Ga naar inhoud

Spyball gedoe


 Delen

Aanbevolen berichten

Beste Viffers, ik ben nieuw op het forum en heb meteen een vraag, die in meer of mindere mate al eerder aan de orde is gekomen, maar ik geloof niet zo specifiek. Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Afgelopen zomer mijn eerste motor gekocht, een vfr 800 ‘98. Met spyball alarm/startonderbreking. Tijdens een tochtje, twee weken geleden, hield de accu ermee op. Een aardig voorbijganger (zelf motorrijder) heeft zijn auto gehaald en de accu gereanimeerd. Rijden ging nog, maar al gauw was het gebeurd met de batterij. Deze gister vervangen en hoewel de lichten en alles op het dashboard aangaat, houdt de niet meer functionerende/reagerende spyball het starten tegen. Brandstofpomp gaat niet aan en de led doet niks. Uiteraard ben ik eerst gaan troubleshooten en ik vermoed dat de hulp accu van de spyball leeg is. Deze schijn je op te kunnen laden door de motor te laten draaien..hoe dan? Ik ga straks een spanningsmeter halen en kijken of het euvel inderdaad bij deze batterij ligt. Maar hoe dan verder? Evt. is uitbouwen ook een optie voor me, aangezien ik twee goede sloten heb en het alarm al veel te vaak voor niks afgaat en alle buren, al dan niet nachtdienst draaiend, daar zo langzamerhand genoeg van hebben. Tips welkom! Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Smuiger, dankjewel voor je reactie. Ik had deze post gezien, maar ik betwijfel of ik het met mijn sleutelervaring (oliefilter vervangen en nieuwe accu geplaatst..that’s it) en deze info ga redden. Als het niet lukt om de spyball weer gewoon te laten functioneren -maar ik ga ervan uit dat het weer werkt als de interne batterij het weer doet- dan ga ik me buigen over het uitbouwverhaal

aangepast door MichelDB
Overbodige quote verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het niet lukt kun je hier altijd een vraag om hulp kwijt. Virtuele hulp via het forum en/of een sleuteldag kan je een heel eind (op weg) helpen. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eenvoudig: alarm uitbouwen als hij in rust teveel stroom trekt. Nameten met een voltmeter in de stroom-mode en contact uit en alarm geactiveerd.

 

Zelf heb ik een Datatool alarm van 20 jaar oud op de motor die aan de Optimate in de winter hangt en tot op heden geen probleem. Wel de batterij vd handzender eens per jaar vervangen.

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het alarm overbruggen, door de stekker los te halen van spyball inbouwkastje. En met 2 stukjes elektra draad de juiste ingangen van de startonderbreker te vinden in de stekker. Ligt eraan welke type bij mijn was het een dubbele onderbreking. 
 

Ik heb de schema’s en stekker codering digitaal, ga dit alleen niet zo openbaar plaatsen.

 

Ik heb het alarm zelf half uitgebouwd, stekker ligt nu vast onder het zadel met de overbruggingen erin.

 

schema’s gevonden via het web 😉

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Dennis, dankjewel. Dit is informatie waarmee ik aan de slag kan! Wat je bedoelt met het vinden van de startonderbrekings ingang met elektra draad, kan ik me nu nog geen voorstelling van maken, maar hopelijk wel als ik het kastje (ik neem aan het kastje aan de achterkant van het zadel) voor me zie. Ik heb zelf ook een schema gezien in de manual die ik online gevonden heb, alleen wordt mij aan de hand van dat plaatje tot nu toe nog niet duidelijk of ik alle draadjes ook ga herkennen zoals ze op dat schema genummerd zijn. Eerlijk gezegd heb ik de motor vandaag ook niet meer aangeraakt omdat ie buiten staat en het hondenweer was 😕Misschien is het schema wat jij gevonden hebt een stuk uitgebreider? Is het mogelijk dat je me dat via een pb stuurt? Alvast bedankt!

aangepast door crossrunner
quote op voorgaand bericht niet nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

In d handleiding staat ook hoe je het alarm (zonder gebruik van handzenders) kan uitschakelen. Probeer dat eens, mogelijk dat je daarna de handzenders opnieuw moet programmeren, ook deze procedure wordt uitgelegd in de handleiding. Ook staat er beschreven hoe je de gevoeligheid van de bewegingsmelder in kan stellen, fijn voor de buren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@V4 Rosso, ook dank voor deze tip. Ik had dit wel al gelezen in de handleiding maar nog niet alles geprobeerd. Ga het nog eens nalezen en kijken of dit een mogelijke oplossing is, ondanks dat de batterij van het spyball kastje zelf leeg is.

aangepast door crossrunner
tag werkend gemaakt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat zo makkelijk gaat dan zou ik het alarm er meteen uit slopen, heeft toch geen toegevoegde waarde op die manier en kan alleen maar opnieuw ellende veroorzaken.

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen dank, de nummers op het schema weergegeven, heb een tekening van met de stekker nummering erbij. Uit mijn hoofd 7-8 en 12-12 met elkaar doorverbinden. Kan je deze wel toesturen?

 

Het spyball kastje zit inderdaad achter rechts midden boven de uitlaat. VFR800fi 2001

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis, als je dat zou willen doen: graag! Dan kan ik er hopelijk vandaag mee aan de slag. Misschien heb ik hetzelfde schema als wat jij hebt gevonden, maar mocht dat van jou gedetailleerder zijn dan is dat handig. Bij mij staat idd 6,7 en 8 voor de ene motoronderbreking en 12 en 12 voor de andere. Als op het kastje idd die nummering is aangegeven, dan moet het vrij eenvoudig te doen zijn. Mocht je jouw schema willen sturen, dan kan dat naar basvanderwal@gmail.com. Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal je zo de schema’s die ik heb toe sturen. Zit ook nog een foto bij, van een Kawa maar principe is het zelfde als voorbeeld.

 

achterkap moet je wel even demonteren om werkruimte maken, spyball kastje van frame loshalen en dan stekker los schroeven van het spyball kastje, de tekening met codering erbij en doorverbinden met elektra draad / koper.

 

Tip. Houd de tekening van de afbeelding stekker met nummering niet onderste boven, dan klopt de nummering niet, ik spreek uit ervaring🙈.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen, het is gelukt! Ik wil iedereen bedanken voor zijn tips en behulpzaamheid. Ik voel me meteen al erg welkom op dit forum :) Ik zal niet in detail treden over wat ik precies gedaan heb, om het niet ál te makkelijk te maken voor het dievengilde. De spyball is er in ieder geval uit. Mocht iemand ooit met hetzelfde probleem zitten: neem vooral contact met mij op.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...