Ga naar inhoud

Grote beurt vfr 750 1991


Berrrtje
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo motor vrienden.

 

Ik wil graag mijn eigen motor gaan onderhouden en was van plan om bougies lucht en olie filter en de olie te vervangen.

Olie filter en olie is niet zo'n probleem,maar hoe kan ik de tank het makkelijkst verwijderen ivm de de kabels van de benzinetank.

Zijn er dingen waar ik op moet letten met het verwijderen van de bougies.

Tips zijn altijd welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tank iets aan de achterkant loshalen, iets ertussen leggen (blokje hout oid), benzinekraan dichtdraaien (pijl op de kraan wijst dan naar de tank) tankkraan losdraaien (onder de tank, de bevestiging waar de benzinekabels in zitten) vanaf de linkerzijde bezien, benzineleiding loshalen, tankmeter loskoppelen bij de stekker en je kunt de tank optillen..

 

tips:

- zorg dat je tank zo leeg mogelijk is, is makkelijker te hanteren;

- zorg dat je een stukje extra benzineslang bij je hebt, en 2 M8 bouten. Kraan wil wel eens lekken bij die dingen, stukje slang op de tankkraan drukken als je de benzineslang eraf haalt, en zowel de extra stuk slang alsmede de benzineleiding afdoppen met de M8 bouten;

- bout van de radiateur linksonder loshalen, kun je de radiateur (met installatiedraad oid) iets naar voren halen en dan kun je net bij de voorste bougiedoppen en bougies komen..

 

kan je eventueel nog wel een foto van de betreffende pagina uit de wphb maken, laat het dan maar even weten...

aangepast door Tukker
Link naar reactie
Delen op andere sites

gaat bij een RC36/1 niet lukken... Tank zit met 2 punten (in rubberen doppen) aan de voorzijde "in" het frame gedrukt. Tank moet eerst een stukje naar achteren, voordat deze eruit gelicht kan worden.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Smuiger zei:

wat je beschrijft Bertje is geen grote beurt overigens

Nee klopt,maar het meeste is al door het jaar heen gedaan.

Remmen zijn al nagekeken.

Nieuwe voorband,achterband in januari.

Nieuwe kettingset.

Nieuwe accu.

Alleen nu nog het 'motorische gedeelte.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat vooral bedoeld wordt dat bij een grote beurt ook kleppenstellen hoort, dat is volgens mij wel het grootste verschil tussen een kleine en een grote beurt.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou alles is goed gegaan.

Ik kwam alleen 2 verschillende soorten bougies tegen waarvan er 1 ook nog los zat.

Kon ik zo met mijn vingers losdraaien.

Daarbij waren de pitten van de 2 verkeerde bougies zo goed als weg.

Het gaat hier om de goede bougies NGK CR8EH-9 en de verkeerde NGK CR8EHIX-9

Link naar reactie
Delen op andere sites

De IX is de iridium variant van de voorgeschreven bougie dus in principe ook de goede maar wel een vreemde combinatie.
Er zijn omstandigheden waarin 2 verschillende bougies wel een goede keuze kan zijn maar dan kom je bij (semi) luchtgekoelde V motoren.
Bij de Intruder die ik heb gehad (semi luchtgekoelde V twin) had ik in de achterste cilinder een koudere bougie.
Bij die motor heb ik ook ontdekt dat bougies zwaar onderschat worden wanneer het gaat om slecht lopen van een motor.

 

Een iridium bougie waar deze niet is voorgeschreven wordt vaak gedaan omdat die langer meegaat en vaak is dat een redelijk logische keuze omdat het bij sommige motoren een rotklus is om bougies te wisselen. Meestal geen probleem maar het is geen garantie dat de motor er beter van gaat lopen.

Net zo goed als met een normale frisse bougie in de meeste gevallen maar soms ook wel eens slechter.

Voor zover ik weet heeft de VFR geen problemen met te hete cilinders dus geen noodzaak voor koelere bougies (dan zou de 9 een 8 worden in de typeaanduiding) maar met een standaard en een vervangende iridium variant wordt het wel erg verwarrend voor het onderhoudsschema.
Het verschil in verouderen lijkt me een gelijkmatige loop van de 4 cilinders ook geen goed te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het met @Smuiger eens, getuigd niet van een professionele instelling als er verschillende soorten bougies inzitten..

 

@Ray, Honda schrijft wél de cr9eh-9 variant voor bij bepaalde gevallen in de vfr. Nuance is wel dat ze dit aangeven bij langdurig rijden op hoge snelheid.. voor de rest ben ik het idd eens met je..

 

ow ja, en synchroniseren is hier ook nog niet benoemd. Hoort ook bij het periodiek onderhoud c.q. een grote beurt..

aangepast door Tukker
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...