Ga naar inhoud

Accu binnen twee dagen leeg


 Delen

Aanbevolen berichten

Beste Viffers, daar ben ik (al)weer. Twee dagen geleden mijn accu vervangen. Toegegeven: ik heb het voltage niet gemeten vóór montage (omdat ik geen voltmeter heb). Hij startte en liep steeds prima. Ik heb er koud 20 km mee gereden. Maakte even een tussenstop bij moeders en wilde 5 min later weer wegrijden: no go. Dashboard en brandstofpomp gaan aan, maar aan de lichten te zien duidelijk een lege accu. Startmotor maakt aanstalten maar wordt in de kiem gesmoord.

Mijn vorige accu was (3 weken geleden) ook tijdens een korte stop overleden. Volgens mijn logica kunnen er dus maar een paar dingen aan de hand zijn: Lekstroom, dynamo of zekering dynamo kapot. Draadbreuk accu - dynamo, of toevallig een hele slechte accu gekocht (vmf onderhoudsvrije loodaccu), Of...zijn er nog andere mogelijke oorzaken die jullie te binnen schieten? Heb de motor nu bij mijn moeder in de gang geparkeerd wegens gebrek aan sloten (en paar dagen geleden het alarm gedemonteerd 😂). Straks even langs met de druppellader en dan kijken of het beestje er morgen weer zin in heeft. Tips/ervaringen/technische deducties: hoor ze graag! 

CD614A34-717B-4DF7-A382-5D9510B7AA79.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@knalselder Ik heb dat woord al meerdere keren voorbij horen komen. Schijnt een Achilleshiel te zijn van de VFR. Zou dat kunnen kloppen bij dit verhaal? En hoe zou ik erachter kunnen komen of het idd de spanningsregelaar is? Ik ben zelf een volstrekt onervaren sleutelaar, dus dan zou dat waarschijnlijk een bezoekje aan de garage betekenen. Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we even bij het begin beginnen.
Een nieuwe accu is niet perse helemaal geladen. Geen idee wat je bedoeld met "hij startte en liep steeds prima" maar als je met een volle accu een paar keer start zonder te gaan rijden dan is het snel afgelopen.
De accu van een motor is er puur om te starten en daarna als buffer. Eenmaal gestart draait alles direct op de stator (omgekeerde dynamo) die iets meer levert dan nodig is om de accu na het starten weer op te laden.
Wat veel mensen in de winter doen is de motor af en toe starten om de accu op peil te houden maar daarmee halen ze het peil alleen maar naar beneden en tegelijkertijd helpen ze de olie om zeep door condens te creëren en brengen onnodige slijtage aan. Een koude motor starten is net zo schadelijk als met een warme motor van Amsterdam naar Parijs rijden.
Laad eerst de accu eens goed op en kijk dan nog eens, niet starten als je niet gaat rijden en probeer korte afstanden te mijden en als het toch in je patroon zit vanwege bijvoorbeeld woon-werk tussen de 10 en 20km dan regelmatig eens met een omweg naar huis om minimaal tussen de 50 en 100km te rijden, dat vinden motoren fijn en verdienen ze ook.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray dankjewel. Hij is inderdaad een paar keer gestart zonder te rijden, omdat ik de spyball eruit heb gehaald en de startonderbreking heb doorverbonden. Maar hooguit 4 keer. Verder drie korte ritjes van samen 20 km. Dus je verhaal zou kunnen kloppen. Las net ook een ander topic met een vergelijkbaar relaas. Daar bleek het inderdaad om de spanningsregelaar te gaan. Ik ga ‘m dan meteen maar even een flink stuk mee uit rijden nemen als ie aangaat. Op zich geen straf ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de suggestie van @Ray niet helpt dan misschien toch maar even een multimeter aanschaffen? Want meten is weten. Met wat hulp van hier kun je best veel zelf leren door te meten. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

met een multimeter kun je niet de toestand van een accu meten, ook een tamelijk verrotte accu geeft nog steeds 12V.

En als je niet weet wat je meet heb je er ook niet veel aan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar daar kom je met de hulp van hier wel uit op den duur.
Ik ben ook geen elektronica wonder maar met het hulp van het forum heb is steeds alle klussen kunnen klaren en veel geleerd.

Als je met een verrotte accu start en je meet tijdens het starten dan zal die op dat moment helemaal inkakken en een verrotte accu zal ook de spanning niet lang vasthouden.
Gemiddeld verliest een normale accu zo'n 1% per dag, als het een stuk meer is dan weet je ook dat je het in de gaten moet gaan houden.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, voodoo zei:

met een multimeter kun je niet de toestand van een accu meten, ook een tamelijk verrotte accu geeft nog steeds 12V.

En als je niet weet wat je meet heb je er ook niet veel aan.

En daarom zeg ik “met hulp van hier”. Kun je je kennis en kunde mooi inzetten om TS (en anderen) de kneepjes van het vak te leren @voodoo, toch? :wijsneus:

Je hebt gelijk hoor, als de nieuwe accu in slechte conditie is dan haal je dat er niet met zekerheid uit, maar je kunt wel een heleboel andere dingen meten en uitsluiten. 

aangepast door Eric
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker NIET je accu gaan opladen, en dan zomaar een stuk gaan rijden.
Indien inderdaad je spanningsregelaar stuk is dan kom je vrijwel zeker ergens stil te staan zonder stroom.
Wat je wel kan doen is de accu opladen en even langsrijden bij een motordealer of desnoods een autodealer die even de laadstroom over je accu kan meten. Dat kan met elke Voltmeter, en dat kan elke auto of motormonteur. Bij uitgeschakelde motor zal je ca. 12,5VDC meten, bij draaiende motor moet dat tussen de ca. 13,5 en 14,5VDC zijn. Haal je dat niet, dan kom je zeker stil te staan, dus dan niet verder rijden.
Met volgeladen accu en verlichting aan haal je wel 30km voordat de accu leeg is. Zonder licht wel 100km.
Je bent welkom bij mij op de zaak in Purmerend, dan meet ik hem voor je door. En ik zal je accu (indien nodig) ook weer gratis opladen voor de terugweg.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eric, inderdaad kunnen we (kan ik) behulpzaam zijn.

Mijn bericht was meer bedoeld als soort van waarschuwing om niet zomaar gereedschap aan te schaffen als je eigenlijk niet weet wat je ermee moet. Gelukkig is een multimeter niet zo duur en laten de basismetingen zich wel redelijk makkelijk uitleggen, zoals Frank hierboven ook al doet.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je niet weet kan je leren. Met internet is dat een fluitje van een cent tegenwoordig en met dit forum helemaal. Dank allemaal voor de feedback!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...