Ga naar inhoud

Voorvork....it's a dirty job...


Eric
 Delen

Aanbevolen berichten

Ben bezig met het demonteren van de vorkpoten om ze te reviseren. Keerringen, glijbussen...alles wordt vervangen. Niet omdat het moet maar omdat het kan.

De motor is 20 jaar oud en ik heb geen enkel idee van de staat van onderhoud. Dus als de boel toch los gaat....dan maar alles. Als het me lukt om de roemruchte inbusbout (allard-bout) ook los te krijgen :tickedoff:De eerste vorkpoot ging vrij makkelijk met de hand. De andere moet met de luchtsleutel - die ik wel heb - maar wacht op de bestelde goeie adapter en bitjes. Hopelijk lukt het daar wel mee. 

 

Welke tips en trucks hebben jullie voor het reinigen van de vorkpoten? Ik bedoel de binnenkant en alle onderdelen. Remmenreiniger een goed idee? Of Lampenolie? Ik las ook ergens water en zachte zeep. Wat kunnen jullie me aanraden? 

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed laten uitlekken en remmenreiniger moet in mijn optiek goed genoeg zijn om alles schoon te krijgen, verder denk ik gewoon voorzichtig zijn om groeven te voorkomen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, remmenreiniger werkt prima en is beter in het oplossen van de opgehoopte slurrie, onderin de buitenpoot, dan lampolie. En er blijft, itt lampolie, ook niks van achter omdat het zo snel verdampt.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

imbusbout ff een slag "lossen" als deze nog in het T-stuk+ kroonplaat zit (idd met een luchttol), dan kroonplaat lossen, afdekdop/moer 1 slag lossen, dan T-stuk lossen en uitbouwen... Demontage en dan met een bezemstok omwikkeld met lappen, ingespoten met remmenreiniger door de binnenpoot halen.

 

Tenminste zo doe ik het veelal. Vorig weekend toevallig nog zo gedaan met de 'nieuw' aangekochte ST1100 van mij. Ook idd staat van onderhoud onbekend.. En het loonde, zo te zien, wel... :coolsmiley:203240260_servicebeurtvvpotenST1100.thumb.JPG.f45b39a1dfb089f9bf10169b13aa44df.JPG

 

groet'n,

Tukker

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De vorkolie van mijn Pan zag er na 260.000 net zo uit, maar volgens Bas van Hyperpro was er eigenlijk niets mis met de demping. Het waren alleen de keerringen die lekten. Bleek dat de chroomlaag tot op het koper versleten was.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die slijtage verwacht ik niet bij een km-stand van 78.000 km. Maar je weet het nooit. :glare:
 

Dank voor de tips allemaal. Kan ik mee vooruit👍
 

De vorderingen zal ik hier posten. Maar dat zal nog wel een paar dagen duren. 
 


 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd hoe het er uitziet Eric. Bij die van mij (bouwjaar 2001) ook gedaan bij 49.000 km en werkelijk niets aan te zien. Olie was zwart ja, maar dat was dan ook het enige. Geen slijtsporen, geen slijpsel, geen sludge onderin in de poten. Had bij het demonteren niet het idee, dat ze ooit uit elkaar waren geweest. Zoals gezegd, laat maar zien these dirty pictures :coolsmiley:

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd. Best wel frustrerend als al dat werk overbodig blijkt te zijn.  Maarja....je weet het pas als je het weet. 
Het houdt me in elk geval van de straat; ook waardevol in deze tijd. :rolleyes:

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn motto: Is het goed blijf er dan af en doe alleen het noodzakelijke onderhoud. Maar goed succes met je renovatie project en zoals boven al vermeld kom maar op met de foto's :popcorn:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met een voorvork is vaak dat het goed lijkt maar eigenlijk zou je om de 2 à 3 jaar de olie moeten verversen.
De vermindering van de werking gaat langzaam waardoor je niet in de gaten hebt dat het minder wordt, net zoals bij bougies maar na het vervangen ga je echt het verschil merken.
Hoewel, niet iedereen want sommige mensen merken 1,5 bar te weinig druk in de banden niet.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...