Ga naar inhoud

Onderhoud - onderdelen - VFR750F


Inkedcaptain
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemiddag forum leden.

 

Ik wil allereerst eens kwijt dat ik dit toch zeker het meest prettige forum vind waar ik ooit op gezeten heb.

Eindelijk mensen die eens reageren en hulp bieden!! zeker top..dat doet mij ook besluiten om 2021 lid te worden(Y).

 

De volgende vraag:

ik heb inmiddels het bijbeltje ( haynes ) gekocht over mijn VFR 750 F

 

Nu wil ik het basis onderhoud zelf gaan doen.

 

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer

Als ik op websites opzoek ga en het model en merk invoer krijg ik me toch een lijst van heel veel dezelfde producten en allemaal net even anders.

 

Mijn vraag aan jullie ( voor de doehetzelfjes ) 

Waar kopen jullie de standaard producten in?

 

bougies welke?

pakkingen ( uitlaat - carterkappen )

ketting reiniger

olie ( 10W40? ) merk

oliefilter 

schakelbak olie ?

 

Voor de gene die zich geroepen voelen, ja ik heb de merken uit het boek al opgezocht en kom reeds wat prijsverschillen tegen.

Vraag me daarom af wat jullie als ervaren rijders gebruiken.

 

Ik hoor graag van jullie.

 

MOD: mocht dit al ergens toch besproken zijn mag deze post natuurlijk eruit gehaald worden.

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Olie. van de olie concurent  Motul 5100 10W40

olie filter,  merk geen idee van Roukema

Bougies NGK van Roukema

Kettingreiniger,.....  Onzin en  als je persee wil S100

Ketting smeer.  kettingzaagolie of S100 wit

Pakkingen van roukema

 

en zo heeft ieder zijn smaak/voorkeur

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Inkedcaptain zei:

Waar kopen jullie de standaard producten in?

Gewoon bij de dealer in de hoek of onze huisleverancier AFS motorparts.

Gewone standaard slijtagedelen bij de dealer (snel, safe en simpel) en banden en olie bij AFS.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom bij de club!!  Leuk om te lezen. 

De dealer om de hoek is niks mis mee. De hierboven genoemde opties natuurlijk prima. Online heb ik ook goede ervaringen met https://www.mpartz.nl/  en https://www.nr1motor.nl/. Maar ook de webshop van Ten Kate is heel goed met prima advies.https://www.tenkateshop.com/. En er zijn er nog veel meer. Zoals @Smuigeral zei: iedereen heeft zijn eigen smaak/voorkeur. 

 

Als je niet zeker weet welk model/type/productiejaar/land je motor is (let op! het bouwjaar op je kenteken kan afwijken van het productiejaar) dan kun je het beste eerst even zoeken op het VIN-nummer. Bijvoorbeeld deze site: https://www.cmsnl.com/honda-vfr750_model323/

 

drie gratis tips:

1. oliefilters van K&N hadden een slechte reputatie vanwege lekkage (je weet nooit of je zo'n verouderd exemplaar koopt). Links laten liggen. En filters nooit vastdraaien met een moersleutel!! (met sommige types kan dat; o.a. met K&N). Handvast is vast genoeg! 

2. Er is veel discussie over het gebruik van Castrol. Sommigen hebben er nooit last van; anderen merken dat de koppeling gaat slippen. Type olie moet in je werkplaatshandboek staan (zal wel 10w40 zijn)

3. versnellingsbakolie hoef je niet te kopen. Heeft ie niet :coolsmiley: 

 

Succes.  En bezoek de sleuteldag eens. Heel leerzaam. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal mijn spulletjes bij een motorzaak om de hoek, Cartier in Delden. En één keer laten doen, soort van 0 beurt na aankoop....daar kwam slechts ketting/banden/remblokken uit.

 

Ook hier Motul 5100....na 2 seizoenen geen waarneembare olieverbruik.

 

en banden koop/montage bij een hobbyist. 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mooie van een oudere honda is dat deze het niet veel uitmaakt wat je erin gooit of schroeft... loopt bijna altijd.. Zolang je het bij de door honda voorgeschreven kwaliteit houd, kan er niet veel misgaan. olie 10W40, bougies (NGK CR8EH9 of Nippondenso U24FER9) en benzine (Normale Ron 91 moet er minimaal in, uit mijn hoofd, maar zie dat maar eens te krijgen :schater:) zijn minimale eisen aan gesteld, de rest naar eigen invulling, portemonnee, inzicht en waar jij zelf gelukkig mee bent.

 

Ik haal mijn verbruiksmateriaal (olie, bougies, remvloeistof e.d.) in principe daar waar het het goedkoopst wordt aangeboden... of Ebay.de, maar ook veel gecombineerde inkopen bij Louis (zitten bij mij in de buurt en hebben regelmatig 20% kortingacties). Met meerdere (4 momenteel) motoren is olie bij mij een aparte post, meestal een 20L drum van Castrol en daar kan ik dan 1,5 jr. mee. Bandenmachine, balanceerapparaten, motorbruggen e.d. staan bij ons in de schuur, dus dat doe ik zelf en bestel via internet..

 

Filters, pakkingen e.d. (maar ook veel andere delen) haal ik altijd origineel en bij dealers (meestal een gunfactor, ik ken de honda dealers in de buurt al langere tijd.. En je kunt altijd om korting vragen 😉.. met een beetje korting betaal je niet veel meer dan imitatie onderdelen), maar voor apartere deeltjes kijk ik ook nog wel eens op ebay of ebay-kleinanzeigen (duitse marktplaats) door te zoeken op het onderdeelnr. Onderdeelnummers heb ik persoonlijk wel bij de hand, maar anders CMSNL.com (zit in Lelystad), Motorcyclespareparts.eu (zitten in Enschede) of dergelijke websites. Kun je ook de originele delen bestellen, maar een vergelijk tussen die twee kan soms lonen.. Onlangs nog wat besteld, en op 200,- scheelde mij het 30,- in het voordeel van de eerste.. (let wel op BTW, verzendkosten e.d. voor een eerlijk vergelijk)..

 

Maar zoals ik al schreef, het zijn vooral jouw afwegingen wat en waar je het koopt. Iedereen heeft het nodig, maar ook iedereen heeft zijn eigen mening erover...

 

groet'n,

 

Tukker

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 31-12-2020 om 13:55, V4 Rosso zei:

Die laatste twee zijn sterk af te raden. Zat voorbeelden dat deze oliefilters spontaan kunnen gaan lekken.

Was inderdaad alleen de versie met moer.... Heb al een stuk of 10 hiflo filters versleten en nog nooit een lek exemplaar gezien/gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...