Ga naar inhoud

Voorvork....it's a dirty job...


Eric
 Delen

Aanbevolen berichten

46 minuten geleden, Denniskee zei:


Heb deze set ook bij HK gekocht, inclusief Wilbers schokdemper. Nu nog ff monterenemoji2960.pngemoji1787.png


Sent from my iPhone using Tapatalk

Wel vakmensen daar, heb het helemaal daar laten doen, wordt wel echt serieus naar gekeken en afgesteld, m'n blade uit 2003 voelt nu beter dan een nieuwe 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, BlackVfr said:

Das mooi spul, daar zitten ook meer instel mogelijkheden op toch? 

Heb er ook wel eens naar gekeken maar ze hebben ze niet voor 41mm vork van de fi

Je kan ook even kijken bij Dougherty Motorsports (DMS).
Die hebben ook een cartridgesysteem vergelijkbaar met Andreani. Ik heb zelf daarvoor gekozen in een van mijn Blackbirds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de tip zal er inderdaad eens kijken, misschien iets voor in de toekomst, moet nog even op m'n 43t supersprox tandwiel wachten voor m'n fireblade, dan kan die weer van de brug af en is de vfr aan de beurt. 

 

Die krijgt ook een voorvork revisie aangezien de keerringen lekken, dus gelijk maar even het hele spul aanpakken dan kan de vork met hyperpro veren wel weer even mee

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-1-2021 om 08:46, Eric zei:

De motor is 20 jaar oud en ik heb geen enkel idee van de staat van onderhoud. Dus als de boel toch los gaat....dan maar alles. Als het me lukt om de roemruchte inbusbout (allard-bout) ook los te krijgen :tickedoff:De eerste vorkpoot ging vrij makkelijk met de hand. De andere moet met de luchtsleutel - die ik wel heb - maar wacht op de bestelde goeie adapter en bitjes. Hopelijk lukt het daar wel mee. 

Okay.....klus geklaard! Deze video is voor deze doe-het-zelver een prettige hulp. Bijvoorbeeld de tip om de topbouten even te lossen voordat je de poten demonteert van de kroonplaat.

Dus aan de slag gegaan! Dit is trouwens geen "how to"; daar is al genoeg over te vinden. Ik deel alleen hoe het mij en de vorkpoten verging bij deze eerste keer :wijsneus:

 

Met de luchtsleutel met een goed passende inbus (afgelopen woensdag binnen  gekregen met de adapters voor de luchtsleutel) is het easy peasy. Na nog geen 10 seconden was ie los :pompom:

581572757_Schermafbeelding2021-01-24100117.jpg.fb025049ff9ee762f635237b7d16780c.jpg

 

Top-bout er af en leeg laten lopen. Niet moeilijk maar wel a dirty job. Net als het schoonmaken. Man man wat stinkt dat! En best wel zwart. 

Het uit elkaar halen van de vorkpoten ging heel makkelijk. Kwam allemaal eenvoudig los. Al had ik voor één poot wel meer kracht nodig dan de andere. Ook geen enkele roest of "pitting" tegengekomen op de binnenpoten.

1224342509_Schermafbeelding2021-01-24100022.thumb.jpg.c218afc94efd95ff3ab3086209180d08.jpg

Schoonmaken binnenkant lukte prima met remmenreiniger, een bezemsteel en veel poetslappen. Er zat wel wat viezigheid onderin, maar geen echte drap. Dus dat viel allemaal erg mee moet ik zeggen. De slijtage van de glijbussen viel ook erg mee trouwens. 

952000465_Schermafbeelding2021-01-24100204.thumb.jpg.bb1d2654d3e5d790e2431816a82336eb.jpg1198596531_Schermafbeelding2021-01-24100346.jpg.7b83d138e4ab4504801b2609de692c29.jpg824664421_Schermafbeelding2021-01-24100518.jpg.5ebb6e9882a23949c2e894fda49a0dad.jpg273339859_Schermafbeelding2021-01-24100959.jpg.fe5760f2650d8fb350f2507b39edc1eb.jpg

Maarja, toen was de binnenkant mooier dan de buitenkant. Hmmm....."zo vaak ligt de boel niet open... dus dit is wel de gelegenheid om ze te spuiten Eric" hoorde ik tegen mezelf zeggen. Dus dat ook maar gefixt. 

 

Het weer in elkaar zetten van de vorkpoten is niet moeilijk. Het moet vooral met beleid en geduld gebeuren. Althans de keerring en bovenste glijbus. Met die "driver tool" lukte dat toch niet heel goed. Het metalen gewichtstuk is ideaal, maar de kunststof nokken passen niet lekker (toch alie-kwaliteit? Ik weet het niet). Dus daarvoor in de plaats een stukje PVC buis gebruikt. (Dank voor de tip mannen!!) In combinatie met het "tool-gewicht" tik je het zo op z'n plaats.

 

Olie erin (luchtkamer 110 mm gemaakt) en in elkaar gedraaid. Inbusbout op moment gezet. Top-bout volgt later. 

 

Eindresultaat: 

1242200646_Schermafbeelding2021-01-24100614.thumb.jpg.b4a70b72154c52345b84df59c7753cab.jpg

 

Ik ben tot nu tevreden. Ben wel benieuwd wat het verschil is en hoe de vering nu is. Maar dat gaan we merken. Voor nu heb ik er wel vertrouwen in dat ik daar ook tevreden over ben. 

 

Vandaag verder afmaken met voorvork en -wiel weer in elkaar zetten.

Ik vond het - ondanks de smeerboel - wel een leuke klus om te doen. Weer wat geleerd.....

aangepast door Eric
  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha. Ik ben sowieso niet (meer) zo'n doorrijder. Zeker niet als er pekel gestrooid is. De eerste en laatste keer dat deze motor echt goed gepoetst is is alweer 3,5 jaar geleden (toen ik hem net in m'n bezit had). Dus het wordt toch wel tijd dat ie weer echt gaat "shinen".

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook vervanging binnenpoten met een titanium nitride coating, goed kleurig, heeft iemand dat wel eens gedaan, het oppervlak is vele malen gladder als chroom. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij m'n fireblade van die skf low friction keerringen, zat in die race aanpassing die ik bij HK heb laten doen, als je al ziet wat dat voor verschil in het aanspreken van de vork doet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook. Heb nu even gespeeld met de instelmogelijkheden van de ingaande en uitgaande slag. Bizar hoe dat reageert. Ook het verschil met de low friction keerringen is goed merkbaar. Zodra ik ervaringen met rijden heb meld ik dit.


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...