Ga naar inhoud

Gecrashed. Ik ben weer ok maar de motor helaas niet. Tips nodig, hoe verder?


Afgnamedz
 Delen

Aanbevolen berichten

 

Op 20-1-2021 om 23:48, Afgnamedz zei:

29-06-2019 hard gecrashed onderweg naar belgische adrennen. Was heel moe en target fixation is real.

zojuist opgehaald in Liege belgie (franstalig) even 2000 euro moeten ophoesten omdat de politie het had gestald bij een prive bedrijf. 
 

Loop nu met een teen minder maar erger is mn arme vfr is total los OF toch niet? Ik wil eigenlijk een mening van onze experts. Is die nog te redden en wat kan ik het beste doen.

 

de frame lijkt me nog recht, dit is wanneer ik hem op de middenbok zet. De vooras is letterijk eraf gescheurd samen met de kroonplaat hangt deze aan de zijkant. 
 

is het nog waard om deze te maken. 
 

ik heb veel reserve onderdelen als dus om de kappen zijspiegels e.d. maak ik me geen zorgen 

 

bedankt heren!

 

 

3ED76600-A4F9-432C-8294-43B2158820AB.jpeg

1190252111_Afgnamedz1.thumb.jpg.97642f8b92627a46d933b03d5f85f4bb.jpg

 

1991941443_Afgnamedz2.thumb.jpg.13bd0c340efccdbeeb9cbb3951b45940.jpg

Op 20-1-2021 om 23:48, Afgnamedz zei:

 

 

Mogelijk dat 't frame nog te redden is, maar als je naar de foto's kijkt, er zal misschien wel schade aan het balhoofd zijn zelfs al zou je die kunnen redden denk ik dat de kosten van volledig herstel niet opwegen tegen de kosten van het herstellen , zelfs als je 't zelf doet. 

 

Als je kijkt op de foto staan de tank en kont niet meer in lijn, het subframe is dus ook zo krom als een hoepel.... 

 

Het jeukt wel als projectje maar dan heb ik echt ruzie thuis 😜

aangepast door crossrunner
Foto's gedraaid
Link naar reactie
Delen op andere sites

@JooST@Afgnamedz vraagt om mee te denken om een inschatting te kunnen maken of herstel nog zinvol is. Hij vraagt niet om een expertise-rapport volgens mij. Hij vraagt om mee te denken en een inschatting te maken. En ja, dan krijg je - volgens mij oprechte - meningen van mensen op grond van de foto's. Meningen zijn nog geen feiten.....

 

TS mag dan met al die meningen zijn eigen inschatting maken, waarbij ik mag hopen dat hij al die meningen ook op juiste waarde weet te schatten. Dat is nu eenmaal de wereld van forums en social media. Niet alleen in dit topic (of je het nu leuk vindt of niet). Meningen vragen is niks mis mee, maar mijn motto is: als je zekerheid en feiten wilt hebben, dan moet je een expert raadplegen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Subframes zijn losse delen en zijn nogal snel krom dus dat hier slechts om een eventueel kostenplaatje compleet te maken maar als je ziet hoe de voorvork en dan met name de kroonplaten t.o.v. de stuuras verbogen zijn dan is het duidelijk dat daar met enige zekerheid schade aan het balhoofd door ontstaan is.
De kosten om dat met zekerheid vast te stellen is zelfs voor een motor met een sterke dagwaarde niet reëel om te maken.
Je moet bij het maken van die kosten ook vooral niet vergeten dat deze niet alleen te hoog zijn wanneer het frame goed blijkt maar ook dat je het geld kwijt bent wanneer het frame krom blijkt.
Deze motor is zeer waarschijnlijk technisch total loss maar zeker economisch total loss.
Dat is van mijn kant uit de mening van iemand met best kennis van metalen en krachten daarop en ik denk ook de mening van iedereen met een klein beetje gezond verstand.
Ik snap TS best wel toch met de vraag te komen want we zien ook vaak bij een aankoop de emotie de overhand nemen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, JooST zei:

snap ik, maar om een subframe (achterzijde, want voorzijde koplamp is al volledig afgebroken) krom te noemen ging me een stap te ver.

Heb er zelf ervaring mee, en die van mij was een stuk minder hard gevallen dan deze motor. 

 

Koplamp is eraf je kan visueel een lijntje trekken vanaf het balhoofd tot de achterkant, en hoewel een foto een beetje kan vertekenen zie je naar mijn idee duidelijk dat de balhoofd, tank, zadel niet in 1 lijn zitten dus je kan discussie voeren over welke van de 3 er scheef zitten, maar aangezien het subframe het zwakste deel is en bij omvallen een zijwaartse kracht op dit deel komt waar hij niet voor bedoeld /ontworpen is, eindigt dit deel bijna altijd in een positie waar hij niet in begonnen is. 

Het aluminum van het frame kan een beetje onder spanning buigen maar zal onder grote belasting bijna altijd breken/scheuren, terwijl staal heel ver kan buigen voor het breekt. 

 

Ik zie bij Motorcircuittraining soms 200+ motoren op een dag voorbij komen, als je er op gaat letten zijn er erg veel die met een scheve kont rond rijden, als je er wel eens naar vraag zijn ze soms niet meer dan omgevallen bij een pompstation 

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, BlackVfr zei:

en hoewel een foto een beetje kan vertekenen

Met dat deel ben ik het wel met Joost eens.
Een foto kan niet een beetje vertekenen maar een foto vertekend heel veel.
Dat het met een tegen een zekerheid aangrenzend feit is door hoe gevoelig die delen zijn en hoe duidelijk het is dat het een flinke klap was is dat op een foto onmogelijk om te zien.
Ja, oké.... misschien als je de motor waterpas zet en de camera op een statief perfect opstelt.
Probeer voor de grap maar eens met je GSM een foto te maken van je beeldscherm zodat die geheel recht in je kader valt.
Het is allemaal zeer waarschijnlijk maar niets is met 100% zekerheid te zeggen. Ook op het oog rechte subframes kunnen bij nameten alsnog krom zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ook vooral mijn punt dat schade vaak verder rijkt dan op het eerste oog soms lijkt, en dat ts hier rekening mee kon houden in z'n overweging 

Link naar reactie
Delen op andere sites

gelukkig dat je er nog bent en wat betreft deze motor...maat afschrijven..je weet nooit wat je in een later tijdstip gaat tegenkomen.

Wat nu een klein scheurtje is kan straks grote gevolgen hebben.

 

Mijn schoonvader zit al 23 jaar bij het V.o.a en zou zeggen gewoon afschrijven en onderdelen verkopen en opzoek naar een project zonder verborgen gebreken.

 

Heel veel succes en beterschap.


Groet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...