raadsel, maar dat het qua kwaliteit niet op een Honda motorfiets thuis hoorde, daar ben ik wel van overtuigd. Dat Honda Belgium gewoon deed of hun neus bloedde en de omvang van het probleem staalhard ontkende ben ik ook acht jaar later, nog niet vergeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Tja, het is vaak de toon die de muziek maakt.

Honda België had schijnbaar de verkeerde snaar naar jou toe!

 

Ik heb de knop in de middenstand gezet. Kom er vanzelf achter of ik iets mis.

Ben meer het type rijder wat zich aanpast, en niet de motor aanpast.

Bij mijn vorige motoren heb ik eigenlijk ook niet versteld.

Mijn motor is van 2013, heeft 17.000 km op de teller en heeft alleen water vanuit een emmer ervaren.

Misschien dat dat de reden is dat hij nog werkt.....al komt dat niet overeen met de zolder ervaring.

 

 

Edited by MichelDB
Overbodige quote verwijderd

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

2013, dus met TCS en nog wat verbeteringen? Die hebben volgens mij veel minder problemen met de preloadverstelling. Waarschijnlijk heeft Honda stiekem wat gedaan aan een probleem waar ze officieel niets van wisten.

De standaardinstelling is klik 11 van 25. Afhankelijk van je gewicht zit je halverwege dan best goed. Met passagier en/of bagage draaide ik altijd 5 tot 10 kliks hoger. Van de shock zelf was ik eigenlijk wel tevreden!

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Hallo,

 

Ook ik had een 2013 met TCS, Maar daar zat de draaiknop van de pre-load ook muur vast. En niet alleen de draaiknop, ook de zuiger die de veer indrukt. De motor had er wel 48k opzitten, dus heeft echt wel meer gezien dan alleen het water uit de emmer. Maar ik neem aan dat meneer Honda niets aan dit euvel gedaan heeft in 2013 en er na.....

Gelukkig het zaakje weer los en gangbaar gekregen met mede forumlid LongJohn uit Rotterdam. En daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor :thumpup:.

De binnenkant van de draaiknop waar het schroefdraad zit vol blaffen met vet. Kan daar in ieder geval niet snel vuil en vocht meer bijkomen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Goed om te weten dat er geen verschil is tussen de bouwjaren. Je moet dus een beetje geluk hebben blijkbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

of af en toe verstellen tegen het vast zitten

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
6 uren geleden, Yor zei:

Hallo,

 

Ook ik had een 2013 met TCS, Maar daar zat de draaiknop van de pre-load ook muur vast. En niet alleen de draaiknop, ook de zuiger die de veer indrukt. De motor had er wel 48k opzitten, dus heeft echt wel meer gezien dan alleen het water uit de emmer. Maar ik neem aan dat meneer Honda niets aan dit euvel gedaan heeft in 2013 en er na.....

Gelukkig het zaakje weer los en gangbaar gekregen met mede forumlid LongJohn uit Rotterdam. En daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor :thumpup:.

De binnenkant van de draaiknop waar het schroefdraad zit vol blaffen met vet. Kan daar in ieder geval niet snel vuil en vocht meer bijkomen.

 

Helaas Roy. Hij zit weer muur en muurvast. Maar hij krijgt deze maand een grote beurt bij Pols en daar kennen ze wél de definitieve oplossing. Dit is bij jou CT ook gedaan: Link

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
6 uren geleden, Smuiger zei:

of af en toe verstellen tegen het vast zitten

 

Mijn ervaring is dat je hem kan verstellen tot je een ons weegt, maar dat dat geen moer helpt eens hij vast begint te lopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Het is een wederkerende vraag, waar ik al regelmatig op gereageerd heb.

Destijds (ik weet niet meer wie) zei men deze verstelknop enkel te verstellen bij een koude motor.

Praktisch is het wel niet indien je verschillende standen al rijdend wil uittesten, maar tot hiertoe werkt het bij mij nog altijd (10 jaar in mijn bezit volgende maand).

Regelmatig reinigen en onderhoud (oa. met WD 40) doe ik ook.

 

Nu moet ik zeggen dat Honda wel het achterste spatbord(je) (slijkweerder voor de Vlamingen) standaard er had mogen op plaatsen. Het was destijds een optie...Hierdoor wordt vermeden dat heel wat straatvuil door het opwerpen van je band op je schokdemper terecht komt. Goedkoop zijn die dingen niet: je moet al snel rekenen op minimum 100€ voor een nieuwe.

 

Zoals je op onderstaande foto kan zien wordt de verstelknop goed afgeschermd door het spatbord.

 

image.png.0a34daba7bf3f8b7cf4362518ee65671.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik blijf erbij dat het gewoon toeval is. Bij mij zit het originele spatbord van Honda er al van bij de aankoop op. Dat ziet er wel iets anders uit dan dat van PUIG op de foto, maar de werking zal wel overeen komen. Het komt zelfs nog wat verder naar achteren over de band.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
On ‎1‎/‎2‎/‎2021 at 1:44 PM, MichelDB said:

Helaas Roy. Hij zit weer muur en muurvast. Maar hij krijgt deze maand een grote beurt bij Pols en daar kennen ze wél de definitieve oplossing. Dit is bij jou CT ook gedaan: Link

 

Joh Michel, weet je dat zeker?  De schokbreker is 1 november uit elkaar geweest en heeft prima gewerkt. En ik had er nog regelmatig aan gedraaid om te kijken of ik het stuurgedrag kon beïnvloeden. Tot het laatst geen problemen mee gehad.  Ik zou er zelf wel eens aan willen draaien om te kijken of het mij lukt ,,,,,,,,

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik app je ff privé.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien