Ga naar inhoud

Temperatuur


vfrcees
 Delen

Aanbevolen berichten

Heb vandaag de vtec beetje gepoetst en daarna even laten draaien.temp loopt na 10 min.vrolijk op naar 102 graden toen uitgezet.is dat normaal bij deze buitentemperaturen?krijg toch echt het idee dat de thermostaat zijn werk niet doet.afgelopen zomer viel mij ook al op dat watertemp.snel opliep bij stilstand of filerijden.op snelweg daalde temp.weer tot 80/85 graden.beetje luchtgekoelde motor effect.kan iemand mij in de richting helpen waar de fout zit?thermostaat vervangen zie ik niet tegenop maar wil ook niet voor niets dat ding vervangen.vtec is van 2002 met nog maar 22000 km.

Bvd.cees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom laten draaien na poetsen? Blok is gemaakt voor een warmtehuishouding tijdens rijden dus met rijwind.
Het is sowieso een doodzonde om een motor te starten zonder te gaan rijden. Een koude start is net zo schadelijk als met een warme motor van Amsterdam naar Parijs.
Een VTEC zal onder omstandigheden (dus bijvoorbeeld zonder rijwind) naar 105 gr gaan en dan gaat de fan aan tot hij de (ik dacht) 94 gr bereikt dus 102 is niets vreemds.
Pas wanneer hij juist niet op temperatuur komt of heel erg langzaam dan is er een probleem met de thermostaat dis dan niet meer dicht gaat. Dat komt nog wel eens voor bij gebruik van de standaard groene koelvloeistof. Als die er nog in zit dan zou ik deze z.s.m. vervangen voor G12+ (meestal roze).
Dan heb je 1 van de weinige goede redenen om de motor te laten draaien zonder te gaan rijden want dat is nodig voor het systeem te ontluchten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals bedankt voor je uitleg voorjaar maar een keer flushen en verse roze G12+ erin en dan komt het goed met mijn peace of mind wat de vfr betreft👍🏻🏍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste VFR?

Bijna iedereen - ik ook - gaat zich afvragen of die hoge temperaturen wel normaal zijn. Zo'n digitale meter lokt dat ook wel uit....

Antwoord: zolang de ventilator aanslaat bij ongeveer 104 -105 graden en de temperatuur weer terugloopt is dat allemaal normaal; mits de koelvloeistof op peil blijft en het systeem er niks uitgooit. 

Bij tropische buitentemperaturen in de file (of bergen) is 110 graden ook nog geen reden om je zorgen te maken. Bij 120 graden slaat de beveiliging trouwens in. 

 

Je went wel aan die hoge temperatuur-schommelingen :coolsmiley: Of je zet de temperatuurmeter uit (op buitentemp).

 

Wel goed plan om er G12+ in te doen en 1xper 2 jaar te vervangen; om problemen te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Eric zei:

Of je zet de temperatuurmeter uit (op buitentemp)

Dat had ik ook altijd op de VTEC. Bij de CT heb je ze beide maar daarbij werkt de KVS temp met blokjes waarvan er 2 of 3 zichtbaar zijn afhankelijk van de omstandigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eric,nee niet de eerste heb rc24 en 36 gehad maar daar stond de naald altijd in de"veilige "zone( ??)daarna een dl1000 met blokjes in de meter.maar nu de vtec met zijn getalletjes...is ff wennen.maar ben nu toch gerustgesteld door jouw info en die van ray.waarvoor dank!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...