Ga naar inhoud

Nog steeds probleem koude start.


Anton
 Delen

Aanbevolen berichten

Tsja moet ik er van zeggen. Nog steeds probleem koude start

Hij start altijd hoor maar lijkt wel of de sensor niet reageert op de kou.

Moet dan echt handmatig gas wat hoger houden tot hij blijft lopen.

Neem aan dat er iets is wat de temperatuur registreerd en het mengsel aanpast voor koude start.

Nou las ik ergens dat het mogelijk de mapsensor kan zijn.

Maar geen idee. Ooh ja hij rookt ook behoorlijk als die met koude start loopt. Dat is na paar minuten verdwenen.

Iemand enig idee ?

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roken met koude start onder de huidige omstandigheden is normaal. Is vocht.

 

Problemen bij mij met alle temperaturen waren weg met nieuwe thermostaat en nieuwe koelvloeistof. Motor hoort wel te choken met kou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roken met koude start onder de huidige omstandigheden is normaal. Is vocht.
 
Problemen bij mij met alle temperaturen waren weg met nieuwe thermostaat en nieuwe koelvloeistof. Motor hoort wel te choken met kou.
Hij is pas bij Johan geweest dus dat is wel in orde, hij komt ook normaal op tempratuur.
Wax element zou kunnen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit me aan bij Eric. Het wax-element verhoogt het stationaire toerental als de koelvloeistof koud is. Is dus geen choke! Puur tijdelijke toerentalverhoging. Element is met 2 kleine slangetjes opgenomen in de route van de koelvloeistof. Er zit met een soort van mechaniekje aan. Mogelijk dat dit niet meer soepel werkt of ergens blokkeert. Of het wax-element is defect, hoewel ik die eigenlijk nog nooit langs zie komen op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ook voor het waxelement.
En ook wat het roken betreft. Zolang het witte rook is die niet zoet ruikt is het geheel normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Case zei:

hoewel ik die eigenlijk nog nooit langs zie komen op het forum.

Klopt maar is wel een vaker voorkomend probleem alleen niet in een mate dat het onder standaard problemen valt zoals de stator of de thermostaat door de foute standaard koelvloeistof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, zodra beetje beter weer een ga ik me eens verdiepen in het wax element.
Want heb geen garage of zo.
Bedankt voor de tips tot nu toe [emoji106][emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Wax elementjes gaan wel es verstopt zitten als er wat te lang met verversen van koelvloeistof gewacht is.
Zijn wel te reinigen trouwens.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yup, onder de inlaatcombinatie zie je m zitten.
Even goed je koelsysteem spoelen en evt ding er even uit en schoonmaken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien wordt het wat duidelijker als je weet hoe het systeem werkt.
Het waxelement zit gekoppeld aan je gasklephuis aan het deel wat je met de gaskabel bedient met het wax deel in het koelvloeistof circuit.
In koude toestand geeft hij dan een beetje gas wat voor het verhoogd stationair toerental zorgt. Wanneer de KVS warm wordt zet de wax uit en laat hij het gas los tot het normale stationair toerental.

Daarom ook altijd het stationair afstellen bij een goed warme motor.
De originele groene KVS (ik snap nog steeds niet waarom Honda die voorschrijft) werkt niet lekker met het aluminium van het blok waardoor er wat vlokken vormen die in het systeem gaan circuleren en in de poriën van de wax gaan zitten die op een gegeven moment daardoor niet meer kan bewegen.
De Thermostaat werkt op dezelfde manier en is daarom ook een standaard probleem want beide staan bij een defect in de veilige stand, het waxelement in de normale stand zonder stationaire verhoging en de thermostaat is dan open.
Een defect waxelement verhoogd het stationair toerental niet meer met slecht starten als gevolg en defecte thermostaat staat altijd open waardoor de KVS niet of heel langzaam op temperatuur komt.
Vervangen met de roze (schijnt soms ook rood te zijn) G12+ die speciaal voor aluminium blokken is kan bij beginnende problemen het probleem nog oplossen. Bij het leeg laten lopen worden de meeste vlokken meegenomen en de nieuwe G12+ wekt de overgebleven delen op, beste is om na een paar keer goed warm worden nog eens te wisselen.
Is het al te ver gevorderd dan is een nieuwe thermostaat en/of waxelement nodig.
Johan weet dat dus er zal zeker roze of rode KVS in zitten maar mogelijk dat het waxelement niet schoon gespeld is maar dat het juist meer binnengedrongen is waardoor hij alsnog stuk is gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt dat wax element ook doorspoelen.
Dat helpt. Zo heb ik er een gered.
Kwam wat drap uit, daarna deed ie t weer prima.
Als ie wel werkt en niet warm wordt loopt je motor 4000 toeren stationair.

Zijn maar dunne slangetjes.
Zo werkt ie



Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...